Forum > Newbie Forum

Zoveelste startende Dj vraag!!

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
GenoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2005
Laatste: 26-4-2005
Berichten: 8
12-2-2005 19:21
Hoi om te beginnen zal ik me even voorstellen, mijn naam is Tijn, en ik wil over een vrij korte periode ( paar maandjes, moet eerst me school afmaken ) draaitafels, en een mixer aanschaffen, geinspireerd op vele internetfilmpjes van hiphopbattle dj's en uitgaans ervaringen, en ik voel me handjes kriebelen en me hart gaat sneller kloppen als ik A-trak of Q-bert in actie zie :S!!!! dan denk ik dat wil ik ook,:)

Ik wil me alleen bezighouden met hiphop en funky music dus niet met trance / andere soorten dus ik had in gedachten de volgende set:

2 * SL-1200 met Shure M44-7 elementen
en een Vestax PMC-06 Pro D Samurai) of een Vestax PMC-06 Pro

een Vestax PMC-07 Pro vind ik toch iets te duur

hm ik heb me "huiswerk" wel gedaan, maar ik heb geen ervaring verder, ik wilde graag weten als ik me wil storten op scratchen, cutten, beat jugglen enz met deze elementen goed zit, en hoe zit het met die mixers, wat is het verschil tussen die Samurai die normaal 2 keer zo duur of zelfs meer is dan die standard..

Keuze dat ik gelijk dure tafels wil kopen is deels door mij vader die me wijze raad geeft dat die "goedkope" eq gewoon stukker minder is dan technics, maar ook omdat als je het kwijt wilt technics veel sneller verkocht hebt.

Ik zat eerst ook te denken aan Dré's RP-4000 M3D s Intermediate Set
maar die is eigenlijk helemaal niet geschikt voor wat ik wil gaan doen.

Maar is het verstandig om gelijk professioneel te gaan, want ik weet van mezelf dat dit me nieuwe hobby wordt die me dagenlang bezig gaat houden.

alvast bedankt voor het lezen van deze enorme post:P

en ik weet zeker dat ik alles hier ga aanschaffen!! mede door alle reacties die er overal te lezen zijn.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
12-2-2005 19:38
Draaitafels en elementen zijn goed (vergeet ook niet een paar dunne (half)harde matten te nemen).

PMC-06 Pro of Samurai... Verschil is de cross-fader. Bij de Pro gaat er audio doorheen, bij de Samurai niet (gebruikt een 5 bits digitale encoder).

Je noemt een factor 2 prijsverschil... Verdiep je je daar nog even een beetje beter in. De Samurai wordt hier (en daar?) namelijk erg scherp aangeboden...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GenoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2005
Laatste: 26-4-2005
Berichten: 8
12-2-2005 19:43
ja haha dat zag ik al :)

maar op het moment heb ik de financiele middelen nog niet ( iedereen kent het, het arme studenten leven :P ) maar ik weet niet of hij over 4 maanden nog steeds zo'n scherpe prijs heeft of is het een vaste prijs?

en ik heb nog een vraag,

waar haalt men zijn vinyl vandaan? hiphop vinyl dan met name, erg weinig stores kan ik zonder kennis van waar ze zitten vinden in Amsterdam, of is het beter om te bestellen? Of is het beter om 100 platen ergens op te kopen op een marktplaats met oude titels voor een lekker prijsje, om lekker te oefenen?

alvast bedankt :P
SucksirStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2005
Laatste: 31-5-2012
Berichten: 108
12-2-2005 19:47
als je erg krap in je budget zit, dan kun je beter een reeks platen overnemen via marktplaats ofzo.

Toen ik begon (inmiddels 6 jaar geleden) heb ik toen veel tweedehandse platen gekocht. Daar heb ik veel op zitten pielen en beviel me erg goed. Als je nu gelijk allemaal platen gaat halen, dan kom je erg duur uit en het is een beginnende hobby, je wet niet of je dit nog een jaar later nog doet. Dus het is volgens mij beter als je in het begin wat bescheiden blijft, ook als is dat aan je veronderstelde Technics Sl1200 koop niet te zien
GenoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2005
Laatste: 26-4-2005
Berichten: 8
12-2-2005 19:57
nee dat is waar maar het is volgens mij beter om met zoveel mogelijk materiaal te beginnen ik bedoel je kan toch beter oefenen met 100 platen dan met 10 platen voor dezelfde prijs.

en ik wil gelijk technics omdat dat me wordt aangeschreven als het beste door me vader ( die heeft vroeger in de muziek gewerkt ) en ja misschien support ie me een beetje :P
SucksirStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2005
Laatste: 31-5-2012
Berichten: 108
12-2-2005 20:13
klopt, je kunt beter honderd platen hebben dan 10. Daar geeft iedereen je wel gelijk in, uiteraard. Maar de platen die je vaak via marktplaats ontvangt zijn natuurlijk wel enig versleten en misschiern zit je smaak er ook niet precies in. Maar toch is het verstandig met een grote zooi platen te beginnen, want dan kun je echt de basics onder de knie krijgen en kun je je focussen op wat je echt wilt ---> scratchen / beatmixen / turntablism. Met een grote diversiteit aan platen kun je je in het begin goed op de verschillende genres orienteren.

Veel succes met je aankopen. Ik hoop dat je het echt leuk vind.
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
12-2-2005 21:16

Geno schreef:

nee dat is waar maar het is volgens mij beter om met zoveel mogelijk materiaal te beginnen ik bedoel je kan toch beter oefenen met 100 platen dan met 10 platen voor dezelfde prijs.

en ik wil gelijk technics omdat dat me wordt aangeschreven als het beste door me vader ( die heeft vroeger in de muziek gewerkt ) en ja misschien support ie me een beetje :P
Zeg aan je vader dat de tijden veranderd zijn razz :p En dat de OEM-bakken zoals de Synq XTRM-1 en de Akiyama Acura zelfs over de technics raken. Nu wil ik hier niet de grote turntablekenner gaan uithangen (want dat ben ik helemaal niet) maar ik kan je wel vertellen dat zowat bijna elke deejay de Synq even goed of zelfs beter vindt dan de Technics sl1200. Zeker omdat je begint en het dus niet echt voor de merkengeilheid hoeft te doen.. zou ik toch maar even kijken naar die OEM-bakken. Je kunt nog serieus wat besparen op je budget en daar misschien een leuke platenverzameling mee kopen in de plaats?
Geef toe;.. meer betalen voor iets die even goed of slechter is dan iets die minder kost... da's toch zonde? En dom? En waarom? Gewoon omdat er een ander merkje opkleeft :p (bij wijze van spreken dan he)
Groetn
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
JelmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 430
13-2-2005 01:10

Geno schreef:

,

waar haalt men zijn vinyl vandaan? hiphop vinyl dan met name, erg weinig stores kan ik zonder kennis van waar ze zitten vinden in Amsterdam, of is het beter om te bestellen? Of is het beter om 100 platen ergens op te kopen op een marktplaats met oude titels voor een lekker prijsje, om lekker te oefenen?

alvast bedankt :P
Hip hop in amsterdam:

Fatbeats
Kids love wax

En amsterdam centraal op 16 en 17 april (dan de trein naar utrecht om in de jaarbeurshallen de mega platen en cd beurs te bezoeken, begin met de linker paden happy :) )
The return of the BoomBap
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
13-2-2005 02:33
en ik ben weer lekker tegendraads.

Ongeschreven wet in het DJ wereldje:
Je kunt beter met 10 goede platen je mixkunsten tot een hoogtepunt brengen dan met 100 stuks.
Het is juist zo goed dat je de platen van haver tot gort kent en ook je mixen met die 10 stuks oneindig kunt maken.
Steeds weer ergens anders beginnen,tegen de beat in,diverse maten in en op elkaar zien te krijgen,dingen doen die eigenlijk niet kunnen!!!!
De stiltes er uit kunnen pakken en die op kunnen vullen met een Live sax stukje,snel die plaat die begint of breekt met een stuk percussie-hop die er doorheen en die sax weg,daar een diepe bas voor in de plaats laten komen,hop de andere een stuk vocaal in die bassen laten jumpen en de hiat bij het vocaal sluit aan in een vierkwartsmaat bij de bas en de andere bas draai je weg etc etc etc
Vele gaan zeggen,maar geen afwisseling of niett de nieuwste platen etc.
Juist doordat je bijna elke groef kent van die 10 stuks oefen je op een ongelooflijk precieze wijze.
Dat geeft je dan het Vinylgevoel.
Vinylgevoel bedoelen we mee:
De plaat kunnen lezen.
Dat is de basis voor alle DJ's die echt DJ willen zijn of worden.
Net als in de sport.
Het is te leren maar vereist ..Wil/concentratie/Tijd/inzet.

Velen hier op het forum zullen een andere mening toegedaan zijn.

Maar wat is het eindresultaat van deze oefening met maar een paar plaatjes?
Dat alles wat je geleerd hebt( en in je lijf ,je hoofd. je vingertoppen zit)bij alle platen en alle stijlen toepasbaar is!!!!!!!
Dat is een grote voorsprong een luxe-maar die heb jezelf gecreeert.

Vergis je niet,het is niet zo simpel!
Weken soms maanden ben je bezig en als je wil niet groot genoeg is dan gaan die 10 plaatjes je snel vervelen!!!

groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
GenoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2005
Laatste: 26-4-2005
Berichten: 8
13-2-2005 12:57
ja maar dan is de keuze natuurlijk met welke titels moet ik beginnen! :D

iemand suggesties voor platen die vrij goed handelbaar zijn voor een beginner?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)