Forum > Newbie Forum

Wanbetalers

(243 reacties. Pagina 9 van 25)
Moderator(s): Dré
Dj BasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-5-2003
Laatste: 22-2-2009
6-2-2009 16:03
Hallo.

Het klopt dat er bepaalde voorwaarden zijn aan het ingebreken stellen van personen nadat ze een wanprestatie hebben geleverd ( niet nakoming van een verbintenis).
Normaal gesproken moet je iemand eerst in gebreke stellen inderdaad waarna hij in verzuim gesteld wordt. Echter hoeft de schuldenaar niet in gebreken te worden gesteld maar kan deze gelijk in verzuim worden gesteld volgens:
art 6:83 BW Lid a:
Een voor de voldoening bepaalde termijn verstrijkt zonder dat de verbintenis is nagekomen, tenzij blijkt dat de termijn een andere strekking heeft.
Lid b. waneer een verbintenis voortvloeit uit een onrechtmatige daad of strekt tot schadevergoeding als bedoelig in artikel 6:74 BW en de verbintenis niet terstond wordt nagekomen
Lid c. wanneer de schuldeiser uit een mededeling van de schuldenaar moet afleiden dat deze in de nakoming van de verbintenis zal tekortschieten.

Hopelijk geeft dit wat helderheid in het geval van wanbetalers of personen die te laat betalen.
Voor verdere informatie zou je toch naar een accountant/advocaat etc. moeten.
!
Ruud_schepersStandaard Lid
Sinds: 8-11-2003
Laatste: 15-8-2013
8-2-2009 14:22
Het is ondertussen al 2 Februari geweest, ik ben eerlijk gezegd (denk nog wel meer mensen) nou wel benieuwd hoe het afgelopen (of nog niet) is.
Nu ook via de .eu te bereiken.
Kevinos91Standaard Lid
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
8-2-2009 23:29
Wat een handig topic, kan ik ook even mij ei kwijt wink ;)

Vorig jaar gedraaid op een carnavalswagen van een voetbalclub. Niks afgesproken wat te doen bij schade etc. Alleen betaald (vooraf) en dan draaien.

En tja, je denkt dat het je niet zal overkomen. Toch is er vorig jaar wat in brand gevlogen op de wagen, 800 euro schade. Heb een telefoonnummer gekregen van de persoon die schade heeft aangericht. Na bijna 25 keer bellen, via via proberen te bereiken etc. tot op de dag van vandaag nog geen geld gezien.

Vorige week kreeg ik een nieuw tel nr. dat die zou hebben via de contactpersoon. Hier nam die een keer op, waarna die niets meer heeft laten weten.

De afspraak was eerst 800 euro via de verzekering, maar omdat hij daar niks van gehoord zou hebben, meteen afgesproken dat die 400 direct op rekening zou overmaken (binnen een week).

Tot op de dag van vandaag naar mijn centen kunnen fluiten, en ook naar mijn speakers.

Heb er heel erg veel van geleerd, aangezien er ook nog andere dingen waren gebeurd. Dit jaar een mooi contract opgesteld en dat laat ik diegene ondertekenen voordat de set op de wagen komt te staan.
Freelance diensten & LED Design
RoyStandaard Lid
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
9-2-2009 01:48

kevinos91 schreef:

Heb er heel erg veel van geleerd, aangezien er ook nog andere dingen waren gebeurd. Dit jaar een mooi contract opgesteld en dat laat ik diegene ondertekenen voordat de set op de wagen komt te staan.
En dan? Dan ga je voor 800 euro naar de rechter? Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat zoiets niet loont. Het is mooi en goed dat je een contract hebt, maar ook zoiets is niet heilig en zeker geen oplossing als er nare dingen gebeuren.
Maar dat is MIJN mening...
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 7-10-2024
9-2-2009 08:59
Ik ga wel voor minder naar de rechter. Dat is in de 25 jaar dat ik dit werk nu doe 2x voorgekomen: een keer voor 800 gulden en een keer voor 500 euro.

Maar je hebt wel gelijk dat het laten tekenen van een contract niet wil zeggen dat je ook automatisch je geld krijgt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
StimpEx Lid
Uit: België
Sinds: 2-2-2005
Laatste: 29-4-2009
9-2-2009 09:31
De laatste 2x dat ik belde nam iemand anders op (dochter, man) en was ze steeds niet bereikbaar (ze zit in bad.. right). Dan kan je wel even terubellen maar dat doet ze ook niet.
Binnenkort eens informeren bij een advocaat maar voor een bedrag van 360 euro denk ik dat het eerder leergeld zal zijn..

Volgens mijn advocaat (dat klinkt zo professioneel laugh :D ) kan je via een procedure van 30 euro en zonder gerechtsdeurwaarder een vonnis bekomen worden als je gehandtekend een contract of bestelbon hebt.
Ook worden de advocaatkosten verhaald op de wanbetaler en provisie vraagt deze advocate niet.
Klinkt heel erg mooi als dit werkelijk zo snel en correct afgehandeld kan worden. Dat zou toch het risico van verhuur met kleine bedragen enorm verminderen. Ik ben benieuwd.
Zo moeilijk zijn de dt regels toch niet?
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
16-2-2009 22:21
Vorig jaar gedraaid op een carnavalswagen van een voetbalclub. Niks afgesproken wat te doen bij schade etc. Alleen betaald (vooraf) en dan draaien.

En tja, je denkt dat het je niet zal overkomen. Toch is er vorig jaar wat in brand gevlogen op de wagen, 800 euro schade. Heb een telefoonnummer gekregen van de persoon die schade heeft aangericht. Na bijna 25 keer bellen, via via proberen te bereiken etc. tot op de dag van vandaag nog geen geld gezien.
Je had ook de voetbalvereniging aansprakelijk kunnen stellen voor de geleden schade. Dat was namelijk jouw klant. Wat dat betreft heb jij (direct gezien) weinig van doen, met iemand die de boel in de hens zet. Ze mogen dan binnen de vereniging kijken hoe jouw schade vergoed wordt.

In Nederland is het vaak zo geregeld, dat een vereniging verzekerd is voor gedragingen van leden (tot op zekere hoogte). Volgens mij mag je dit wettelijk gezien, nog steeds doen. Het is natuurlijk mooier, om het op te lossen zonder zo'n drastische stap te zetten, maar 800 euro is in mijn boekje nog steeds een boel geld!
I am a TimeDriver!
YourLiVeStandaard Lid
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
17-2-2009 12:18
Bij ons gaan ALLE wanbetalers naar een incassobureau, al gaat het maar om een bedrag van 100 euro. Er zijn voldoende incassobureaus die werken op no cure no pay basis en die ook kleine bedragen gewoon in behandeling nemen.

Ik heb vroeger ook wel eens veel te lang gewacht omdat een klant zei dat ze wel zouden betalen, en een paar maanden later was het geld er dan nog niet. Dus tegenwoordig gaat het allemaal wat sneller: 2 weken na het verstrijken van de betalingstermijn (deze is 14 dagen als klanten achteraf mogen betalen) gaat er een herinnering de deur uit waarin de klant beleefd gevraagd wordt de rekening alsnog binnen 14 dagen te voldoen. Als de klant na 3 weken nog niet betaald heeft krijgt hij een laatste herinnering die een stuk dwingender van aard is, en aangetekend verstuurd wordt. 2 weken daarna ligt de zaak bij het incassobureau.

Als ik iets lever wil ik ook gewoon dat het betaald wordt, logisch toch?
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
17-2-2009 19:32

YourLiVe schreef:

Als ik iets lever wil ik ook gewoon dat het betaald wordt, logisch toch?
Ik snap je beredenering goed. Alleen, ligt het soms een beetje delicaat. Natuurlijk moet je voorkomen, dat jij de financier wordt van de produkten van je klant. Alleen is het soms moeilijk om bijvoorbeeld een klant die met regelmaat opdrachten oplevert, maar traag betaalt, hard aan te pakken. Vooral bij kleine / jonge ondernemingen zie je dat vaak. Men is erg blij met iedere klant, dus heeft een klant relatief veel vrijheden. Daar schuilt een relatief groot gevaar in. Helemaal nu, nu we merken, dat de tijd die ondernemingen rekenen om hun rekeningen te betalen steeds ruimer wordt.
I am a TimeDriver!
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
17-2-2009 22:32
Bij traag betalende vaste klanten kun je er in ieder geval voor zorgen dat je geen opdracht op rekening uitvoert voordat alle openstaande rekeningen zijn voldaan. Zeker wanneer er een x aantal weken tussen twee opdrachten zit is dat niet onredelijk.

Mocht een klant dit wel onredelijk vinden, dan kun je je afvragen wat je nog voor zo'n klant wil doen, behalve voor bank spelen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)