Forum > Algemeen Forum

Waar vervoeren jullie de drive in mee?

(2184 reacties. Pagina 82 van 219)
Moderator(s): Dré
RutgerLANStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 5-2-2019
Berichten: 387
28-1-2008 16:54
Victor, dat is niet helemaal waar ik op doelde.

Dit bedoel ik eigenlijk: link Belastingdienst.

Is een goede optie voor de meesten van ons. De MRB van een ondernemer, en toch privé rijden zonder bijtelling.
Andy S&LStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2006
Laatste: 28-12-2018
Berichten: 275
28-1-2008 16:57
1 x bewerkt. Laatst door Andy S&L op 28-1-2008 17:54
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker shut up :X shocked 8O

Ik neem aan dat je bij deze methode wel kilometer registratie moet bijhouden..
Maar waarom die bijtelling als het ook op bovenstaande manier kan? laugh :D
Twitter mee met @andycobbennl
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
28-1-2008 17:32
Ik heb mijn Overzicht jaarinkomsten uit werk en woning voor mij liggen alsmede jaarstukken WX 2006.

Hierin wordt 1980 euro bij mijn inkomsten gerekend voor prive gebruik auto. das 22% van de catalogus waarde auto, (9000euro) mijn totale kosten auto: worden voorledig verrekend in de jaarstukken, dus brandstof, reparatie/onderhoud, verzekeringen, belastingen en diverse. Tevens wordt er ook weer een stuk afschrijving gerekend. DIt drukt de winst dus weer.

Ik hou geen kilometerregistratie bij, betaal mijn tankbeurten altijd met de zakelijke rekening en krijg verder geen bijtelling. Auto staat op de zaak, motervoertuigenbelasting is ondernemersregeling.

Met de huidige auto zal het dus effe iets meer bijtelling wezen, 22% van een master uit 2004 met alles electrisch enz heeft een iets hogere catalogus waarde.

2000 euro betalen is dus verkeerd gezegd... het wordt bij mijn inkomsten gerekend, effectief betaal je dus stukken minder. Afhankelijk in welke schaal je zit met je loonheffing.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-7-2024
Berichten: 5308
28-1-2008 18:07

RutgerLAN schreef:

Victor, dat is niet helemaal waar ik op doelde.

Dit bedoel ik eigenlijk: link Belastingdienst.

Is een goede optie voor de meesten van ons. De MRB van een ondernemer, en toch privé rijden zonder bijtelling.
Dat is dus waar ik het over had. Als je het lage motorrijtuigentarief wil voor je bestelbus dan zal je ondernemer voor de omzetbelasting moeten zijn. Wil je tegelijkertijd geen bijtelling voor de inkomstenbelasting (IB) dan zal je óf de auto voor de IB privé moeten houden (= niet op de balans van je onderneming zetten en dus ook geen kosten mogen aftrekken behalve die 19 cent per zakelijke kilometer) óf een sluitende km-administratie moeten bijhouden waaruit blijkt dat je minder dan 500 km per jaar privé rijdt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-7-2024
Berichten: 5308
28-1-2008 18:11

Watt-Xtra schreef:

Ik heb mijn Overzicht jaarinkomsten uit werk en woning voor mij liggen alsmede jaarstukken WX 2006.

Hierin wordt 1980 euro bij mijn inkomsten gerekend voor prive gebruik auto. das 22% van de catalogus waarde auto, (9000euro) mijn totale kosten auto: worden voorledig verrekend in de jaarstukken, dus brandstof, reparatie/onderhoud, verzekeringen, belastingen en diverse. Tevens wordt er ook weer een stuk afschrijving gerekend. DIt drukt de winst dus weer.
Die 22% wordt in 2008 25% (met dank aan Wouter Bos(lim) die weer eens geld nodig had voor één van zijn hobbyprojectjes, en waar kan je dat beter halen dan bij de automobilist).

En zo werkt het inderdaad: bij een auto die op de balans staat trek je alle kosten af, ook die van je privéritten. Dus benzine, onderhoud, verzekering, afschrijving gaat allemaal van je winst af. Daar tegenover tel je 22% (met ingang van 2008: 25%) van de cataloguswaarde weer bij je inkomen op voor je privégebruik. Da's alleen niet zo als (bijvoorbeeld uit een sluitende km-administratie) blijkt dat je minder dan 500 km in dat jaar privé hebt gereden. Dan hoef je niets bij te tellen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Andy S&LStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2006
Laatste: 28-12-2018
Berichten: 275
28-1-2008 18:23
Op de site van de belastingdienst staat toch 10%?
Twitter mee met @andycobbennl
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-7-2024
Berichten: 5308
28-1-2008 21:20
U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u uw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt.

Da's dus wat anders dan 10% bijtelling.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Andy S&LStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2006
Laatste: 28-12-2018
Berichten: 275
28-1-2008 21:35
sorry een beetje onduidelijk van mijn kant,

Ik had het over het aantal kilometers, in jouwn post zeg je dat dit 500km is maar op de site van de belastingdienst staat meer als 10% van de totale gereden kilometers moeten zakelijk zijn.
Twitter mee met @andycobbennl
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-7-2024
Berichten: 5308
29-1-2008 08:28
Aha. Het een heeft te maken met de inkomstenbelasting, het ander met de motorrijtuigenbelasting.

Voor de inkomstenbelasting geldt dat je 22% van de catalogusprijs van de auto van de zaak moet bijtellen als je meer dan 500 km per jaar privé rijdt.

Voor de motorrijtuigenbelasting geldt een lager tarief voor ondernemers. Daarvoor moet je aan een aantal voorwaarden voldoen, één daarvan is dat minstens 10% van je kilometers voor de onderneming wordt gemaakt.

Twee totaal verschillende dingen dus.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Andy S&LStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2006
Laatste: 28-12-2018
Berichten: 275
29-1-2008 10:17
Victor, super bedankt voor de uitleg! happy :)
Het is me allemaal een flink stuk duidelijker geworden nu.

Misschien dat het dan toch nog interessant wordt om mijn auto-tje voor de omzetbelasting zakelijk te rijden en voor de inkomstenbelasting prive.
Maar dat wordt even uitrekenen.
Ik zal straks eens even bellen met de belastingdienst wat voor motorrijtuigen belasting ik moet betalen als ik het op bovenstaande manier doe wink ;)

Edit: Na meer als een uur aan de telefoon te hebben gehangen met de belastingdienst, een stuk of 9 keer doorverbonden en 15min moeten wachten voor ik uberhaupt iemand aan de telefoon had ben ik nog niet veel wijzer sad :(
de 3 dames van de moterrijtuigen belasting konden me alleen vertellen dat ik de auto voor meer als 10% zakelijk moest gebruiken om in aanmerking te komen voor het verlaagde tarief.

De mensen bij de inkomsten belasting konden me helemaal niks vertellen(1 dame en 1 heer).
En de man van de afdeling ondernemingen kon na 2 keer te zijn gaan vragen vertellen dat ik me aan beide aspecten moest houden sneaky :V

De vraag was dus: ik voldoe aan de regels van de motorrijtuigen belasting(het verlaagde tarief dus) kan ik de auto dan gewoon prive rijden voor de inkomsten belasting?
het antwoord op de vraag anderserom is ja; ik krijg het verlaagde tarief voor motorrijtuigen belasting als de auto prive staat..)

Phoeh even wat drinken want het antwoord voor deze hese(beetje verkouden) ''mevrouw'' was.. verbinden u even door ogenblikje wink ;) (En ik ben toch egt geen vrouw wink ;) )
Twitter mee met @andycobbennl

Terug naar forum Reageer (zonder quote)