Terminator?
(75 reacties. Pagina 8 van 8)Moderator(s): Dré
Malle PietjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-10-2003 Laatste: 9-10-2024 Berichten: 1078 | 11-7-2006 00:26 |
Andersom... Kan je dmx-kabel wel zonder gevolgen als mic/line kabel gebruiken? | |
Alles komt goed.... | |
Watt-XtraStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-5-2006 Laatste: 8-11-2021 Berichten: 1182 | 11-7-2006 10:28 |
Ik merk dat er veel mensen klachten en problemen hebben wanneer zij andere kabel als dmx kabel gebruiken? zelf werk ik al jaren met standaard microfoonkabel, voor naar de amps, mixer, lichttafel en zijn lampen, microfoons.. noem maar op. Ik heb wel geteld 1 maal een storing gehad, dit lag dus aan de T4-bar achteraf. Alle kabels die wel eens bij goedkopere scanners endergelijke worden geleverd zijn ook geen 110 ohm kabel. Ik heb alleen maar microfoonkabel met een dikke ader doorsnede en heb dus nooit problemen, daarnaast idd altijd netjes afsluitweerstandje erop drukken. Bij mijn weten moet het dus ook kunnen om zowel microfoonkabel als dmxkabel voor beide te gebruiken. Gebruik uitsluitend Klotz kabel en Sommer met 2*0,50mm. en neutriks. Ik denk dat de kwaliteit van de kabel veel meer doet dan de ohmse waarde die er op geprint staat. | |
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes... | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 11-7-2006 10:42 |
Watt-Xtra schreef: Ik merk dat er veel mensen klachten en problemen hebben wanneer zij andere kabel als dmx kabel gebruiken? zelf werk ik al jaren met standaard microfoonkabel, voor naar de amps, mixer, lichttafel en zijn lampen, microfoons.. noem maar op. Ik heb wel geteld 1 maal een storing gehad, dit lag dus aan de T4-bar achteraf.Ik denk dat de kwaliteit van de kabel veel meer doet dan de ohmse waarde die er op geprint staat. En dit is gebaseerd op een grondig begrijpen van transmissielijnen??? Of... Gebaseerd op het reeds lang rijden zonder rijbewijs??? | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 11-7-2006 10:45 |
Malle Pietje schreef: Andersom...Kan je dmx-kabel wel zonder gevolgen als mic/line kabel gebruiken? Zie het als volgt: Een tuinslang is een waterslang die water kan vervoeren. Het is onnodig te weten wat de maximale buigradius is, de maximale werktemperatuur van de slang, de maximale doorvoer. Hij moet gewoon passen op die Gardena koppelingen en in de schappen liggen als tuinslang. ANDERE slangen zijn vaak wel zo ontworpen dat ze aan speciale specificaties moeten voldoen. Dit betekent echter niet automatisch dat je ze niet als tuinslang zou mogen gebruiken. DMX/AES-EBU kabel kan altijd als microfoonkabel gebruikt worden. Andersom kan storingen veroorzaken (zeker naarmate de totale lengte van de DMX bus groter wordt). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
Malle PietjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-10-2003 Laatste: 9-10-2024 Berichten: 1078 | 11-7-2006 11:35 |
Waarom schakelen we dan niet allemaal gewoon over op dmx kabel, voor alles? Dan hoeft niemand meer een storing in zijn licht te krijgen Of hangt daar een ander prijskaartje aan? | |
Alles komt goed.... | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 11-7-2006 14:13 |
Malle Pietje schreef: Waarom schakelen we dan niet allemaal gewoon over op dmx kabel, voor alles?Of hangt daar een ander prijskaartje aan? Voorheen wel (productie dient aan strengere eisen te voldoen; met name waar het gaat om het aantal slagen per meter). Als een fabrikant echter z'n machine opwaardeert om DMX compliant kabels te kunnen maken dan zal niemand hem ervan weerhouden op diezelfde machine ook "gewone" kabels te maken.Ik verwacht dus dat over een paar jaar alle twisted pair + shield (microfoon) kabel een karakteristieke impedantie van 110 Ohm zal hebben. PS: Bij tulp kabeltjes zie je bijvoorbeeld dat ze steeds vaker een karakteristieke impedantie hebben van 75 Ohm (lekker handig voor digitale transmissie). Wellicht geldt hier precies hetzelfde verhaal. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |