Forum > Newbie Forum

verschil tussen tulp kabels

(97 reacties. Pagina 8 van 10)
Moderator(s): Dré
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
13-5-2004 22:59
Als ALLER laatste,

Waarom gaat de aardlek niet meer uit na het omdraaien van de steker?

Simpel ;)

Er is een fout. V.b. de fase draad maakt contact met aarde (behuizing).
Protensiaal fase = 230V
Protenciaal aarde = 0V
PROTENCIAAL VERSCHIL = 230V
Weerstand = 0 Ohm = ideale kortsluiting
De stroom die gaat lopen zal dan oneindig hoog worden

De steker word omgedraaid,
Er is nog steeds een fout, nu echter tussen nul en aarde.
Protensiaal nul = 0V
Protensiaal aarde = 0V
PROTENSIAAL VERSCHIL = 0V
Weerstand = 0 ohm.
Echter er kan nooit een stroom gaan vloeien zonder dat er een protensiaal verschil aanwezig is. Dus zal de aardlek gewoon in blijven.

Het kan door lekspanning toch voorkomen dat de aardlek uitslaat. Maar dan staat er ook genoeg spanning op de nul om een dusdanig grote stroom te creeren.
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
13-5-2004 23:01

fracktone schreef:

Je hebt gelijk, ik snap ook niet zo heel veel van elektriciteit. Ik heb tenslotte ook maar 18 jaar in de industriële elektrotechniek gewerkt (automatisering).
Kijk voor de grap eens op www.et-installateur.nl/vaktechniek/werkingaardlek.html dan snap je wat ik bedoel.

En nu weer on-topic.
Toch maar weer terug naar school dan? Waarom denk je dat de test knop van een aardlekschakelaar over de fase hangt? En waarom er duidelijk een L en N aansluiting op een aardlek schakelaar zit?
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
13-5-2004 23:35
Diepe zucht, dit is het laatste wat ik hier over zeg.

Probeer dit eens volgens jouw eigen theorie:
Zoek een geaard apparaat op.
Sluit de groen/gele draad aan de apparaat kant aan op de bruine draad.
Zorg dat het apparaat aan staat. (dit is belangrijk)
Steek nu de stekker in een door een aardlek beveiligd stopcontact.
De aardlek zal uitschakelen, ook als je de stekker zou omdraaien of als je de groen/gele draad aan de blauwe draad knoopt.

Let wel: het apparaat moet aangesloten zijn en aan staan.
Jouw theorie werkt wel als je een stekker zou nemen en de aarde rechtstreeks aan één van de pennen zou bevestigen. Maar er mag dan geen verbruiker aan zitten.
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
13-5-2004 23:53

Victor schreef:

Wisselstroom blijft trouwens toch een raar verschijnsel.

Zo had ik ooit een vriendin met een afwasmachine die steeds de aardlek eruit liet springen. Op advies van iemand heb ik toen de stekker omgedraaid. Zou natuurlijk niks uit mogen maken, want het is wisselspanning en wisselstroom. Maar inderdaad: nooit meer een probleem gehad (tenminste niet met die afwasmachine).

De moraal: het zou me niet eens helemaal verbazen als het omdraaien van een kabel een electrisch effect heeft. Of het hoorbaar is, is dan weer een tweede.
Is dit geen practijk voorbeeld dan?
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
14-5-2004 09:27
2 dre :daar moet ik je absoluut gelijk in geven, ik betrap mezelf ook vaak op het feit dat te veel naar mijn set aan het luisteren ben, ook zeker naar de muziek.
Maar inderdaad luister ik dan vaak hoe iets wordt weergegeven ipv van wat er wordt weergegeven.
Wat niet wegneemt dat ik tegelijk natuurlijk van de muziek geniet !
Maar goed das weer een beetje off topic.
P.s waar luister je nu je muziek op af ?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-5-2004 10:04
2 x bewerkt. Laatst door Dré op 14-5-2004 10:08

fracktone schreef:

hans schreef:

dat heeft ermee te maken dat een aardlekschakelaar het verschil in stroomverbruik meet tussen de fase en de nul. Heeft je apparaat nu een kleine lek stroom naar aarde dan maakt het dus wel uit hoe de stekker in het stopcontact zit. Zit de lek aan de fase dan zal er vrolijk een stroompje naar aarde lopen, maar draai je de stekker om en is de nul nu dus op op de "lek" aangesloten dan zal er geen stroom lopen omdat de nul het zelfde potentiaal heeft als de aarde wink ;)
Ehmm, ik wil me er niet mee bemoeien maar als ik je goed begrijp zit het dus zo:
De nul en de aarde zijn het zelfde potentiaal, dus als het "lek" aan de nul kant zit loopt er geen stroom.
Het is dus zo dat je eigenlijk de nul wel los kunt halen en daarvoor in de plaats de aarde draad kunt gebruiken. De Aardlek zou er dan niet uit gaan.

Hiermee verklaar je dus dat je niet weet hoe een aardlek werkt.
Zullen we eens kijken???

Stel een apparaat met een lek aan de fasekant naar aarde met een weerstand van 1kOhm. Als de stekker de ene kant op gemonteerd wordt dan loopt er door die lek: 230/1k=230mA. Poef zegt de aardlekschakelaar. Als de stekker de andere kant op gemonteerd wordt dan loopt er door die lek: 0/1k=0mA. No problemo.

Natuurlijk is dit een hypothetisch geval maar het toont wel waarom het soms zo is dat de aardlek er bij het omdraaien van de netstekker niet meer uitpoeft. Beter is uiteraard om het apparaat in kwestie na te kijken en het lek naar de randaarde weg te werken.
Het maakt dus niets uit of het "lek" dan in de "plus" of de "nul" draad zit.
Wellicht wil je nu die mening herzien aangezien de lekstroom afhankelijk is van de spanning OVER dat lek...

PS: 18 jaar werkzaam zijn in de automatisering maakt je niet opeens alwetend over het lichtnet...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-5-2004 10:06

Mayoda schreef:

P.s waar luister je nu je muziek op af ?
Syrincs M3-220 set.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
14-5-2004 13:29

Dré schreef:

Zullen we eens kijken???

Stel een apparaat met een lek aan de fasekant naar aarde met een weerstand van 1kOhm. Als de stekker de ene kant op gemonteerd wordt dan loopt er door die lek: 230/1k=230mA. Poef zegt de aardlekschakelaar. Als de stekker de andere kant op gemonteerd wordt dan loopt er door die lek: 0/1k=0mA. No problemo.

Natuurlijk is dit een hypothetisch geval maar het toont wel waarom het soms zo is dat de aardlek er bij het omdraaien van de netstekker niet meer uitpoeft. Beter is uiteraard om het apparaat in kwestie na te kijken en het lek naar de randaarde weg te werken.
Nog steeds niet helemaal correct. Je bewering is alleen waar als het apparaat niet in werking is.
Sterker nog, als het apparaat niet aan staat en je sluit de weerstand tussen de fase en de nul aan gaat hij er ook niet uit.

Een aardlekschakelaar meet het verschil tussen de heen gaande en de terugkomende stroom.
Deze waarden heffen elkaar op waardoor de aardlekschakelaar niet uit poeft.

Voorbeeld:
Een apparaat trek 4 Ampère
De fase voert dus 4A
Als het goed is komt er via de nul ook 4A terug
Gemeten verschil: 4-4=0 dus hij blijft aan

Nu met de 1K weerstand over de fase.
Apparaat 4A + weerstand naar aarde (230mA) = 4.23A
Nul voert 4A terug, de 230mA is immers al naar de aarde gevloeid.
4,23 - 4 = 230mA verschil. Dus de schakelaar gaat er uit.

Nu nogmaals maar dan de weerstand op de nul:
Apparaat krijgt 4A over de fase
Voert terug over de nul 4A - 230mA (deze vloeit immers buiten de aardlekschakelaar om terug naar de aarde) = 3,77A
4A - 3,77A verschil is dus 230mA en de aardlekschakelaar gaat er nog steeds uit.

Ik had eerlijk gezegd verwacht dat jij dat wel begreep Dré. In een andere post over kabels vermeld je zelf ook dat twee parallel liggende aders (heen en terug gaand) elkaar op heffen en er dus geen spoel werking optreed. Dit is ook de reden waarom je met een ampère tang maar 1 ader meet, en het maakt daarbij ook niet uit of dit de fase of de nul is. bij beide aders geeft hij dezelfde waarde (als er geen lek is). Meet je nu met de met de fase en de nul ader tussen de ampère tang dan zal hij nul aangeven.

En zo werkt een aardlekschakelaar ook.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-5-2004 14:59

fracktone schreef:

Dré schreef:

Zullen we eens kijken???

Stel een apparaat met een lek aan de fasekant naar aarde met een weerstand van 1kOhm. Als de stekker de ene kant op gemonteerd wordt dan loopt er door die lek: 230/1k=230mA. Poef zegt de aardlekschakelaar. Als de stekker de andere kant op gemonteerd wordt dan loopt er door die lek: 0/1k=0mA. No problemo.

Natuurlijk is dit een hypothetisch geval maar het toont wel waarom het soms zo is dat de aardlek er bij het omdraaien van de netstekker niet meer uitpoeft. Beter is uiteraard om het apparaat in kwestie na te kijken en het lek naar de randaarde weg te werken.
Nog steeds niet helemaal correct. Je bewering is alleen waar als het apparaat niet in werking is.
Sterker nog, als het apparaat niet aan staat en je sluit de weerstand tussen de fase en de nul aan gaat hij er ook niet uit.
We hebben het hier steeds over een lek tussen fase en aarde of nul en aarde. Niet over een lek tussen fase en nul.
Een aardlekschakelaar meet het verschil tussen de heen gaande en de terugkomende stroom.
Deze waarden heffen elkaar op waardoor de aardlekschakelaar niet uit poeft.
We hebben het over een lekstroom. Die lekstroom is afhankelijk van de spanning over de lekweerstand. Ik mag toch hopen dat je het daarmee eens bent. Afhankelijk van WAAR deze lekweerstand zich bevindt zal een gedeelte van de netspanning over deze lekstroom komen te staan (als de lekweerstand dicht bij de fase zit dan dus 230V, dicht bij de 0 wordt het 0V). Draai je nu de stekker om dan wordt het verhaal OOK andersom.
Nu met de 1K weerstand over de fase.
Apparaat 4A + weerstand naar aarde (230mA) = 4.23A
Nul voert 4A terug, de 230mA is immers al naar de aarde gevloeid.
4,23 - 4 = 230mA verschil. Dus de schakelaar gaat er uit.

Nu nogmaals maar dan de weerstand op de nul:
Apparaat krijgt 4A over de fase
Voert terug over de nul 4A - 230mA (deze vloeit immers buiten de aardlekschakelaar om terug naar de aarde) = 3,77A
4A - 3,77A verschil is dus 230mA en de aardlekschakelaar gaat er nog steeds uit.
Even zien. Je hebt in het laatste geval een lekweerstand tussen de nul en de aarde (spanning over die weerstand is dus nagenoeg 0 Volt) maar laat daar wel vrolijk 230mA doorheen stromen. Hoe had je gedacht dat zoiets kon??? Ik heb hier een bak weerstanden liggen en allemaal hebben ze de vreemde gewoonte dat de stroom door de weerstand afhankelijk is van de spanning over de weerstand (en dat bij spanning=0 de stroom ook 0 is).
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat jij dat wel begreep Dré.
Wellicht zou je bovenstaande willen nuanceren???
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
14-5-2004 17:17

Dré schreef:

Ik had eerlijk gezegd verwacht dat jij dat wel begreep Dré.
Wellicht zou je bovenstaande willen nuanceren???
Dacht dat ik dat al had gedaan maar hier is de tekst:

Dré schreef:

Dat je een haspel moet afrollen als je hem tot z'n volledige belastbaarheid wilt belasten klopt. Dat er sprake is van een spoelwerking klopt niet. Doordat er namelijk sprake is van 2 spoelen met tegengestelde wikkelzin, heffen de 2 zelfinducties elkaar op.
Het aangesloten apparaat bepaald hoeveel ampère er gaat lopen. (zeg 4A)
Deze 4A loopt zowel door de fase (L1) als de N draad.

Doordat de aarde en de N draad parallel lopen, deze komen zelfs weer bij elkaar, (bij het transformator huisje op de hoek van de straat, dus ver voor de aardlekschakelaar) zal de stroom zich over beide aders gaan delen.

Bij een volledige sluiting tussen N en PE zal de stroom door beide aders dus gelijk zijn, oftewel de helft van de fase stroom (er zal zelfs iets meer door de PE draad gaan omdat, als het goed is, de PE leiding een lagere weerstand heeft dan de N leiding).

Bij 4A over de fase zal de N in dit geval dus 2A en de PE ook 2A gaan voeren
De PE leiding loopt niet door de aardlekschakelaar dus de stroom die deze ader terug voert zal niet gedetecteerd worden. Hierdoor meet de aardlekschakelaar een verschil in waarde en schakelt af.

Bij een aard "lek" hangt het van de overgangsweerstand af in hoeverre de stroom zich gaat delen.

Moet ik het misschien even tekenen????

Terug naar forum Afgesloten topic