Forum > Algemeen Forum

Wanneer KVK en BTW

(273 reacties. Pagina 8 van 28)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 5308
23-11-2007 15:21

RonnieB schreef:

Het is dan ook de vraag of we in gaan schrijven als eenmanszaak of VOF,
Als jij de enige eigenaar van de onderneming bent dan schrijf je je in als éénmanszaak. Ben je met twee of meer eigenaren/ondernemers dan wordt het een v.o.f.

RonnieB schreef:

en hoe het zit met het afdragen van belasting e.d.
Daarover staat al heel wat informatie op het forum, o.a. in dit topic

RonnieB schreef:

En ik vraag me dus ook af hoe het zit met de huidige investeringen (ik schat zo'n slordige 20.000 tot 30.000 euro), moet ik dat nog aangeven oid?
Die geef je niet aan, die vermeld je op de (openings-)balans van je onderneming voor de waarde die het spul heeft op het moment dat je je onderneming nu (officieel) start. Dus niet waarvoor je het destijds gekocht hebt, da's nu niet meer relevant. De apparatuur gaat dan over van je privévermogen naar je ondernemingsvermogen en je kan er dan over afschrijven.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
12-5-2008 22:25
Is het eigenlijk een vereiste om BTW aan te vragen, als je KvK aan gaat vragen ?
Wij willen namelijk reclame gaan maken in een plaatselijk weeklad, en aan de kant van een voetbalveld. Er is mij verteld dat Kvk dan verplicht is... Vandaar mijn vraag. Want (weet niet precies wat KvK nu kost), wij willen wel spullen kunnen blijven kopen, en niet al het geld aan KvK en overige kwijt te zijn.
Freelance diensten & LED Design
Mathijs_promixStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2006
Laatste: 30-5-2017
Berichten: 201
12-5-2008 22:34

kevinos91 schreef:

Is het eigenlijk een vereiste om BTW aan te vragen, als je KvK aan gaat vragen ?
Wij willen namelijk reclame gaan maken in een plaatselijk weeklad, en aan de kant van een voetbalveld. Er is mij verteld dat Kvk dan verplicht is... Vandaar mijn vraag. Want (weet niet precies wat KvK nu kost), wij willen wel spullen kunnen blijven kopen, en niet al het geld aan KvK en overige kwijt te zijn.
Wanneer jij een Kvk aanvraagt ben je officieel een bedrijf. Elk bedrijf moet btw afdragen. Ik dacht dat je automatisch bij je kvk je btw inschrijving e.d. krijgt.
Kvk kost, afhankelijk van het bedrijfssoort wat je kiest, iets van €50 per jaar.
Voordeel van btw: Wanneer je btw nummer hebt en je koopt een mixer van €100 incl. btw, kan je €19 terug krijgen van de belastingdienst.
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
12-5-2008 22:36

Mathijs_promix schreef:

Wanneer jij een Kvk aanvraagt ben je officieel een bedrijf. Elk bedrijf moet btw afdragen. Ik dacht dat je automatisch bij je kvk je btw inschrijving e.d. krijgt.
Kvk kost, afhankelijk van het bedrijfssoort wat je kiest, iets van €50 per jaar.
Voordeel van btw: Wanneer je btw nummer hebt en je koopt een mixer van €100 incl. btw, kan je €19 terug krijgen van de belastingdienst.


Ja, maar wat kost BTW dan per jaar ongeveer? Dan heb ik het over kosten die niet naar de klant verrekend worden (BTW).
Freelance diensten & LED Design
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
12-5-2008 22:41

Mathijs_promix schreef:

Ik dacht dat je automatisch bij je kvk je btw inschrijving e.d. krijgt.

Voordeel van btw: Wanneer je btw nummer hebt en je koopt een mixer van €100 incl. btw, kan je €19 terug krijgen van de belastingdienst.
Je bedoelt bij 119,- incl. 19% BTW, dan krijg je 19,- terug. Bij 100,- incl. 19% BTW krijg je 16,- terug.

Naar mijn weten moet je je toch echt alsnog ook bij de belastingdienst opgeven als zijnde een bedrijf. 1 inschrijving is niet voor beide instanties voldoende, je moet je bij allebei de instanties inschrijven.

kevinos91 schreef:

Ja, maar wat kost BTW dan per jaar ongeveer? Dan heb ik het over kosten die niet naar de klant verrekend worden (BTW).
BTW is het bedrag wat je aan BTW berekend bovenop je EX BTW factuurbedrag. Dat bedrag dien je te betalen aan de belastingdienst. Echter kan je je voorbelasting die je betaald hebt (dus de belasting die je later terug krijgt) daar weer van af trekken.

Kortom, je hebt een aantal facturen uitgeschreven en je moet 500,- BTW betalen, maar je hebt voor 1000,- aan BTW voorgeschoten, mag je die van het te betalen bedrag aftrekken, dus krijg je nog 500,- terug van de belastingdienst.
Vergeet niet te lachen
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
12-5-2008 22:45
Waarvoor is dat voorschieten van geld aan de belastingsdienst dan goed ?
Freelance diensten & LED Design
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
12-5-2008 22:46
Aanmelding bij de belastingsdienst zelf is het ergste nog niet, maar de hoeveelheid papierwerk en de eventuele boekhouder die betaald moet worden dat zijn echte kosten. Als je aan de belastingsdienst begint moet je boekhouding echt op orde zijn, anders kan het een duur grapje worden.
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
12-5-2008 22:48

kevinos91 schreef:

Waarvoor is dat voorschieten van geld aan de belastingsdienst dan goed ?
Als jij een product koopt zit daar belasting overheen. Die belasting betaal je, maar kan je later weer terug vorderen zodra je je omzet belasting in moet dienen. Die belasting die je betaalt heet voorbelasting.
Vergeet niet te lachen
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
12-5-2008 22:59
En is het nu écht een vereiste, om KvK/BTW te hebben om openbaar reclame te maken ? 't is een hobby, maar ik wil wel zo veel mogelijk klanten krijgen... Daarom wil ik ook wel weten, of de belastingsdienst echt actie zou ondernemen als er reclame wordt gemaakt om klanten te werven, zonder dat iemand KvK/BTW betaald/heeft.
Freelance diensten & LED Design
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 26-9-2024
Berichten: 387
13-5-2008 11:32
Even een Tipje voor beginners.

Op de kamer van koophandel site is een starters pakket voor beginners. Ik het pakket ook aangevraagt kost alleen 7.50 euro maar je hebt het nodige wel op papier en alles staat erin. Moet vandaag of morgen het pakket binnen gekrijgen.

Kristian.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)