Forum > Algemeen Forum

CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.

(591 reacties. Pagina 8 van 60)
Moderator(s): Dré
MezzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-9-2003
Laatste: 1-12-2005
Berichten: 95
21-1-2004 22:56
als we nou met zijn allen cd kopen van kleine bands/acts en jatten van bands/acts die er toch al warmpjes bijzitten is het zo afgelopen met het hoog houden van de prijzen.
enne ik denk dat het totaal onhaalbaar is om ervoor te zorgen dat djs alleen met origineel draaien. zelfs laidback luke heeft zijn hele tas vol met cdtjes van dj lifetec wink ;)
exit-clear
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
22-1-2004 19:18
maar wie zegt dat laidback luke de originele niet heeft??

als hij die gewoon heeft, is er niks aan de hand...
Music is what feelings sound like...
Jasper_NLStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2004
Laatste: 22-11-2009
Berichten: 12
22-1-2004 22:46
Ik hoor nu wel van veel mensen dat je met legale cd's moet draaien. ik ben het er ook helemaal mee eens maar als je als (kleine) drive-in begint dan heb je vaak het geld nog niet om en de apparatuur en legale cd's te kopen. Dan is een gebrandt cd'tje toch wel erg makkelijk, ookal mag het niet.

Maar ik heb ooit van iemand gehoord dat hij met het opgestelde contract met de mensen voor wie hij draaide in de kleine lettertjes had gezet dat alle BUMA/STEMRA (enz.) rechten voor de huurder zijn. Klopt het dat als je dit doet je onder de boete uit kan komen of niet? Het is niet netjes om een boute op iemand anders af te schuiven, maar ik vroeg me af of dit wel echt kon...?
S3 de Gekste!!!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
24-1-2004 02:16

Boellie schreef:

(Stemra zullen wij DJ's geen brieven krijgen das een andere afdeling, gelukkig)

Ik ben met je eens dat de Buma zonder juridische stappen je niets kan maken, zij mogen voor deze overtredingen zelf geen boetes uit delen, maar ze kunnen weldegelijk een rechtzaak aanspannen en dat winnen ze ook gegarandeerd.
Ik krijg toch regelmatig een brief van de sena over het hosten van mixen e.d.

Ten tweede -> Ik heb tegen ze gezegd dat ze me een kort geding aan mochten spannen en dat we het dan wel is zouden zien wat er gebeurde. Ik heb daar verder geen reactie meer op gehad terwijl ze anders toch zo snel zijn als het op zeuren en zeiken aan komt.
Het zijn trouwens de sena is by the way een stichting dus die kunnen je al helemaal geen reet maken.

Ik persoonlijk durf het wel aan om het tot een proces te laten komen want de wet is zo onduidelijk en er zitten zoveel ontsnappings gaatjes in dat de rechter nooit een uitspraak tegen je zal doen als je een beetje een advocaat hebt die het wetboek van strafrecht op dat gebied goed kent.

Waar ze is mee moeten beginnen is de BTW van een cd omlaag gooien en in verhouding met een boek zetten (6%) want harry snotter is een boek en valt onder cultuur gebeuren maar een cd dan weer niet. Heffingen op lege cdr's afhalen e.d

En als ze nou nog is een beetje consequent waren -> maar nee ze durven niets en ze kunnen vrij weinig vanwege de wetgeving hier in NL dus pakken ze zo goed als niemand.
Als ze echt de macht hadden om mensen te pakken dan had je iedere maand een razzia van de Buma in de discotheek.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Dj negativeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2003
Laatste: 14-4-2009
Berichten: 145
25-1-2004 12:45
En als je nou gewoon legaal draait en je krijgt van iemand een cd'tje om te draaien en het is een gebrandt cd'tje. ben jij dan ook strafbaar? (misschien een domme vraag)

m.v.g. Chris
Yesterday is Yesterday. If we try to recapture it we wil only lose Tomorrow
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
25-1-2004 14:25
Geen domme vraag, wel een luie. Zoek even op Buma, er zijn talloze topics over:

www.new-line.nl/forum/search/?str=buma

Ik weet, veel treffers, maar aan de hand van de topictitel zie je vanzelf welke je het beste kunt lezen.
Simple40002000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2003
Laatste: 8-3-2020
Berichten: 67
25-1-2004 18:37
als men het gebruik van illegale cd,s wil indammen, dat lijkt mij niet niet meer mogelijk aangezien deze geen drol kosten. en dat is nu precies het probleem. het prijsverschil is gewoon te groot.probeer maar eens een discotheek/discoshow die echt alles helemaal legaal heeft,dat is bijna niet te doen zeker als je up to date wil blijven met je collectie.kopieren van cd,s is bijna net meer uit te roeien.wil men hier toch aan verdienen is er een ,volgens mij, eenvoudige oplossing .maak de lege cdr duurder en compenseer hiermee het verlies wat branden van cd,s zou toebrengen aan de platen industrie en ga de makers van die illegale verzamel cd,s(hitexplosion e.d) harder aanpakken met megaboetes/gevangenisstraffen
Tom314Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-12-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 127
26-1-2004 07:23
ik probeer alles legaal te verkrijgen, maar de hit die ik donderdag opmerk, en ik vrijdag moet hebben, staat dus soms wel op een copietje.

ik vind dat ze moeten kijken naar een soort 'billijkheid'.
als er 1 groep mensen is die veel platen en/of cd's koopt, zijn het wel de dj's. dat daar een paar copies tussen zitten, moeten ze niet over zeiken.

ik bedoel: als ik 300 officiële cd's bijheb en nog een 60 platen, wat maken die 5-10 copietjes dan ??
moet ik daar een boete voor neertellen van 2000euro, wat dus neerkomt op pakweg 100cd's ??

Een beetje serieus blijven hé.

Vind je iets goed, koop het dan. Ik bedoel, je gaat ook niet gratis draaien omdat ze je goed vinden hé. En als je zelf iets in mekaar steekt, en het wordt een succes, wil je ook loon naar werken.

Aan de andere kant heb ik het gevoel al jaren bestolen geworden te zijn door de platenfirma's. De laatste paar jaren zelfs nog meer. Prijzen van 22-23 euro zijn gewoon geen uitzondering meer. Schandalig gewoon. Maar dit willen ze blijkbaar niet eens onderzoeken.

Nee, we gaan achter de individuele, kleine man. Lekker makkelijk.
ToM. this one goes to 11 y'know ? 1 louder.
De kawamanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-10-2003
Laatste: 10-7-2004
Berichten: 41
26-1-2004 14:51
na dit allemaal gelezen te hebben, concludeer ik een aantal dingen. Niemand is nog ooit ZELF gecontroleerd, alles is van horen zeggen.

Ikzelf ben op alle feesten waar ik ooit heb gedraaid, nog nooit gecontroleerd, niet door de bumastemra , belasting of wat dan ook.

Als ik voor een bruiloft 20 verzoeknummers op krijg, waarvan ik er 15 niet heb, omdat ze nooit gedraaid worden, dan pak ik deze van kazaa. Je kan er donder op zeggen dat ik er zeker 10 verschillende cd's voor moet kopen, in 5 verschillende winkels. Kost teveel tijd en dus geld.

Ik heb al die jaren enorm veel geld geinvesteerd in cd's, dus ze kunnen de pot op als er eens een illegale bijzit. Durf ik wel aan te vechten ook. Ze kunnen me op een avond niet stilleggen, want ik beweer immers de legale versie's thuis te hebben. Willen ze die de volgende week zien? Mooi, dan koop ik ze alsnog, of leen ze even bij een collega.

Verder geloof ik ook niet dat ze willekeurig elk buurthuis of zalencentrum op goed geluk gaan afstruinen naar een drive-in show met illegale cd's.

Verder mag je dacht ik, wel draaien met je cd's , daar het bijna altijd een besloten feest is.

De kans dat je gepackt wordt is volgens mij zo verschrikkelijk enorm miniem klein, dat de kans dat je door een meteor wordt geraakt nog groter is.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
26-1-2004 14:56

de kawaman schreef:

Als ik voor een bruiloft 20 verzoeknummers op krijg, waarvan ik er 15 niet heb, omdat ze nooit gedraaid worden, dan pak ik deze van kazaa. Je kan er donder op zeggen dat ik er zeker 10 verschillende cd's voor moet kopen, in 5 verschillende winkels. Kost teveel tijd en dus geld.
Als jij 15 van de 20 verzoeknummers niet hebt op een BRUILOFT, dan deugt je collectie niet. (Tenzij je op een bruiloft voor Irakezen terecht komt, is mij eens overkomen. Heeft één van de bezoekers maar even 25 cd's uit zijn auto gehaald, pfoei.)

Ik heb denk ik pakweg 150 verzamelcd's, maar ik vind het dan ook normaal om tijd in geld in iets te steken waarvoor ik mij laat betalen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)