Forum > Geluid

Advies voor Crossover, EQ, Limiter/Compressor

(80 reacties. Pagina 8 van 9)
Moderator(s): Dré
RenesnellemanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 6-7-2018
Berichten: 129
8-1-2006 22:40
Dat had ik me ook al bedacht, maar in de Rw-18b zitten dus van die kleine cross-filters.. stel die wil ik eruit halen en vervangen door één crossover.. wat is dan de beste optie incl frequenties..??
Let the beat controled by DJ
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
8-1-2006 22:57
Die Behringer zal in jouw geval de klus best kunnen klaren. Nijhuisr gaf je net de frequentie van 100-120Hz, dus wat wil je nog meer? wink ;)
Die passieve filters uit je baskasten kun je er inderdaad het beste uithalen, maar je versterker heeft genoeg vermogen over. Hij levert nl. 1025W (2 baskasten op een kanaal, dus 4 Ohm)
Dus als je de cross-overs er nog even laat in zitten zal het op dat gebied waarschijnlijk niet zo heel veel uit maken.
RenesnellemanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 6-7-2018
Berichten: 129
8-1-2006 23:02
Waar ik doelde was de crossover.. of die wel voldoende is... ??

Mede omdat je sprak over en omtrent het doorlussen.. e.d.
Let the beat controled by DJ
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
8-1-2006 23:09

René Eppink schreef:

Die Behringer zal in jouw geval de klus best kunnen klaren.
wink ;)

Er staat bij de specs van het ding dat 'ie 2-weg stereo is en 3-weg mono. Jij wilt je tops en subs apart aangestuurd hebben, en daarvoor moet ie dus 2-weg zijn. Kan dus prima, want je gaat nu dan eerst mono draaien (tenzij je er meteen een versterker bij koopt). In mono mode is de cross-over nl. zelfs 3 weg. Als je later (met die extra versterker) stereo gaat draaien kan dat ook prima, want in stereo mode is 'ie 2-wegs (wat dus precies past).

Ik hoop dat nu alles een beetje duidelijk is?
RenesnellemanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 6-7-2018
Berichten: 129
8-1-2006 23:20
Absoluut duidelijk,...

Met mono doel je dan dus puur op de 2 versterkers.. en in mono stand het doorlussen naar de subs dan wel tops... eventueel zelfs in 3-way mode...!
Let the beat controled by DJ
RenesnellemanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 6-7-2018
Berichten: 129
8-1-2006 23:21
Rest mij alleen nog de vraag of het daadwerkelijk meerwaarde op kan leveren betreffende de gestelde vragen.. en mijn eventuele opties...
Let the beat controled by DJ
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
8-1-2006 23:30

renesnelleman schreef:

Met mono doel je dan dus puur op de 2 versterkers.. en in mono stand het doorlussen naar de subs dan wel tops... eventueel zelfs in 3-way mode...!
Om misverstanden te voorkomen, wat bedoel jij met doorlussen??.

In de 3 way mode heb je natuurlijk nog een amp nodig voor het hoog.
Vele sets gebruiken echter de 2 way mode, waarbij de hogetonen door een passief filter lopen.

Martin.
kvm entertainment
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
8-1-2006 23:34
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 9-1-2006 01:00

renesnelleman schreef:

Met mono doel je dan dus puur op de 2 versterkers
Ik weet niet of we hier hetzelfde bedoelen, maar ik bedoel dus dat als je 1 versterker hebt en je actief wilt crossen je wel gedwongen bent tot mono draaien. Laag en hoog moet dan namelijk apart versterkt worden, dat doe je dan dus door beide subs op links te zetten en beide tops op rechts.

[EDIT: De verschillende drivers in je topkasten blijven, zoals KVM terecht opmerkt, natuurlijk passief gecrossed. schreef:

Het voordeel dat je met actief crossen tegenover passief crossen zal gaan hebben is dat je geluid er kwalitatief op vooruit zal gaan. (mits je het natuurlijk een beetje redelijk hebt afgesteld)
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
8-1-2006 23:49

René Eppink schreef:

[EDIT: De verschillende drivers in je topkasten blijven, zoals TCMC terecht opmerkt, natuurlijk passief gecrossed.]
Waar lees jij post van TCMC?
Mede door de "soort" gestelde vragen, vraag ik mij af of er kennis aanwezig is om een actieve crossover aan te sluiten.
De Mono tekst geeft al verwarring, zet je de behringer op Mono dan is hij 3 weg. Aangezien hij stereo 2 weg is zou ik hem daarop laten staan. Tevens heeft de behringer ook een aparte sub uitgang.

In dit geval lijkt mij het beter dat de vraagsteller met een mooie (duidelijke) tekening komt hoe hij denkt de hele handel aan te sluiten. Op deze manier leer je immers meer.
Dan weten wij meteen of datgene wat hier vermeld is duidelijk is overgekomen.

Martin.
kvm entertainment
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
9-1-2006 01:04
Sorry Martin, heb ik KVM helemaal door de war gehaald met TCMC ashamed :$ Excuus...

Ik vroeg mij inderdaad ook al af of alles nu helder is voor de vraagsteller, vandaar ook dat ik eerder vroeg of alles duidelijk was. Maar prima idee om hem dat te laten tekenen. Simpel tekeningetje in Paint is al goed. happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)