Forum > Geluid

Welke actieve luidsprekers?

(244 reacties. Pagina 8 van 25)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
18-10-2004 17:34

sylvia schreef:

Ik blijf hopen dat ik een actief plastic setje ga vinden waarmee ik echt het onderste uit te kan weet te halen, misschien wel de nieuwe RCF's?
Een compact 12"/1" kastje zal NOOIT veel laag geven bij een beetje stevige geluidsdruk. Beperking wordt niet veroorzaakt door logo op de behuizing maar door puur wetenschappelijke redenen (en daar moeten alle speakers zich aan houden, hoe zeer de marketing afdelingen ook anders zouden willen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
18-10-2004 18:02
En dat heb ik inmiddels mogen horen, dus ik geloof jullie allemaal nu ashamed :$ . Al was het dan een 12"/2" in dit geval, de RCF ART322-A. Ik heb hem naast de oude versie gehoord, de RCF ART300A.

Qua laag maakte het niet zoveel uit zo op het eerste gehoor. In mid en hoog heeft de één wat de ander mist, en de ander wat de één mist: de ART322-A klinkt prachtig vol in het midden, maar het écht hoge hoog verdwijnt wat naar de achtergrond. De ART300A heeft weer wel dat hoog (goed te horen aan de vocals), maar klink verhoudingsgewijs niet echt super in het midden.

In het algemeen vond de ik ART322-A wel beter klinken, mooier en voller. Is misschien een kwestie van smaak.

Helemaal leuk wordt het natuurlijk als de verkoper er even een ART705-AS sub bij aansluit: www.rcf.it/1512_ART705-AS.html . (Met net als de LEM T 5 SA sub keurig de mogelijkheid om de sub in te stellen op aansluiting met de ART-322A.) Goed verkoopargument voor de RCF ART322-A is dat ik indien gewenst die sub bij hun voor 30 Euro bij kan huren. Mooi dat ik 'm hier de trap niet op hoef te sleuren, minder mooi dat ik nou juist een eigen setje heb gekocht om van die verhuur-ellende af te zijn, maarja, het maakt mijn zaakjes wel lekker flexibel.

Groot minpunt: de prijs van de ART322-A, rond de 1000 Euro (incl. BTW) per stuk.

Ik weet ook niet of het eerlijk is om deze nieuwe RCF te gaan vergelijken met de LEM D-400. Of dat het eerlijk is om de LEM D-400 te vergelijken met de Mackie SRM-450, deze twee lijken namelijk nu qua budget de meest serieuze kandidaten te zijn.

Waarbij ik mij wel een beetje zorgen maak over de service van Mackie bij problemen:
(Vooral als je de service van Mackie gaat optellen bij de service van de dozenschuiver waar ik ze zou gaan halen als Dré niet met Mackie in zee gaat.)
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
18-10-2004 21:29
Ik heb me niet echt verdiept in dit topic maar neem is een kijkje bij montarbo:
www.montarbo.it/sheet.php?nome=W17A

een echt bakbeest! ze gaan hard, lekker laag en de klank blijft oké!
de keuze tussen mackie en montarbo was snel gemaakt, ondanks het verschil in prijs.
er zijn in deze serie ook subkasten verkrijgbaar. Bij menig dealer staan deze kastjes wel om te beluisteren!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-10-2004 21:59

sylvia schreef:

[KNIP]dat ik indien gewenst die sub bij hun voor 30 Euro bij kan huren.
En hoe lang houd de verhuurder dit in zijn pakket?
Ik kan het fout hebben maar ik meen gelezen te hebben dat RCF (mede door de overname) met een nieuwe reeks komt (???)
Waarbij ik mij wel een beetje zorgen maak over de service van Mackie bij problemen:
(Vooral als je de service van Mackie gaat optellen bij de service van de dozenschuiver waar ik ze zou gaan halen als Dré niet met Mackie in zee gaat.)
Bij aankoop kan je het altijd vragen, maar ik meen dat als een reparatie erg lang duurt dat de verkoper zelfs verplicht is om voor een tijdelijke "vervanger" te zorgen.

Helaas leggen veel groothandels het "service probleem" bij de winkel neer.
Veel service onderdelen op voorraad is min of meer "dood" geld. (Op enkele hardlopers na)

Martin.

Martin.
kvm entertainment
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
18-10-2004 22:40

kvm schreef:

En hoe lang houd de verhuurder dit in zijn pakket?
Ik kan het fout hebben maar ik meen gelezen te hebben dat RCF (mede door de overname) met een nieuwe reeks komt (???)
Dit is de sub uit de nieuwe reeks wink ;), ze hebben net alle ART300A, ART500A en subs vervangen.

Het zou dus gaan op deze topjes
www.rcf.it/1507_ART322-Ai.html

en eventueel bijhuren van deze sub
www.rcf.it/1512_ART705-AS.html

Het verhaal van deze dealer was dat RCF is overgenomen door Mackie, maar dat Mackie vervolgens zo weinig met het merk heeft gedaan (behalve dan hun eigen sticker op de RCF-jes plakken en gebruik maken van hun technieken), dat de mensen van RCF een paar jaar later zo hard baalden dat ze zich weer van Mackie hebben afgesplitst. (Zal wel de hear-say-kort-door-de-bocht-versie zijn, maar er heeft zich ongetwijfeld iets afgespeeld.)

Verder zijn dit wel toffe lui, en omdat ze zelf negen setjes uit deze serie in de verhuur hebben, hebben ze vrijwel alle belangrijke onderdelen op voorraad.

kvm schreef:

Bij aankoop kan je het altijd vragen, maar ik meen dat als een reparatie erg lang duurt dat de verkoper zelfs verplicht is om voor een tijdelijke "vervanger" te zorgen.
Meestal laat ik mij niet in de luren leggen door winkels, maar ik heb helemaal geen zin om in conclaaf te gaan met bedrijven die er zo'n beetje hun beroep van hebben gemaakt om garantie-issues af te schuiven.

Probleem is in het geval van de Mackie SRM-450 ook dat er volgens de dozenschuiver geen Mackie importeur voor Nederland is, alleen maar "een paar Amerikanen in een magazijn". Dré zou eens gaan zien hoe het nou zit. Als het de SRM-450-speakers worden, koop ik ze liever bij hem, dus ik wacht even af.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
19-10-2004 01:03

sylvia schreef:

Het verhaal van deze dealer was dat RCF is overgenomen door Mackie, maar dat Mackie vervolgens zo weinig met het merk heeft gedaan (behalve dan hun eigen sticker op de RCF-jes plakken en gebruik maken van hun technieken), dat de mensen van RCF een paar jaar later zo hard baalden dat ze zich weer van Mackie hebben afgesplitst. (Zal wel de hear-say-kort-door-de-bocht-versie zijn, maar er heeft zich ongetwijfeld iets afgespeeld.)
Er zijn inderdaad "top" mensen (ontwerpers) van RCF weggelopen na de overname van Mackie en naar www.kv2audio.com/ gegaan om daar verder te gaan met het merk 18 sound.
Maar zoals ik al eerder zij in een vorige post, heeft ook Mackie recent weer de hele handel verkocht aan DB Technologies. Daar heb ik dacht ik in een persbericht gelezen dat men de nieuwe reeks volgend jaar op de Frankfurter messe willen presenteren.
Het is mij echter niet geheel duidelijk of het hier nu gaat om RCF of DB producten.
Zie: flankenlauf.cfmx.de/db-technologies_com/images/news/press_r_04.pdf
Probleem is in het geval van de Mackie SRM-450 ook dat er volgens de dozenschuiver geen Mackie importeur voor Nederland is, alleen maar "een paar Amerikanen in een magazijn". Dré zou eens gaan zien hoe het nou zit. Als het de SRM-450-speakers worden, koop ik ze liever bij hem, dus ik wacht even af.
Er is een BENELUX importeur in België. (vlaams sprekend)

Martin.
kvm entertainment
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
19-10-2004 15:22
Nou nog eens een vraag: wat is handiger (ervan uitgaande dat ik voornamelijk zonder extra sub zou werken en nu loop te zeuren dat ik laag te kort kom):

RCF ART 315A 15"/1" 350W 128dB spl
of
RCF ART 322A 12"/2" 400W 128dB spl

In Utrecht stonden ze niet allebei, en voordat ik naar andere steden ga karren om mijn oren te gebruiken, ben ik nog wel benieuwd wat de mensen met theoretische luidsprekerkennis hierover zeggen, aangezien ik er niks vanaf weet.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
19-10-2004 15:35
Komt er niet een 15"/2" kastje???

PS: Let goed op dat niet elke fabrikant zich aan de regeltjes houdt waar het gaat om quoten van diameter van HF driver. Sommigen geven niet de hoornmonddiameter op (zoals het HOORT) maar de diameter van het diafragma van de driver (zoals het NIET hoort). Dan wordt een 1" drivertje al snel een 1.75" driver (vandaar ook dat je DIE term vaak voorbij ziet komen (helaas)).

In het echie zijn er, voor zover ik weet, alleen 1" drivers, 2" drivers EN, sinds enige tijd, 1.5" drivers.

Maar als ergens staat 1.75" driver dan kun je er bijna vanuitgaan dat ze de boel in het ootje nemen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
19-10-2004 15:58

Dré schreef:

Komt er niet een 15"/2" kastje???
Die bestaan wel:

RCF ART325A 15"/2" 400W 129dB spl

Maarja, zo komt er voor de ART 322A ineens 180 Euro per stuk bij t.o.v. bijvoorbeeld de SRM-450, en dan daarbovenop ineens nog eens 100 Euro per kast voor 15"/2", zo kan ik wel door blijven gaan, en dat is dan zit ik ineens op 560 Euro in totaal meer dan een setje SRM-450 en nog véél meer voor een setje LEM D-400. (Erger nog, voor het geld van twee RCF ART325A heb ik er bijna de LEM T 5 SA sub bij...)
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
19-10-2004 16:12
Ja, het budget wordt nu de beperkende factor.

Ik denk dat je in jou geval (je komt redelijk vaak laag tekort) wellicht toch het beste kunt kiezen voor de iets minder fraai klinkende 15/1" combi, dan voor de 12/1" combi die je nu hebt. Met een beetje eq kun je uit een 15/1" nog wel een aardige klank krijgen en meer laag heb je dan zeker.

Natuurlijk is een 15/2" combi het mooist, maar ook wel weer prijzig en zwaar.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)