Forum > Geluid

Een speaker defect in dubbele sub

(93 reacties. Pagina 7 van 10)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 13473
19-5-2020 23:33
De boenke boenke woofer heeft een erg hoge Fs voor een 15" PA woofer voor basgebruik (maar past wel keurig bij de afstemming van de kast als ik de impedantieplot bekijk). In de regel hebben 15" woofers die zo'n hoge FS hebben een zeer kleine magneet (duurste onderdeel van de woofer) en/of een enorm stugge ophanging (maar da's weer niet zo handig voor gebruik in een BR kast aangezien de kast dan onredelijk groot moet worden). De 18 Sound zal waarschijnlijk een stevigere magneet hebben.

Betreffende de surround: Vóór het verlijmen moet de surround doorlatend zijn (anders hecht de lijm niet (goed)). Daarna moet de surround met een kleverige substantie luchtdicht gecoat worden (soms kan dat met dezelfde lijm waarmee de surround verlijmd wordt). Zo ging het tenminste met de PA woofers die ik gereconed heb. Als je er doorheen kunt blazen dan is het niet goed (uiteraard). Als je een injectiespuitje er niet (een beetje) vacuüm op kunt zuigen dan is deze luchtdoorlatend.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 2076
20-5-2020 10:30
Origineel zat deze op 46hz, de 18 sound op 39.
Op zich is de magneet niet bijzonder klein, 18 sound heeft een neodymium magneet.
Volgens de ts parameters is de veldsterkte van het origineel met 21.9 groter dan de 18 sound met 18T/m.
Cms zou de stijfheid moeten aangeven (correct me if I'm wrong) en deze is ook groter (dus stijver?) bij de 18 sound.
Zou je in dat geval juist niet verwachten dat de verhouding tussen deze twee andersom zou liggen?
De Qms van het origineel is wel veel hoger dan de 18 sound, wat wil dit zeggen?

Ik zal ze dadelijk nog eens meten los aan een touwtje.
Gewoon aan een touwtje of strak tussen twee?

De surround is in elk geval ergens mee gecoat maar voel geen tegendruk met een spuitje. Bij sommige andere speakers ook niet overigens, maar daar is de surround veel grover.
Zou ik daar vloeibaar rubber over kunnen smeren, waar je ook een dak mee repareert?
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 13473
20-5-2020 12:13

Joepurlings schreef:

Origineel zat deze op 46hz, de 18 sound op 39.
Volgens mij niet. Volgens mij meet jij bij de 18 Sound 47Hz maar is het volgens de Specs 39Hz. En volgens mij meet je bij de originele woofer 61Hz en met de versie met een nieuwe surround 30Hz. Dat is afgaande op wat je zelf gepost hebt aan info en plots. Loop het nog eens na zou ik zeggen...

De woofer moet vrij geplaatst worden (mag inderdaad aan een touwtje hangen te bungelen; niet boeiend voor impedantiemetingen aangezien je geen microfoon gebruikt). Kies daarbij geen midden van de ruimte (want dan versterken staande golven elkaar te veel en zul je echt kleine spikes zien in de impedantieplot). Dus bij een ruimte van 5 x 3 x 2.5 meter kies je bijvoorbeeld 2 x 1.7 x 1.4 meter of zo. Overigens vraag ik me af of het bij de impedantieplot veel zal schelen (ben benieuwd).
Cms zou de stijfheid moeten aangeven (correct me if I'm wrong) en deze is ook groter (dus stijver?) bij de 18 sound.
You're wrong. Denk bij Cms aan slapheid. Hoe hoger de Cms, hoe slapper de ophanging. De eenheid (ik hoor mezelf regelmatig tegen m'n zoon zeggen 'let op de eenheden') van Cms is meters per newton. Oftewel: Het aantal meters dat de woofer verplaatst als er een bepaalde kracht op uitgeoefend wordt. Door naar de eenheden te kijken snap je gelijk een stuk meer van de materie. De 18 sound heeft dus een soepelere ophanging dan het origineel. Overigens moet de versie met nieuwe surround volgens diezelfde regels een soepelere ophanging hebben dan de 18 Sound. Kun je dat echt ook voelen? Leg eens een gewicht op de woofers en meet eens de verplaatsing (houwtje touwtje manier om Cms te meten). Rolletje gaffa moet kunnen volgens mij; mogelijk meer dan 1 rolletje om goed te kunnen meten.
De Qms van het origineel is wel veel hoger dan de 18 sound, wat wil dit zeggen?
Qms is de mechanische demping (naast de Qes die staat voor de elektrische demping). Eigenlijk moet je hier denken aan opslingering om de logica van het getal te snappen. Een lage Q betekent een hoge mate van demping. Bij Woofers is de Qes eigenlijk altijd dominant over de Qms. Deze 2 dempingen staan parallel aan elkaar zodat de uiteindelijke Qts gelijk is aan Qes*Qms/(Qes+Qms).
De surround is in elk geval ergens mee gecoat maar voel geen tegendruk met een spuitje. Bij sommige andere speakers ook niet overigens, maar daar is de surround veel grover.
Dat zal toch een bepaalde lek vertegenwoordigen (en is eigenlijk niet gewenst). Bij de recone kits waar ik ervaring mee heb werd de lijm voor het vastlijmen van de surround ook gebruikt voor het coaten van de surround (was een niet uithardende lijm). Geen idee hoe het bij andere recones is; vraag het de leverancier anders eens voor de zekerheid.

Eerdere foruminfo hierover.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 2076
20-5-2020 12:35

Dré schreef:

Volgens mij niet. Volgens mij meet jij bij de 18 Sound 47Hz maar is het volgens de Specs 39Hz. En volgens mij meet je bij de originele woofer 61Hz en met de versie met een nieuwe surround 30Hz. Dat is afgaande op wat je zelf gepost hebt aan info en plots. Loop het nog eens na zou ik zeggen...
De waardes die ik noemde komen uit de parameterlijst volgens fabrikant, niet mijn gemeten waardes!
Ik heb nog steeds de neiging deze meer te vertrouwen dan mijn eigen gemeten waardes, slechte gewoonte?

Meten van de stijfheid op deze manier lijkt me een mooi experiment, ik krijg vanavond een meetklokje van iemand te leen!
vraag het de leverancier anders eens voor de zekerheid.
De leverancier heet Ali met de voornaam en woont in China wink ;) Was overigens ook de enige plaats waar ik een nieuwe linnen surround los kon vinden. Ik heb er een mailtje heen gestuurd, en anders experimenteer ik wel wat, veel slechter kan het in elk geval niet worden lijkt me.
Lijm zat er niet bij, de surround heb ik vastgelijmd met een soort polymax. Deze blijft ook flexibel maar de viscositeit was al aan de hoge kant voor het lijmen, voor coating is deze zeker te dik.

[edit]
Vrijhangende meting van de 18sound: https://i.ibb.co/djr4WNN/18-sound-lichte-lijn-op-tafel-donkere-lijn-vrijhangend.jpg
Omdat alleen de hoogte van de impedantiepiek verandert, lijkt het me niet zo nuttig om de andere 2 ook vrijhangend te meten, het verandert niets aan reeds geconcludeerde zaken.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 13473
20-5-2020 14:57
Dit heb je eerder zelf geschreven:
Bij een bekende luidspreker (18 sound 15ND830) met resonantiefrequentie van 39Hz volgens de fabrikant meet ik bijna 47Hz
Je grafiekje geeft inderdaad een bult rond de 46Hz (altijd even met de cursor langslopen en liefst in de plot taggen indien mogelijk aangezien er niets verneukeratiever is dan een logaritmische schaal).

Bij de zwevende meting had ook ik niet echt andere getallen verwacht. De koppeling tussen de woofer en het grensvlak is immers minimaal met ook nog een stevige lek naar de omgeving (zijnde de open zijkanten). Dat je een hogere of lagere piek meet kan zo maar komen doordat je meetopstelling iets gewijzigd is (net even een instelling anders, kabeltje verlegd, zeg het maar).

Ik ging altijd uit van de parameters van de fabrikant bij de keuze van drivers en ging uit van daadwerkelijke metingen in de kast voor de optimalisatie van het geheel (makes sense no)? Dit betekent dat je soms een kast bouwt die daarna zo in en uit elkaar gehaald en aangepast wordt dat je daarna opnieuw begint met de definitieve kast (en dan gelijk in het aantal dat je wilt bouwen).

[edit]Klopt de schaal van je elek. fase wel? Ik verwacht eigenlijk te eindigen rond de 45-60 graden bij 20kHz.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 2076
20-5-2020 15:15
De waarde is inderdaad door het programma gemeten en niet grafisch bepaald.

De door mij gemeten waarde van de 18 sound en de door de fabrikant opgegeven originele Fs waarde van het origineel (jaja) zijn praktisch gelijk.
Ik bedoelde alleen te zeggen: de originele woofer (in fabrieksstaat) zou een Fs moeten hebben die de 18 sound nu blijkt te hebben.
Hoe kan het dan dat de originele speaker met eventueel stijver geworden ophanging dan nog steeds betere bij de kast blijkt te passen dan de 18 sound waarvan de actuele Fs juist overeen komt met de originele specificatie?

In de vrijhangende meting is niets anders veranderd, de rest van de lijnen volgen ook exact de vorige trace.

De kast zelf wil ik eigenlijk niet veranderen (de poort iets kleiner maken met wat extra hout langs de wanden ofzo kan eventueel wel natuurlijk), maar volgens mij zou deze voor de 18 sound dan juist iets groter moeten worden, of zit ik daar ook verkeerd?

Op de elektrische fase heb ik eerlijk gezegd niet echt gelet, is dat erg belangrijk? Ik kan nog eens kijken hoe de fase van de referentieweerstand van het mooie kastje van meneer Willin zit, als het goed is kom ik dan op praktisch 1 uit (ik weet wel nog dat het voor de referentieweerstanden vrijwel rechte lijnen waren met wat ruis in het laagfrequent bereik).
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 13473
20-5-2020 16:47
Puntje bij paaltje: Als je de originele woofer en de woofer met nieuwe surround niet dichter bij elkaar kan krijgen qua parameters dan zou ik er inderdaad voor kiezen om maar 2 stuks 18-Sound woofers in die kast te zetten en die oude woofers op MP donderen voor de hobbybob of zo.

Als je ergens nog een redelijke electret microfoon hebt liggen dan kun je ook nog een amplitude meting doen. Die doe je een paar cm vanaf de conus (ergens een paar cm buiten de stofkap). Doe dan ook nog een meting van de poort (paar cm voor de poort meten). Bang zijn voor de ruimte hoef je dan niet. Meting geeft tot ca. 200Hz dan best een redelijk beeld van de prestatie van de woofer in de kast.

Heb je geen redelijke electret microfoon liggen, je bouwt hem ook makkelijk zelf met een dun metalen buisje, een Panasonic kapsel van een paar euro, een XLR Male stekker en wat draad. Of je haalt voor en paar tientjes zo'n Behringer meetmicrofoon (helemaal niets mis mee voor deze toepassing). Voordeel van de zelfbakker is echter dat je hem rechtstreeks kunt laten voeden door de geluidkaart (ring is 5V namelijk).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 2076
20-5-2020 17:26
1 x bewerkt. Laatst door Joepurlings op 20-5-2020 20:14
Ik was inderdaad al op zoek naar een meetmicrofoon nu ik toch dit mooie meetkastje heb laugh :D
Behringer lijkt me inderdaad een prima ding, of de Superlux variant.
Deze heb ik al en is wellicht ook lineair genoeg: recordinghacks.com/microphones/SE-Electronics/SE1A, of zal hier toch de aflopende curve beneden de 60Hz het beeld teveel verstoren? Overigens staat dit gebiedje toevallig (of minder toevallig) net niet in de curve van de Behringer micro wink ;)
Meetmicrofoons zijn wel omni, waar mijn SE microfoon een nierkarakteristiek heeft, is omni altijd beter of zelfs vereist voor een dergelijke meting?

Wat de surrounds betreft wacht ik nog even antwoord van de Ali meneer af, anders ga ik er eens met wat vloeibaar rubber op kliederen.

In elk geval bedankt voor alle input!

[edit]
Ik had geen zin om te wachten op antwoord van iemand die waarschijnlijk alleen weet hoe de doos eruit ziet en daardoor niets van mijn vraag snapt.
Ik heb de surround ingesmeerd met zwarte prut die normaal gebruikt wordt om een lek aan het dak te herstellen, de meting wordt er op zich wel minder rommelig van maar mooi is anders:
https://i.ibb.co/1nFyS9S/Gerepareerde-speaker-surrounds-dichtgesmeerd.jpg

Ik denk dat ik maar een 2e 18 sound ga bestellen!
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 13473
20-5-2020 19:53
Laat eens een foto zien van de surround van de originele woofer. Ik vind het verschil in parameters zo groot dat ik begin te denken dat de originele woofer geen linnen surround heeft maar een gecoate kartonnen versie.

Betreffende de microfoon. Als deze geleverd is met plot van de daadwerkelijke mic dan kun je deze als uitgangspunt voor je calibratiefile gebruiken (zelf maar even uitzoeken, is te doen). Wel of geen omni maakt onder de 200Hz niet zoveel uit (physics, bekijk de plotjes maar).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 2076
20-5-2020 20:24
Hey Dré,

Je nieuwe post kruiste zich met mijn edit waarin ik de plot van de gerepareerde speaker met dichtgesmeerde surround heb geplaatst.
Ook nog even in de kast gemeten, het maakt eigenlijk allemaal geen verschil.

Hier een foto van origineel vs gerepareerd (en dichtgesmeerd inmiddels), origineel is onder:
https://i.ibb.co/j50Btp3/00001-IMG-00001-BURST20200520201633.jpg

Het is wel echt linnen hoor, de geweven structuur is duidelijk zichtbaar.
Zowel de originele als de replacement hebben 2 randen.
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)