Forum > Licht

Welk lichtstatief moet ik nemen?????

(75 reacties. Pagina 7 van 8)
Moderator(s): Dré
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
22-6-2003 18:18
1 x bewerkt. Laatst door LJ DaAn op 22-6-2003 18:24
maar Martijn heeft wel gelijk
de Orion is zeer degelijk voor zijn geld en ook mooi
je moet wel even doorsparen maar dan heb je wat
hij heeft ook wat foto's op zijn site staan
www.doublepower.tk
voor meer info:
www.new-line.nl/v/10885
je zou een line beamer kunnen nemen zodat je geld overhoud
www.new-line.nl/v/8877
of dus een wildmoon (aan te raden!!!)
www.new-line.nl/v/125
ADJ Whirl (wel doorsparen maar dan heb je wat)
www.new-line.nl/v/8432
ADJ Roto Gobo (ook eigen naam gobos!!)
www.new-line.nl/v/8389
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
Piet FrietStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-3-2003
Laatste: 20-5-2005
Berichten: 120
22-6-2003 18:18
Triple Derby in combi met rookmachine is stukken maar dan ook stukken mooier dan een mushroom. Het enige is dat die vormpjes op de grond bijna hetzelfde zijn maar het gaat om de stralen. Ik ben verliefd op mijn Triple Derby. Als je geen Triple Derby wil zou ik een Double Derby nemen razz :p Mushroom mag je niet met Triple Derby vergelijken. Verder lijkt me die Orion een beetje en Moonflower met Gobo's. Het is wel mooi maar bestrijkt niet zo heel groot vlak verder is die wel erg orgineel happy :)
Doodgaan is wel het laatste wat ik doe :D
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
22-6-2003 19:51
Neej, die orion die lijkt mij ook niet echt wat. Het is echt een flower. Dat soort effecten trekt me gewoon niet zo. Maar dit alternatief wat me gegeven werd daar werd ik wel even warm van! razz :p
www.new-line.nl/v/125
ADJ Whirl (wel doorsparen maar dan heb je wat)
Even een vraagje over dit effect, er staat bij dat de gobo's te wisselen zijn, ik neem aan dat die gobo dat gekleurde cirkelvormig ding is wat boven in de lamp zit??

En, draait die lamp net zo als een soort scanner? zie namelijk geen spiegel, dus denk het niet, maar dat lijkt me wel mooi. dan bestrijk je meer oppervlak. Dat heeft die wildmoon geloof ik wel.
Dance the night away!
TkimaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2001
Laatste: 22-6-2017
Berichten: 126
22-6-2003 21:09
dat is niet de gobo maar dat zijn gekleurde spiegeltjes, zodat in de behuizing van de lamp zelf geen kleurenwiel/op de gobo's zelf hoeft te zitten happy :)

Zelf zou ik voor (2) wildmoons gaan, zeker met 4 stralen met dezelfde instelling is dat echt zeer mooi. Neem zeker geen verschillende efecten aan de zijkanten, alleen het centrum effect hoeft van mij uniek te zijn happy :) (duidelijk laser laugh :D )
Advanced Drive-in Shows
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
22-6-2003 21:36
Ik denk dat ik toch maar voor die wildmoon ga. In de reviews zegt iedereen dat het een prima ding is dus..... Maar nog even een vraagje. in de review zegt iemand dat de wildmoon 2 bundels heeft. klopt dat? hij heeft toch maar 1 spiegel?
Dance the night away!
TkimaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2001
Laatste: 22-6-2017
Berichten: 126
22-6-2003 22:07
Nee, kijk maar eens goed naar die spiegel, het is moeilijk te zien maar je kunt het echt zien happy :)
Advanced Drive-in Shows
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
22-6-2003 22:16
Dank jullie wel allemaal!

Ik ben er voor mezelf uit. Ik ga nog even sparen en dan schaf ik het volgende aan:
www.new-line.nl/v/10968
www.new-line.nl/v/125

dan ben ik bijelkaar incl lamp en truss klem 200 euro kwijt en dan stop ik voorlopig (eerste jaar) even met investeren in mijn licht. Dan heb ik een statief met 4 par 56 en een small mushroom en een wildmoon en 2x strobo 20W. Dan ga ik over een half jaar (ofzo) weer eens investeren in geluid.

Nogmaals bedankt iedereen. En Dré, het slotje mag erop! happy :)
Dance the night away!
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
25-6-2003 01:37
Na aanleiding van de vraag hoe en wat als je truss in plaats van statieven gebruikt, heb ik een paar keer gemaild met een mede forumer en dit is het resultaat.
www.verloat.nl/trussuitleg.doc

klunzen zullen we
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
25-6-2003 17:47
Kunnen/mogen we deze tekst niet on-line zetten?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
25-6-2003 18:55
Oké dre, omdat je het vraagt. Maar hij stond toch al on line, ik wou niet iedereen vermoeien met een lap tekst. Maar hier is hij dan en deze versie is zonder spelfouten (hoop ik)

Beste Marius,

Hier dan de berekeningen en nog enkele dingen waar je rekening mee moet houden als je in plaats van statieven truss wilt gaan gebruiken.

Allereerst in je mail zet je dat je graag de IT trussing van Alu-lite wilt gaan gebruiken.
Dit is echter installatie truss, zeer intensief om in elkaar te zetten, kwetsbaarder bij vervoer, (veel meer losse delen die kunnen beschadigen of wegraken) en dus eigenlijk niet geschikt voor “on the road”.
Beter kun je hiervoor de PT serie nemen. Wel iets minder draagkracht 153,7 tegen 178 kg per meter op 4 meter.
En iets duurder € 226,00 tegen € 201,00 op een 3 meter stuk. (bruto advies ex b.t.w.) Maar veel beter geschikt voor jouw doeleinden.

Nu dan de sommetjes.

Jij wilt een truss van 4,5 meter breed incl. hoeken op 2 staanders van max. 3 meter.

Ik ga ff uit van de pt serie.

In de tabel lees je dat een overspanning van 4 meter, 153,7 kg per meter mag hebben (universeel verdeeld) en een maximale puntlast van 264,8 kg (deze is voor ons doel niet direct van belang)
Voor een overspanning van 5 meter gelden de volgende waarden. 120,1kg per meter en 239,3 puntlast

Hier gaan we mee rekenen.
153,7+120,1=273,8 / 2 = 136,9 kg per meter. Voor 4,5 meter is dit dus ongeveer 616 kg gelijkmatig te verdelen last.

Maar, omdat wij in de entertainment industrie te maken krijgen met een verhoogd risico, (op een bouwplaats mag je niet onder een kraan o.i.d. doorlopen, en wij hangen bijna uitsluitend dingen boven mensen, of als het valt kan het op mensen neer komen. Moeten wij de veiligheidsfactor verdubbelen (voor truss dus van 1,5 naar 3) dit houdt in dat we aan deze truss dus nog maar 308 kg gelijkmatig verdeeld mogen hangen.

Nu komt er nog een grapje, Omdat je een hoek gebruikt, en deze punt 1 moeilijk te construeren zijn en punt 2 de krachten nooit gelijkmatig verdelen. (Uitgezonderd de boxcorner van prolyte) mag je je truss nog maar voor de helft belasten. Van de opgegeven 616 kg uit de tabel, blijft nu dus nog maar 154 kg over wat je er in mag hangen. Als je dit dus over 2 poten verdeelt, hou je 79 kg per poot over en dit zal als verticale belasting op een driehoekstruss nooit een probleem zijn. Dus de truss poten zijn in elk geval sterk genoeg!

Nu het tweede sommetje, Je Mag maximaal 4 x verticaal de lucht in als je kleinste contactoppervlak.
Jij wilt graag 3 meter de lucht in. Dit houdt in dat je minimaal ¾=0,75 cm grondplaten nodig hebt beter is nog platen van 1 x 1 meter. Deze kun je (laten maken) door de standaard platen op een grotere te laten lassen. (let wel, dit is niet zo makkelijk als het lijkt, omdat als de plaat ook maar iets door de hitte krom trekt, je truss niet meer zal passen) Ik was een paar jaar terug voor het op deze manier vergroten van voetplaten naar 50x50 cm 340 guldens kwijt incl. materiaal, lassen en b.t.w.

Dit heb je dus nodig om minimaal te voldoen aan jou eisen.

Maar nu wat nadelen van dit systeem
 Je moet er altijd met een ladder na toe klimmen om iets in te hangen. (en die ladder mag dan niet tegen de constructie staan)
 Je kan het eigenlijk alleen maar gebruiken op vlakke vloeren
 Een grote plaat is veel moeilijker waterpas te stellen als een statief
 Je zit altijd vast aan een bepaalde minimum hoogte van de locatie
 Het kost een hoop geld (maar dat kost alles in deze business)
 Het vreet ruimte tijdens vervoer

Mijn conclusie is. Ga toch maar voor 2 statieven. Staat sneller, je bent flexibel in hoogte en als laatste, als we voor die zeg maar max. 150 kg gaan. Kun je volstaan met 2 100kg statieven (¾ regel, omdat statieven nooit gelijkmatig belast worden mag je het totaal van het aantal statieven niet meer belasten dan ¾ van het lichtste statief maal het aantal statieven.) Hier moet je dan wel van je totale belasting weer je truss en je trussadapters afhalen, maar het lijkt mij een flexibeler en misschien (afhankelijk van de voetplaat grootte en vlakte) ook een steviger systeem.
Voor statieven zou je bv eens kunnen denken aan de vmb te 034 of aan iets van work.

Succes met je beslissing. En laat ff horen wat het geworden is.

Groeten klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)