Forum > Zelfbouw Speakers

Haalbaarheid nieuwe tops

(114 reacties. Pagina 7 van 12)
Moderator(s): Dré
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
18-11-2004 14:02

Dré schreef:

Je snapt schijnbaar het nut van een DC blocking cap niet. Het ENIGE nut dat die condensator heeft is ervoor te zorgen dat je HF driver niet naar z'n grootje gaat bij het aan en uitzetten van de versterker.

EN THAT'S IT!
Dat wist ik wel. Ik trok mijn conclusie van die verzwakking hieruit:

Stefan schreef:

Voor degenen die ook niet weten wat een stopper-condensator is, het is een condensator die je in serie zet met je HF driver. De kantelpuntfrequentie mag niet hoger liggen dan de scheidingsfrequentie op je actieve filter, wat lager kan geen kwaad. Wat doet zo'n condensator? Natuurlijk filteren (een 6dB extra verzwakking) maar nog veel belangrijker, bij een DC surge (bij het aan/uitschakelen van een amp willen ze nog wel eens wat DC geven) zal de condensator vollopen dan voorkomen dat je membraam eraf knalt (doorbranden zal je compression driver niet doen in zo'n korte tijd).
Maar dacht dat die 6 dB verzwakking over het hele gebied was.
Maargoed. 400VDC condensators zijn dus goed genoeg.
Door internet beperkt
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
18-11-2004 15:48
De tekst in kwestie was fout (het is immers een 1e orde filter oftewel een 6dB per octaaf afval vanaf het f3 punt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
3-12-2004 02:58
Wie kan me vertellen of het nodig is de hoorn vast te zetten met boutjes en inslagmoeren (in multiplex)? Of zijn een paar schroeven daarvoor al stevig genoeg?
Door internet beperkt
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
3-12-2004 10:26
He Sietse, het lijkt mij van groot belang om de hoornconstructie goed vast te zetten. Bij mijn kasten heb ik de driver volledig ondersteund en vastgeklemd. De hoorn zelf zit vast met een paar stevige parkers maar de enige functie daarvan is de hoorn vastzetten tegen het front. Alle draagkracht komt van de ondersteuning in de kast.

Alleen vastzetten met parkers en zelfs bouten / inslagmoeren is volgens mij vragen om problemen. Vroeg of laat scheurt de ophanging of misschien zelfs de hoorn zelf (zeker als deze van kunstof is) Met een driver van een paar kilo komen er met vervoer grote krachten op te staan!

Op speakerstore staat bij de bouw van de 10" / 1" kast van contour een goed voorbeeld.

Succes, Janbo.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
3-12-2004 11:27
Uitzondering op deze regel zijn wellicht vrij korte constant directivity hoorns die van metaal gemaakt zijn. Als de driver DAAR los van zou scheuren dan is de rest van de kast ook al helemaal aan gort ;-)

De Beyma TD245 is bijvoorbeeld een ERG korte hoorn die ook nog eens van 5mm alu gemaakt is.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
3-12-2004 13:57

Dré schreef:

De Beyma TD245 is bijvoorbeeld een ERG korte hoorn die ook nog eens van 5mm alu gemaakt is.
5mm ? Je zou bijna zeggen dat het een beetje overkill is. 5mm Alu weegt altijd nog minder dan 5mm staal, daar staat tegenover dat je Alu enkele malen dikker moet uitvoeren om dezelfde sterkte te geven als de sterkte van staal.
Misschien was het dan toch makkelijker geweest om hem van 1,5mm pisbakkenstaal te maken. Goedkoper, iets zwaarder maar met dezelfde sterkte ;-)
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
3-12-2004 14:44
Een stalen hoorn??? Bij een driver die met een magneet werkt??? Tijdelijke vlaag van verstandsverbijstering??? laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
3-12-2004 14:47

Dré schreef:

Een stalen hoorn??? Bij een driver die met een magneet werkt??? Tijdelijke vlaag van verstandsverbijstering??? laugh :D
Goedemorgen.. even niet aan gedacht
RVS dan? (wordt ie alleen duurder ... ;-))
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
3-12-2004 15:05

Dré schreef:

Uitzondering op deze regel zijn wellicht vrij korte constant directivity hoorns die van metaal gemaakt zijn.
Precies zo'n hoorn heb ik dus wink ;)
fossalta.xs4all.nl/powerbass/img/New-line/Zelfbouw%20tops/17.jpg

Het eventueel afscheuren van de hoorn maak ik me niet zulke zorgen om (er komt immers ook nog een plankje onder ter ondersteuning). Maar in mijn prototype kast waren de schroeven vrij snel losgetrilt, en na 2 keer aandraaien dolgedraait. Scheelt natuurlijk dat dat mdf was, maartoch, lijkt me dat een paar boutjes minder snel lostrillen.
Door internet beperkt
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
3-12-2004 15:48
Hoorn met inslagmoeren, boutjes van de driver met locktite. Extra ondersteuning is altijd mooi meegenomen natuurlijk. Ik heb het bij de 2W-600 wel gedaan maar dan alleen aan de onderkant van de driver (dus niet rondom ingeklemd zoals ook wel gedaan wordt). Bij de 2W-250 heb ik geen steun gebruikt en bij die kast is het één keer gebeurd dat een hoorn finaal in twee stukken gebroken was (hoorn is veel dieper bij de SMC-1020). Moet er wel bij zeggen dat die kast toendertijd een klap van dik 2 meter (op de kade hier in Harlingen) gemaakt had (magneet van de 12G125 was ook volledig losgerukt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)