Forum > Algemeen Forum

Praten tussen de platen door...

(74 reacties. Pagina 6 van 8)
Moderator(s): Dré
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 20-11-2024
5-1-2005 21:02
Goh, Zit je precies met het zelfde probleem als mij, Praat ook vrijwel nooit door de Mic omdat ik niet zo'n held in praten ben (op dat moment) ook ook geen vlotte babbel heb, en op dat moment al helemaal niet laugh :D. Meestal wat er dan uitkomt is niet veel goeds shut up :X.
Victor JuniorStandaard Lid
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
5-1-2005 21:11
Je moet het gewoon veel proberen, en zorgen dat je enthousiast door de mic klinkt en absoluut niet onzeker. Bij mij gaat het altijd vanzelf eigenlijk.
Je hebt meer macht dan je denkt, als je de mic goed beheerst wink ;).
Waar zit de cut op dit apparaat?
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
5-1-2005 21:19
En je hoeft het ook niet persee lang te rekken...
Gewoon zoals Victor al aangeeft, kort en krachtig...
Bereid eventueel even vlot voor in je hoofd (terwijl je staat te draaien) wat je zal zeggen... Gewoon een zinnetje construeren in je hoofd en er dan maar lekker enthousiast uitschreeuwen!
(let ook beetje op het publiek, zodat je bijvoorbeeld bij een jong publiek niet afkomt met een zwaar cliché zinnetje... Dan denk ik aan "put your hands in the air" of iets dergelijks) [wanneer het al erg laat is en er al wat alcohol in hun bloed zit zullen ze hier misschien wel geen problemen mee hebben]

Kort samengevat... Zeg iets wanneer je voelt dat het nodig is of dat het de sfeer zal bevorderen. Indien niet, gewoon zwijgen en lekker voortmixen ! (ik praat ook helemaal niet graag)

Groetn
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
Tom1984Standaard Lid
Sinds: 10-2-2003
Laatste: 17-11-2024
5-1-2005 21:27
Zogauw ik een tekst in mijn hoofd probeer te stampen, kan ik er vantevoren wel vanuit gaan dat ik het OF STotterend uitspreek of het laatste stuk vergeet.

Ik vind het zelf het prettigste werken door gewoon die microfoon te pakken, en te zeggen wat je denkt. Dan gaat het ook niet mis en kom je, denk ik, overtuigender over op je publiek.

Verder zou ik het ook nooit te lang maken.

Wat ik wel altijd doe aan het eind van de avond, is voor het laatste nummer nog ff een korte toespraak, van "Was het vanavond weer gezelluuuuuuuuuug" en "zijn wij de leukste disco uit de buuuuuuuuuurt" gegarandeerd dat ze je dan de oren van je kop schreeuwen (zo gaat dat bij ons tenminste wel altijd)
Nu ook schuimparty's!!! 125.000liter per minuut
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
5-1-2005 21:28
In de praktijk is volgens mij het terughoren van je eigen stem over de installatie het engst. Dat kan ervoor zorgen dat je van tevoren al zo zenuwachtig wordt dat je ineens niet meer weet wat je ging zeggen. Bereid dan thuis een paar korte zinnen voor. Het zijn toch meestal de ge-eikte dingen die je aankondigt: een jarige, laatste ronde aan de bar, de reden dat je een bepaald verzoekje voor iemand draait, een anonieme liefdesverklaring, dat soort dingen. Een paar pakkende zinnen hierover kun je rustig thuis op de bank voorbereiden, opschrijven en de keer erna meenemen. Namen van titels, mensen etc. ter plekke invullen en lullen maar.

Je zult zien als je het eenmaal een paar keer hebt gedaan, dat het steeds makkelijker wordt. En stoppen met draaien omdat je niet door de mic durft te praten, terwijl je verder leuk bezig bent is eeuwig zonde. Dan maar niet door de mic praten. (Ik heb er toch een gruwelijke hekel aan als dj's dat doen, maar da's een kwestie van smaak.)
Victor JuniorStandaard Lid
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
5-1-2005 21:29
Deze geeft altijd veel zelfvertrouwen razz :p, weliswaar niet zoveel mensen, en niet zo oud, máár ze hebben geneens alcohol op laugh :D.
Waar zit de cut op dit apparaat?
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
5-1-2005 21:39
Briljant! Het wérkt gewoon meteen laugh :D laugh :D .
MaxStandaard Lid
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 20-11-2024
5-1-2005 21:40
Klinkt me allemaal bekend in de oren wink ;).

Maar een zin voorbereiden tijdens het draaien, dat is zenuwslopend, aangezien ik dan al aan het zweten ben doordat ik iets moet zeggen, en het er dan in de meeste gevallen ook niet echt vlekkeloos uitkomt razz :p.
DJ SietseStandaard Lid
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
5-1-2005 21:56

Victor Junior schreef:

Deze geeft altijd veel zelfvertrouwen razz :p, weliswaar niet zoveel mensen, en niet zo oud, máár ze hebben geneens alcohol op laugh :D.
Ik zie dat het werkt. Als ik verstond van je zei zou dat nog mooier zijn wink ;)
Door internet beperkt
NiekStandaard Lid
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
6-1-2005 08:37
Enkele tips:

1/
Kijk eens bij andere drive-ins (of bandjes / discotheken / radio) hoe zij via de microfoon praten. Praten zij tussen de platen door, houden ze complete intermezzo's tussendoor, gebruiken ze irritante kreten? Wat zeggen ze zoal? Gaan ze snel vervelen? Welk stemgebruik werkt het meest prettig? Door alleen al eens te kijken kun je zelf al bepalen wat jij (en je publiek waarschijnlijk ook) prettig vindt en wat compleet niet werkt...

2/
Ga oefenen! Neem thuis een setje op met verschillende stijlen en praat eens iets tussendoor. Achteraf luister je dit (al schamend) terug en hoor je jezelf fouten maken, domme dingen zeggen etc. Wanneer je je niet meer voor jezelf schaamt wil dat zeggen dat je al redelijk via een mic. kunt communiceren!

3/
Zorg dat je techniek goed voor elkaar is. Niets zo vervelend als een eerste keer op locatie via de mic. moeten praten, waarbij het geluid gaat rondzingen, je mic. te zacht staat, de basstonen overheersen, etc. Regel dit dus tijdig in, en zorg dat je tijdens je feest vol vertrouwen in de techniek de mic. ter hand kunt nemen...Dit straal je dan ook iets meer uit!

4/
Zeg wat je wilt zeggen, en zeg (vooral in het begin) niet teveel. Wanneer de basis goed is, kun je verder gaan. Liever in het begin een keer iets te weinig zeggen, dan iets teveel waarbij je zenuwachtig iets verkeerd doet!

5/
Nu de basiszaken er goed in zitten, ga je dit ook uitstralen. Je kruipt niet meer in je schulp wanneer je de mic. nodig hebt, maar staat je mannetje! Blijf wel origineel! Ga niet 4x "Hé Ho!" en "Put your hands up!" roepen, maar probeer iets origineels te bedenken.

Succes!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)