Forum > PC related Forum

PCDJ FX: iemand ervaringen?

(106 reacties. Pagina 6 van 11)
Moderator(s): Dré
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
3-3-2004 09:18

Fossalta schreef:

Ik gebruik voor het draaien 2 geluidskaarten (beide Creative SB Live! 5.1) maar deze synchroniseren niet goed.. probleem dus, want hierdoor kan je niet beatmixen. Ik ben nu dus op zoek naar nieuwe software,

Fossalta
Hoi Fossalta,

Je synchronisatie probleem is niet in je software maar je geluidskaart.
De soundblaster live is een leuke kaart voor thuis maar niet om professioneel mee te draaien. Dit geld trouwens voor alle Creative geluidskaarten.
Deze kaarten zijn gemaakt voor HIFI installaties en niet voor PA, ze hebben dan ook een veel lager output level (vaak zelfs -10 db).

Ik heb gisteren nog een geluidskaart in één van de bekendste discotheken van Friesland (draaien ook met PCDJ) vervangen voor een ESI waveterminal 192L (www.audiotrak.nl/epci.html).
Hier kreeg ik dus ook weer de bekende reacties zoals:
Wat klinkt die mooi, veel voller dan de oude kaart
Onvoorstelbaar, de computer is nu zelfs luider als onze CD spelers
We hebben hem zelfs 6db zachter moeten zetten om op gelijk niveau van de CD spelers te komen.

Ik zou dus zeggen doe eerst eens een upgrade naar een goede geluidskaart zodat je wel goed kunt beatmixen. Hier krijg je zeker geen spijt van en is goedkoper dan nieuwe software aanschaffen en nog steeds niet kunnen mixen omdat het aan de geluidskaart ligt.
Je kan later altijd nog naar andere software uitkijken.

Lucas
FracktoneStandaard Lid
3-3-2004 09:42

QuincMan schreef:

Vraagje:
Als je FX/Red koopt, krijg je dan gratis patches, of moet je daar ook weer voor betalen?
Patches en updates zijn altijd gratis (voor geregistreerde gebruikers).

FX werkt echter met plug-ins voor de nieuwe VRM (Virtual Rack Mount) techniek.
Deze plug-ins zijn los verkrijgbare programma's die ook zelfstandig (stand alone) werken. Hiervoor moet dus wel betaald worden.
De plug-ins heb je echter niet nodig voor de goede werking van PCDJ FX, het zijn puur extra opties zoals scratch en karaoke.

Lucas
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 9-11-2024
3-3-2004 10:36

fracktone schreef:

Deze kaarten zijn gemaakt voor HIFI installaties en niet voor PA, ze hebben dan ook een veel lager output level (vaak zelfs -10 db).
-10dB wat? Appels, peren? dBu? dBV? Het is HEEL belangrijk erbij te zetten ten opzichte van welke referentie (dBu, dBV), anders zeg je niets meer dan "deze geluidskaar is 10 x ..." (waarbij "..." dus alles kan zijn, inclusief appels, peren en bananen).
Ik heb gisteren nog een geluidskaart in één van de bekendste discotheken van Friesland (draaien ook met PCDJ) vervangen voor een ESI waveterminal 192L (www.audiotrak.nl/epci.html).

We hebben hem zelfs 6db zachter moeten zetten om op gelijk niveau van de CD spelers te komen.
Da's heel vreemd. Een CD-Speler heeft een nominale output van 2Veff (+6dBV). Volgens de spec van de geluidskaart in kwestie zit die kaart op +4dBu (oftewel ruwweg 3dBV). Een CD-speler zou dus een 3dB hetere output hebben dan de kaart in kwestie (en zeker NIET een 6dB koudere output).

Dat gezegd hebbende: Een goede geluidkaart is zeer belangrijk (en voor dit soort toepassingen is de latency EN de omgang met interrupts ook ZEER belangrijk). Maar hoe "heet" de output is is eigenlijk NIET belangrijk. -10dBV is ook prima MITS de S/N verder gewoon prima is.

Verder vind ik het erg jammer dat er nog zoveel geluidskaarten gebruik maken van jack pluggen... Neem dan OF tulp (doen DJ CD-spelers ook allemaal!) OF XLR! Voor een Jackplug is er maar één plaats (aan het einde van een koptelefoonsnoer) en zelfs daar zou ik ze liever niet zien.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FracktoneStandaard Lid
3-3-2004 11:22

Dré schreef:

Da's heel vreemd. Een CD-Speler heeft een nominale output van 2Veff (+6dBV). Volgens de spec van de geluidskaart in kwestie zit die kaart op +4dBu (oftewel ruwweg 3dBV). Een CD-speler zou dus een 3dB hetere output hebben dan de kaart in kwestie (en zeker NIET een 6dB koudere output).
Volkomen met je eens, in theorie zou dit dus ook niet mogelijk zijn.
Maar om een gelijk niveau te krijgen als de CD spelers (CDJ 100 als ik het goed heb) heb ik bij een gelijke gain instelling op de (DATEQ) mengtafel de geluidskaart toch 6db moeten knijpen. Hier kunnen natuurlijk ook andere zaken in mee spelen.
Verder vind ik het erg jammer dat er nog zoveel geluidskaarten gebruik maken van jack pluggen... Neem dan OF tulp (doen DJ CD-spelers ook allemaal!) OF XLR! Voor een Jackplug is er maar één plaats (aan het einde van een koptelefoonsnoer) en zelfs daar zou ik ze liever niet zien.
Ook hierin moet ik je volledig gelijk geven maar het is een kwestie van ruimte en prijs. De waveterminal heeft bijvoorbeeld 6 uitgangen en 4 ingangen, dat zouden dus 10 tulp stekkers zijn of 5 XLR conrectors en daar is gewoon geen plaats voor. Ik ben allang blij dat ze geen mini jacks hiervoor gebruiken maar zelfs met de normale jack pluggen is het al dringen op het achter paneel.
Sommige, helaas veel duurdere, geluidskaarten hebben echter een extern 19" paneel waarop weldegelijk XLR aansluitingen zijn te vinden.

Lucas
RoyStandaard Lid
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
3-3-2004 14:26
Misschien een beetje offtopic, maar waarom is jack zo fout??
Maar dat is MIJN mening...
QuincManStandaard Lid
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
3-3-2004 16:29
als je de stekker erin / uit doet, maak je heel even kortsluiting, dit kan schade aan je app. toebrengen

ik dacht dat het zo zat, correct me if im wrong!!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 9-11-2024
4-3-2004 10:58
Ander nadeel van een Jackplug is dat de contactdruk (per vierkante mm) erg laag is. Hierdoor is er nagenoeg geen "zelfreinigende" actie EN is de contactweerstand relatief hoog EN erg gevoelig voor verontreinigingen. Ook hangt de behuizing aan massa (signal ground bij een Jack) waardoor je dus een deel van het signaalpad gewoon met de vingers beet kan pakken (en da's gewoon slordig).

Het is, vergeleken met een XLR plug, gewoon een klote plug ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RuudStandaard Lid
Sinds: 29-12-2002
Laatste: 31-7-2023
28-3-2004 23:07
hiero willen we ook pcdj binnenkort gaan gebruiken, maar hoe zit het met de zoekfunctie?
heb de demo even gebruikt maar volgens mij kun je alleen maar exacte tekst zoeken, dus as je bv euh proud mary zoekt en je typt alleen mary in, dan verschijnt er niets.
vink toch wel een minpuntje
KlaaskeEx Lid
Sinds: 27-6-2003
Laatste: 22-8-2005
29-3-2004 08:48
Hey Ruud,

Wat ik toenet al vertelde : je moet een * voor je query zetten als je alles titels/artiesten oid wil laten weergeven met mary erin. Dus *mary als query gebruiken
[..It's the size of you horn that counts!..]
RutgerStandaard Lid
Sinds: 12-9-2003
Laatste: 24-1-2018
6-4-2004 12:08
De zoekfunctie is inderdaat niet echt super.

Ik gebruik pcdj red met een numark controller en een ESI waveterminal 192L geluidskaart, dit werkt naar mijn mening het beste.

- Pcdj red , omdat fx onstabiel is...
- Waveternimal, omdat dit beter werkt dan 2 losse kaarten en er een zeer goed geluid `uit komt`.
- numark controller omdat het simpel weg een goede controller is.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)