Forum > Geluid

ADJ APX-152, DAP K-112 of DAP K-115?

(73 reacties. Pagina 6 van 8)
Moderator(s): Dré
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
10-9-2003 14:53
Even over de DAP K-112. Ik heb hem nu 1weekje in huis, en daar nog zeker geen spijt van. Ik heb hem draaien op een mission 1500 en dit is wat ik tot nu heb ondervonden.

We beginnen op een laag volume. Deze boxen zijn echte monitoren want op dit volume speelt hij mijn (redelijk dure) philips "alles in 1hifi set" eruit met een sprankelend hoog en een goede mid. De bas moet echt gezocht worden, dit is mijn inziens een - punt maar dit is natuurlijk heel persoonlijk.

Als we dan wat harder gaan, en de hifi uitzetten (omdat die het niet meer bij kan houden) word het sprankelend hoog toch wat scherper. De mid blijft goed en de bas weg. Hoe harder hoe meer er geequelised (wat een K*T woord) moet worden omdat het hoog echt onredelijk scherp is. Ondertussen zitten we op het volume dat het praten met elkaar roepen moet worden en we niet meer te verstaan zijn (zo'n 3 meter van de boxen), en van vervorming is geen sprake. We houden op bij een stand van driekwart (24db) op mijn versterker. Nu is het zo dat in onze tuin er op een meter of 15 er net niet met elkaar te praten is. En hij aan het eind van de straat +/- 150 meter nog redelijk te horen is. (ook veel "feedback" van buren gehad). Dit is het uiterste waarop ik kan draaien. Iets harder gaat ie vervormen.

Maar ik raad jullie toch aan om zelf even te gaan luisteren want geluid is heel persoonlijk, en hem eigenlijk niet zonder subjes te gebruiken.

Ik hoop dat jullie iets aan deze revieuw gehad hebben, en ik ben ook benieuwd naar gebruikservaringen van anderen.
Roy
Maar dat is MIJN mening...
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
22-9-2003 09:00
hoi dré, hoe staat het met je filters voor de 112/115?
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
22-9-2003 09:12
weet er iemand iets over de VERSCHILLENDE k's die op de markt zijn? er ZOUDEN 2 verschillende filters bestaan voor de 115 en er ZOUDEN 2 verschillende drivers in de 112 zitten.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
22-9-2003 10:52
De bedoeling was om de K-112 te voorzien van een rooster dat alleen voor de woofer zat. Dit kwam echter een beetje in de war met een of ander patent van EV. Daarom is de K-112 nu weer (gelukkig) voorzien van een rooster voor en de woofer en de HF driver. Volgens mij waren er verder geen verschillen tussen de "oude" K-112 (die we dus nog steeds verkopen) en de "nieuwe" K-112 (die dus nooit verkocht is vanwege patent problemen).

Er is/was wel sprake van een "low budget" reeks die dezelfde kast gebruikt als de K-112/K-115 maar gebruik maakt van (nog) goedkopere drivers. Of die reeks al leverbaar is weet ik niet.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
22-9-2003 12:08
ik hoorde echt wel dat ze in de eerste reeks en in de k-112 die ze nu leveren een andere driver staken. en dat in de eerste k-115 een filter steekt met 3 spoelen en nu maar 2
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
22-9-2003 23:02

Dré schreef:

De bedoeling was om de K-112 te voorzien van een rooster dat alleen voor de woofer zat. Dit kwam echter een beetje in de war met een of ander patent van EV. Daarom is de K-112 nu weer (gelukkig) voorzien van een rooster voor en de woofer en de HF driver. Volgens mij waren er verder geen verschillen tussen de "oude" K-112 (die we dus nog steeds verkopen) en de "nieuwe" K-112 (die dus nooit verkocht is vanwege patent problemen).
Er zijn onder de bestelnummers D3551 en D3552 resp 2 verschillende K112 en K115. De eerste modellen hadden nog de geel groene sticker op het rooster geplakt zonder DAP logo. De eerste versie (ik heb ze nog) heeft nog HF drivers met een metalen gaasje. De latere versie met de paarse sticker erop geplakt en het DAP audio logo hebben HF drivers met een nylon gaasje. Ander verschil is dat de eerste HF drivers donkerblauwe afdekkappen hadden, terwijl de latere versies zwarte afdekkappen heeft. Bij de K115 is bij de latere versie ook een simpeler filter toegepast die ook nog beter werkt. Het rendement van de driver met het nylon gaasje is ook iets lager, wat m.i. beter aansluit op de breedbander, maar is naar mijn idee nog steeds wat te hoog. Inmiddels heb ik het nieuwe filter van de K115 aangepast, en wel zodanig dat het schreewerige mid-hoog wat onderdrukt wordt en het top-hoog wat opgehaald wordt zodat de K115 Hi-Fi achtig klinkt.

Overigens was ik afgelopen zaterdag bij de Opendag van Highlite geweest en opvallend vind ik dat de combinatie A18B en K112 naar mijn gehoor nog het mooist klinkt.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-9-2003 00:23

TCMC schreef:

Overigens was ik afgelopen zaterdag bij de Opendag van DAP/ShowTec geweest en opvallend vind ik dat de combinatie A18B en K112 naar mijn gehoor nog het mooist klinkt.
Tot die conclusie waren wij ook gekomen ;-)

SM3 setje kwam op 2e plaats (samen met die nieuwe reeks die ze even snel aangesloten hadden), daarna SB2 (ex equo met SM2), daarna SB1 (die volgens mij nog wat himalaya (sp) gedrag in het midden vertoont (stukken te veel aanwezig, stukken te weinig aanwezig). Ook viel het me op dat bij de demonstraties acties van de subs geëist werden die de subs niet waar konden maken. Ik vind het altijd jammer als een persoon die een demonstratie geeft niet de kennis (en/of het gehoor) heeft dit correct te doen...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
23-9-2003 20:51
bij mij alles gechecked en alle filters aangepast: allemaal recente modellen - 'nikske blauwe kapkes' :-)
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
23-9-2003 22:25

Dré schreef:

TCMC schreef:

Overigens was ik afgelopen zaterdag bij de Opendag van Highlite geweest en opvallend vind ik dat de combinatie A18B en K112 naar mijn gehoor nog het mooist klinkt.
Tot die conclusie waren wij ook gekomen ;-)

SM3 setje kwam op 2e plaats (samen met die nieuwe reeks die ze even snel aangesloten hadden), daarna SB2 (ex equo met SM2), daarna SB1 (die volgens mij nog wat himalaya (sp) gedrag in het midden vertoont (stukken te veel aanwezig, stukken te weinig aanwezig).
Persoonlijk vind ik de SM3 niet diep in het laag klinken, ondanks dat deze wel aardig wat druk kunnen opbouwen voor relatief kleine kasten. Prijstechnisch vind ik ze wel interessant omdat die bijna de helft goedkoper zijn dan zijn HK broertje.

De SM2 vind ik wel mooi klinken, maar de showroom is met de een en al theaterdoek en de hoogte akoustisch nogal ongunstig. Ik mis gewoonweg de ruimte die je van het geluid mag verwachten. (Te sterke demping naar mijn idee). De SM1 klinkt ook wel aardig, maar komt simpelweg vermogen te kort om de ruimte te vullen.

Als je het Philips MFB geluid gewend bent, dan weet je wat er met de SB2 aan de hand is :)
Ook viel het me op dat bij de demonstraties acties van de subs geëist werden die de subs niet waar konden maken. Ik vind het altijd jammer als een persoon die een demonstratie geeft niet de kennis (en/of het gehoor) heeft dit correct te doen...
De SB2 stond wel buiten vrij opgesteld. Hierdoor heb je 3 tot 6 dB (wandopstelling, hoekopstelling) verlies wat de lage tonen betreft. Normaal gesproken zorg is dat de lage tonen kasten nog de achterwand of het deel van een podium meenemen waardoor je 3 dB extra winst hebt. Volgens mij is dit de reden dat er teveel van de lage tonen kasten verlangd werd. Verder zat er een LEM DX26 plus (ik heb zelf de LEM DX26) crossover tussen. De ingebouwde limiter is volgens mij een RMS limiter met een bescheiden ratio. Hierdoor zijn er alsnog kleine uitschieters mogelijk, die een versterker in de clip(limiter) kunnen jagen of dat de spreekspoel van de luidspreker buiten het lineaire bereik (Xmax) komt.

Wat de SB1 betreft: Dit zijn relatief korte hoorngeladen bassystemen die toch nog een redelijk lage grensfrequentie hebben. Jammer dat de hoornmonden niet tegen elkaar opgesteld stonden, anders kwam er een leukere lage tonen weergave eruit. De topkast is inderdaad himalaya achtig. Of dit eruit te trekken is met een equalizer zonder gevaar voor extra fasefouten, durf ik niet te zeggen omdat ik daar geen ervaring mee heb en misschien zelfs door het subjectieve gehoor misleid wordt. Feit is wel dat het een coaxiaal hoornsysteem is en dat lijkt me erg tricky om het fasegedrag van de 2 interne hoornsystemen onder controle te houden.

Tja, simpele systemen (K115 modified, PR115B actief) kunnen goed klinken :)

TCMC
RtzStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-8-2003
Laatste: 16-3-2009
Berichten: 37
7-10-2003 22:05
De versie van de K-112 (met de paarse sticker, volledige grill) heeft een belastbaarheid van 200 watt rms (op papier dan) en heeft in feite ook een andere naam. Heb dit gezien in een boekje. Op de box staat dan weer K-112 (wat eigenlijk de verkeerde naam is en volgens de specs die op de doos staan 300 watt rms moet zijn).Dit is dus compleet gelogen, dit is toch een beetje overdreven. Eerst overdrijven met de specs en dan nog andere namen gebruiken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)