Forum > Newbie Forum

installeren, afstellen, regelen apparatuur

(53 reacties. Pagina 6 van 6)
Moderator(s): Dré
Dieje.tkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2004
Laatste: 20-5-2004
Berichten: 66
31-3-2004 14:40
ik heb mijn versterkers zo ingesteld dat als ik bij mijn mixer alles volledig opendraai niet clip. dit zijn 2 tot 3 tandjes onder het clippen? of is dit nog steeds gevaarlijk voor mixer, versterker, speakers?
Je hebt mensen en je hebt DJ's
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
31-3-2004 15:17
Dat is zeker niet de beste instelling. Nu kan je namelijk alleen het volle vermogen (zeg maar net onder clip) van je versterker krijgen als je je mixer helemaal opengooit. En dat is een stand waarin je mixer behooirlijk vervormt/clipt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BrammiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2006
Laatste: 5-2-2010
Berichten: 18
2-6-2007 19:52
Ik heb een aantal vragen namelijk, want ik snap nog steeds niet hoe je je versterker en mixer op elkaar af moet stellen. HOe begin je?

1. begin je met je versterker (2 knoppen) open te draaien terwijl je je kanaal fader en je main mix faders op 0DB hebt staan, of alleen je kanaal fader, of alleen je main mixer, of je gain. ( want als ik mijn main mix op 0Db zet heb ik nogal veel ruis.
2 begin je met gain, terwijl je je kanaal fader en main mix op 0Db hebt staan of maar 1 vd 2 en daarna versterker?
En als je wilt afstellen, wil dat dus zeggen dat je op een gegeven moment je geluid op maximaal hebt staan waardoor iedereen in huis gek word? Dat lijkt me niet.
ZOu iemand mij nog van het begin af aan kunnen uitleggen hoe dat je je mixer samen met je versterker af kunt stellen.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-6-2007 22:40
Regel eerst je mixer zo in dat hij piekt op de 0dB grens, als volgt: zet de fader van je mixer helemaal open en draai de gain zover open dat je de VU leds precies onder het rood ziet pieken. Niet naar de cijfertjes bij de fader (tenzij je daar een 0dB lijntje op hebt zitten, zoals bij een bepaalde reeks XTC's het geval is) en gain kijken dus, gewoon naar je VU meter en laten pieken op de 0dB grens.

Daarna draai je je versterker zover open dat-ie clipt, en vervolgens nét een stukje terug.

Het uiteindelijke volume in de zaal/slaapkamer wherever regel je met de master op je mixer.

Dit alles is overigens al vele malen beschreven op het forum.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)