Forum > Geluid

Beste full range kast onder de 300 € p.s

(57 reacties. Pagina 6 van 6)
Moderator(s): Dré
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
28-5-2006 19:32

KVM schreef:

prosoundandlight schreef:

Laats heb ik een test gezien (en uiteraard gehoord), waar een vergelijking werd gemaakt tussen de Electro Voice SX300, en 1 van zijn vele namaakproducten. Er werd gekozen voor een kastje dat niet het goedkoopste was, maar natuurlijk ook zeker niet het duurste.
En zelfs dan is het een appels met peren vergelijken.
Je legt hier namelijk 2 producten naast elkaar met een prijsverschil van méér dan twee keer.
In dat geval had ik zelfs voor de duurste gekozen, tussen de kastjes onderling zit wel degelijk verschil.

Martin.
Ja, je hebt gelijk, MAAR, het was ergens wel de bedoeling om appels met peren te vergelijken. We hebben als Dyna/EV dealer een keer hard kunnen lachen, en dat was dan ook het doel van de test :-) Het ligt voor de hand dat een low budget kastje nog niet in de buurt kan komen van de SX, maar wat ik eigenlijk wilde aantonen was niet zo zeer de vergelijking tussen de kasten, maar eerder de prestaties van de American Audio, omdat deze min of meer werd aangehaald in dit topic. Waarom dan toch over de vergelijking vertellen? Omdat ik deze kasten zo heb mogen horen, en dus een zo eerlijk mogelijk beeld wil geven. Ik ben dan ook in geen enkele zin beïnvloed door de goede klank van de SX300, want deze is mij uiteraard al lang gekend. De confrontatie met de American Audio was voor mij echter de eerste.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
29-5-2006 20:29

prosoundandlight schreef:

We hebben als Dyna/EV dealer een keer hard kunnen lachen, en dat was dan ook het doel van de test :-)
Eerlijk gezegt "proefde" ik dat al uit het verhaal.
maar wat ik eigenlijk wilde aantonen was niet zo zeer de vergelijking tussen de kasten, maar eerder de prestaties van de American Audio, omdat deze min of meer werd aangehaald in dit topic.
Als dealer van verschillende merken, zou ik het volwassen aanpakken, en mij uitsluitend beperken tot de "ervaringen" of "waarneming" van de genoemde ADJ kast.
en dus een zo eerlijk mogelijk beeld wil geven.

Een eerlijk mogelijk beeld is in vergelijking met een kast in dezelfde prijsklasse. (en zelfs dan is de vraag of het een goede vergelijking is) Wat ik mooi vind hoeft de klant niet mooi te vinden.
Bovendien moet je het dan ook eerlijk bekijken, voor welk geld word er "wat" geboden.
Sterker nog, komt er een klant de winkel binnen en wil setje luidsprekerboxen van 350euro, dan laat je toch ook geen setje van 1100 horen als vergelijk?

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
30-5-2006 11:43

TCMC schreef:

Getallen van de fabrikanten geloof ik allang niet meer, wel mijn oren,
SVP oren altijd indien mogelijk completeren met een meetapparaat. Oren zijn namelijk ooit ontworpen om mee te luisteren (meten doen we met andere dingen).

Hoe goed ook het timmermansoog, ik zie NOOIT een timmerman een huis in elkaar klussen op het oog. Als zo'n ervaren vent al niet z'n zintuigen blindelings vertrouwt, waarom zouden wij dat dan wel doen???
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
30-5-2006 11:48

Tenkater schreef:

prosoundandlight schreef:

Die kastjes zijn in mijn ogen meer een afrader als een aanrader.
Ik neem aan dat je het dan over dezelfde speaker hebt als de dap k-112. Die komt op dit forum toch over als een erg leuke speaker voor het geld?
Klopt. Maar hou de tekst "voor het geld" er wel bij in het achterhoofd. Als je hem bijvoorbeeld naast een LEM D-400 zet dan is er werkelijk geen enkel punt waarop de K-112 beter presteert dan de D-400.

Natuurlijk is dit volledig appels met peren vergelijken (en ik vraag me dan ook altijd af wat het nut is van het vergelijken van appels met peren terwijl iedereen dondersgoed weet dat beiden geen banaan zijn).

En dan nu de praktijk... Het is veel eenvoudiger om met een setje dure speakers een takkegeluid te produceren dan om met een setje budget speakers een goed geluid te produceren. Tja, beetje als een peperdure hamer in de handen van een eikel met 2 linker handen terwijl die ervaren timmerman nog met een baksteen de mooiste dingen in elkaar fabriekt...

Oftewel: Kijk naar spullen die binnen je budget liggen en zorg ervoor dat je met die spullen die ervaren timmerman wordt. Probeer altijd te voorkomen dat je die eikel met 2 linker handen wordt die met veel te dure spullen rotzooi fabriekt...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
30-5-2006 13:12
Van de apx-152 wordt hier gezegd dat hij dezelfde is als de K-115. Ik heb beide ooit naast elkaar gehad (én uiteraard opengevezen sneaky :V ) en het filter ziet er totaal anders uit. Ik heb hier nog ergens een foto van denk ik. Het is niet omdat de buitenkant dezelfde is dat...
Verder moet je idd het filter wat aanpassen maar daarna heb je een degelijk kastje voor (relatief) weinig euro's wink ;)
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
30-5-2006 13:14

KVM schreef:

TCMC schreef:

Ik moet de DAP logo's maar eens af halen, velen geloven het niet dat het DAP is happy :)
Een kenner valt het meteen op, een niet kenner weet niet beter wink ;)

Zo ken ik een conculega die HQ power boxjes wel eens "bijplaatst". Uiteraard zonder logo sneaky :V klinkt niet eens zo gek, dat ligt natuurlijk ook aan de toepassing en de juiste instellingen.

Vergeet ook niet dat juist de slechte ervaringen komen van mensen met te krappe versterkers. (opblazen speakers)

Eigenlijk ook een beetje verklaarbaar, iemand die "goedkope" boxjes neemt, zal veelal ook voor een goedkopere eindtrap gaan.

Martin.
Ook ik heb van m'n "K-tjes" overal de logo's afgehaald en zet er idd een aardige versterker (HK-audio VC-2400) achter. Nog niemand horen klagen razz :p
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
30-5-2006 14:39

luc2366 schreef:

Van de apx-152 wordt hier gezegd dat hij dezelfde is als de K-115.
Betere bewoording is WAS. Teksten kunnen nu eenmaal onderhevig zijn aan de tijdgeest (zoals ook in dit geval volgens mij).

De K-115 is van een nieuwere generatie dan de APX-152 (volgens bronnen). Beveiliging is anders (beter uitgevoerd). Zou echter zo maar kunnen dat de APX-152 over een paar maanden ook van deze nieuwere generatie is.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
31-5-2006 11:33
Hallo,

Ik heb laatst bij een dealer de hk audio premium pro 15 gehoord.
Super kasten ook goede fullrange kasten nieuw keertje 370 p.p. (iets te duur wel,)

Ook een mogelijkheid?
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show

Terug naar forum Reageer (zonder quote)