Forum > Geluid

Versterker keuze

(53 reacties. Pagina 6 van 6)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
3-6-2005 08:00

Dré schreef:

Nope. 1V is ook een vaak gezien waarde (0dBV). +6dBu is, met name bij gebalanceerd uit, ook een vaak geziene waarde (elke poot is dan immers 0dBu).
Op dat moment gaan vele (Chinese) mengpanelen fabrikanten mank. Uitgangsspanningen mogen op dat moment op elke poot nog maar de helft zijn t.o.v. massa, ofwel tussen beide pinnen moet dezelfde spanningen uitkomen dan in asymmetrische toestand.
Sommige versterkers hebben aan een paar honderd mV al voldoende om de clip in gejaagd te worden. Hang die aan een gebalanceerde +6dBu uitgang en je komt al snel 10-15dB te kort.
Klopt inderdaad wel, vandaar volle uitsturing bij het knipperen van het -20 dB LEDje. Helaas kunnen de meesten onder ons dit niet verifiëren met een oscilloscoop, toongenerator etc.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
3-6-2005 09:08

TCMC schreef:

Dré schreef:

Nope. 1V is ook een vaak gezien waarde (0dBV). +6dBu is, met name bij gebalanceerd uit, ook een vaak geziene waarde (elke poot is dan immers 0dBu).
Op dat moment gaan vele (Chinese) mengpanelen fabrikanten mank. Uitgangsspanningen mogen op dat moment op elke poot nog maar de helft zijn t.o.v. massa, ofwel tussen beide pinnen moet dezelfde spanningen uitkomen dan in asymmetrische toestand.
Dateq's gaan hier volgens mij ook de "fout" in. Bij A&H is de output wel te "totem polen" (dus als je koud aan signal ground gooit wordt de zwaai van heet 2 x zo hoog (zoals het hoort ;-)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
4-6-2005 11:30

Dré schreef:

Dateq's gaan hier volgens mij ook de "fout" in. Bij A&H is de output wel te "totem polen" (dus als je koud aan signal ground gooit wordt de zwaai van heet 2 x zo hoog (zoals het hoort ;-)).
Sommige fabrikanten gebruiken twee extra opamp secties (bijv NE5532) voor de XLR output met vooraf een verzwakker netwerkje van 6 dB.

Bij de ingang van de opamp kan ik rekentechnisch de zaken wel verklaren als het om a-symmetrisch of symmetrisch gebruik gaat.

Bij een uitgang vraag ik me af hoe dit gerealiseerd wordt. Heb je een (deel)schema?

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
4-6-2005 11:36
A&H heeft schema's (vereenvoudigd) van haar producten gewoon op hun site staan.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)