Forum > Geluid

LEM Vs JBL (ea?) >>> en iedereen is welkom!

(211 reacties. Pagina 6 van 22)
Moderator(s): Dré
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
6-1-2005 13:47
https://www.marktplaats.nl/markt/muziek/profspeakers/14206.htm
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
6-1-2005 14:01
Ik geloof dat wij het voor het eerst met elkaar eens zijn Sislaugh :D .

RCF heeft in ieder geval mijn voorkeur, en ik was geloof ik niet de enige die onder de indruk was van de geluidskwaliteit en het blaasvermogen. Nogmaals, de opmerking van Showrental (alle waar naar zijn geld) ging volgens ons volledig op. De JBL en de LEM zijn nu eenmaal zo'n 30 a 40% goedkoper. Het zou heel ernstig zijn als de RCF dan niet beter zou klinken.

In mijn keuze heb ik de volgende afweging gemaakt:

- Geluidskwaliteit.
Hoewel misschien niet altijd even realistisch, wil ik de mogelijkheid om feestjes zonder sub te draaien openhouden. Bij de LEM vond ik dit géén goed idee. De JBL houdt het prima in het laag, maar verder klinkt-ie echt veel te schel op hoog volume en daar wilde ik nou juist vanaf, want bij mijn vorige set had ik hier ook last van.
Stand-alone klonk de RCF absoluut het beste van de drie. Ik was te spreken over het geluid van de 2" en het laag was dan wel niet zo hard als dat van de JBL, maar wél heel mooi strak zonder vlak te worden.

- Hufterproofheid.
De JBL schijn je te kunnen slopen als je maar lang genoeg veel te hard uitstuurt. Over het uithoudingsvermogen van de LEM is eigenlijk nog niet genoeg bekend. De RCF clipte met het volume op de kast zelf vol open pas bij uitsturen op +6 a 9 dB.
Ik wil mijn luidpsrekers ook mee kunnen geven aan mensen van wie ik al 10 jaar weet dat ze géén verstand hebben van correct afstellen van mixer en versterker, waarvan ik ook weet dat ze het NIET horen wanneer ze het geluid vernachelen en waarvan ik weet dat ze het NOOIT zullen leren, want ik heb het ze al 100x uitgelegd.

- Ergonomie & uiterlijk.
Niet het allerbelangrijkste, maar ik ben zeer gecharmeerd van de handvatten links, rechts en vooral bovenop. Verder was de RCF gewoon de mooiste kast, punt uit.

- Service.
De dealer zit bij mij om de hoek en verhuurt ze tevens. Dat betekent dat een vervangende set bij problemen mogelijk is en dat een (hele mooie) RCF sub bijhuren zo geregeld is. Da's niks ten nadele van New-Line, en de LEM had ik dan ook zeker bij Dré gehaald, maar een luidspreker van 23 kg stuur ik niet zo 1-2-3- ff op.

Maar Sis, ik dacht op J&H te lezen dat jij behoorlijk into de Mackie SRM-450 was?
[EDIT]Aha, aan het twijfelen geslagen?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
6-1-2005 14:23
Laten we het anders stellen: het zou, gezien het enorme prijsverschil, vreemd zijn als de RCF *geen* winnaar zou zijn geweest. Als dit een autotest was geweest waren de deelnemers de VW Golf, de Opel Astra en de Mercedes E-klasse... Wat dat betreft was het beter geweest ook van RCF de 15"/1" combinatie te nemen.

Wat de Eon betreft: ik heb van mijn "dealer" (klinkt alsof ik drugs gebruik, maar dat is niet zo) die ze in de verhuur heeft begrepen dat incidenteel een hoogdriver de geest kan geven. Een nieuw diafragma kost een eurootje of 80-90. Het gebeurt volgens hem niet vaak. Van de andere weet ik het niet, maar waarom zou het daar niet kunnen gebeuren...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
6-1-2005 14:23
Ha Sylvia, hartelijk bedankt voor de uitleg wink ;)
1) hoe bedoel je dat we het voor de 1 ste maal eens zijn ? t'zal mijn leeftijd zijn zeker laugh :D
2) Jazeker, ik heb 4 x srm 450 naast mijn gebruikelijke EAW set voor kleine feestjes tot zo'n 50 à 80 personen !
3) In die srm 450 zit ook RCF wink ;)
4) Ik sta open voor verbeteringen kwa geluid, Ik heb n.l. die nieuwe ART's nog niet gehoord , vandaar mijn vraag ! die is dubbel en dik ingevuld !
5) Ik ga ze zeker eens beluisteren zowel de 12" en 15" uitvoering
6) misschien komen die srm450 wel 2 de hands te staan !! wie weet ?
7) Als je de aanschaf van die ART's overweegt wens ik jou veel succes !!
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
6-1-2005 14:25
1) Lol, je onthoudt niet met wie je ruzie maakt razz :p . Geeft niks hoor, zal vast de leeftijd zijn.

5) Er is een 15"/1" uitvoering en een 15"/2" uitvoering. Het schijnt dat die eerste niet zo denderend klinkt. Ik ga de 12"/2" en de 15"/2" nog naast elkaar beluisteren alvorens ik een beslissing neem.
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
6-1-2005 14:33
Victor, ik wil even inpikken op jou post !
RCF is nou eenmaal een speakermerk die zijn naam heeft hoog te houden. Niet verwonderlijk want hun speakers worden overal ter wereld gebruikt door verschillende fabrikanten !
Ik vind alleen jammer dat een merk als JBL daar niet aan meedoet !
Ze hebben daar ( bij JBL ) de laatste jaren een rommeltje van gemaakt !
OK, de prijs is dan ook veel minder dan hun topproducten !
Maar zijn hun goedkope boxen de naam JBL waardig ????????????,
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
6-1-2005 14:40
Waar staat JBL dan voor als ik vragen? De JBL's gaan erg hard voor een lage prijs (eon's dan) wat ook zeker een voordeel kan zijn.
Door internet beperkt
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-7-2024
Berichten: 13462
6-1-2005 14:41
Volgens intimi (jaren geleden een discussie geweest op AAPLS) delen de SRM-450 en de ART-300A erg veel componenten. Daarbij werd door SRM-450 gebruikers opgemerkt dat in warme omgevingen (wellicht meer van toepassing op meer exotische landen dan dat van ons) de SRM-450 sneller in de overtemp ging dan de ART-300A.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
6-1-2005 14:45

sis schreef:

Maar zijn hun goedkope boxen de naam JBL waardig ????????????,
sis
Dat kan je je inderdaad afvragen, en mijn antwoord is niet altijd "ja!".

Maar: ook RCF is niet heilig. Ook zij bieden gewoon plastic bakjes met 15"/1" combinatie aan. Alle waar naar zijn geld. Vandaar ook mijn opmerking dat het beter was geweest een qua prijs vergelijkbare RCF te nemen. Dat deze duurdere kast met 2" driver het beter doet dan de rest mag geen verrassing zijn!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
6-1-2005 14:48

DJ Sietse schreef:

Waar staat JBL dan voor als ik vragen? De JBL's gaan erg hard voor een lage prijs (eon's dan) wat ook zeker een voordeel kan zijn.
OK, daar kan je wel gelijk in hebben dat ze hard gaan !!
Maar dat is nog GEEN garantie dat ze goed klinken !!
Persoonlijk vind ik hard en goed klinken totaal verschillende interpretatie van hoe het zou moeten zijn .
Er zijn trouwens genoeg luidsprekerfabrikanten die hun speakers hard en goed kunnen laten klinken, maar daar hangt een prijskaartje aan !
sis
Freelance muzikant, producer, componist .

Terug naar forum Reageer (zonder quote)