Forum > Muziek

hoe te beginnen met een cd/vinyl collectie

(53 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
4-12-2004 12:43
bedankt voor de reacties.

@sylvia: da's inderdaad een optie, ik zal dit eens proberen wanneer ik mijn nieuwe stijl eens onder de knie heb.

@jows: ik snap wat je bedoelt... maar ik vraag het omdat ik mijn stijl heb veranderd van french techno naar de oncommerciële techno (vind het gewoon ritmischer en zo, en wel iets leuker) French techno kon ik dus al uitmaken wat ik goed vond en wat niet, en ging ook wel goed om te selecteren. (alles op cd wel) Nu ik platen ga digitaliseren zal ik goede selecties moeten kunnen maken zodat mijn platenbudget beperkt blijft. Ik kan namelijk niet elke maand 200 euro neerleggen voor een stapeltje platen. Ik weet het;. 't is een dure hobby.. en je moet het er voor over hebben. Maar wat bezuinigen kan nooit kwaad. Ik ben dus nog niet "helemaal" thuis in die nieuwe stijl en dus vraag ik me ook af of platen snel verouderen of niet.
(in de ene muziekstijl verouderen ze sneller dan in de andere volgens mij... wanneer je bijvoorbeeld een rocknummer draait zoals System of a Down - Chop Suey (ik haat et overigens) dan gaat iedereen uit z'n dak, maar wanneer je een laat ons zeggen.. dance nummer zou draaien van milk inc van een jaartje oud (wat ik overigens evenveel haat) dan zegt iedereen dat je ouwe muziek draait. razz :p

Greetz
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
4-12-2004 13:26

teknoknights schreef:

...
van french techno naar de oncommerciële techno
...
dus vraag ik me ook af of platen snel verouderen of niet.
Wel, je mag van geluk spreken, had je de omgekeerde weg bewandeld (zeer onwaarschijnlijk overigens laugh :D, had je de kosten serieus zien stijgen. Meestal is het zo: hoe verder je afdwaalt van het rechte pad, hoe trager de muziek verouderd. Dit geldt zeker en vast oncommerciele techno. Believe me, kheb mid-2003 net hetzelfde gedaan als jij nu en (uitgezonderd het lager aantal boekingen) heb ik het me nog geen minuut beklaagd!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
4-12-2004 17:18
hmmm
Is het niet zo dat oncommerciële techno het rechte pad IS? En dat hoe verder je daarvan gaat, hoe meer commerciële dingen en broldingen je tegenkomt? En verouderen die commerciële dingen niet sneller dan de oncommerciële?

Want ik kon op den duur je ingewikkeld rechtepadverhaal niet meer volgen razz :p
Maar ik begrijp wat je bedoelt over dat wisselen van stijl en je hebt me ook in de vorige posts al veel beslissingen doen nemen waarover ik nu anders nog altijd zou zitten twijfelen! Thanx daarvoor. Ik heb gewoon de grootste moeite momenteel om uit 20 lekkere platen de 5 beste te halen... Hopelijk leer ik het vlug. Ik ben nogal een twijfelaar.

Greetz wink ;)
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
4-12-2004 17:37
Simpel gezegd is oncommercieël langer houdbaar als commercieël. happy :)

Ik ben zelf ook een hele tijd "verdwaald" geweest in de stylen, alles trok mij wel aan, waardoor ik altijd van alles kocht, en zo nooit echt op een bepaalde stijl volledig kon concentreren, tegenwoordig koop ik platen van maar een stijl, en nog wel wat andere die me gewoon aantrekken.

maar wat bedoelde je nou precies over de i love techno cd? heb de cd persoonlijk ook. bedoel je of ik b.v. de nummers die op de cd staan draai? ik snap je verhaal niet helemaal
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
4-12-2004 19:44
@ Tribal Chef;

ik weet het, tis een rare vraag van me razz :p
Wat ik eigenlijk wil vragen is het volgende:

- Hoeveel van de nummers die op de I love Techno 04 cd staan draaien jullie jullie nog in jullie set voor een technopubliek? Er staan er 24 op, stel dat je ze alle 24 gekocht had op plaat in de week dat ze gereleased werden. Hoeveel zijn er daar nu nog bruikbaar van?

* Waarom ik jullie de hele tijd lastig val met dit soort onozele vragen? Zoals ik al zei, ik ben een twijfelaar... vinyl kost veel geld... Ik wil er toch nog eens heel goed over nadenken of ik die stap wel wil maken. Ook omdat ik nog niet helemaal thuis ben in die stijl vraag ik me dus af hoe lang je nog voortkan met releases van een paar maanden oud. Je hebt meestal maar een uur of een uur en half om een set te draaien, dus dan neem ik aan dat er zoveel mogelijk gloednieuwe dingen in die set moeten + een paar platen die wat ouder zijn maar het nog goed weten te doen volgens jezelf.

Greetz
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
5-12-2004 14:30
Alle nummers zijn nog bruibaar van de i love techno cd. MITS je ze passend in een set zet.
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
5-12-2004 15:50

teknoknights schreef:

Je hebt meestal maar een uur of een uur en half om een set te draaien, dus dan neem ik aan dat er zoveel mogelijk gloednieuwe dingen in die set moeten + een paar platen die wat ouder zijn maar het nog goed weten te doen volgens jezelf.
Precies, maar zelfs gloednieuw draaien is geen must, ligt er maar net aan wat jij wilt bereiken. Ik denk dat je teveel probeert te theoretiseren wat je gewoon in de praktijk moet uit zien te vissen. De ene dj krijgt met een nummer van twee jaar oud het dak eraf, bij de ander gaat het nevernooitniet lukken omdat hij de plaat verkeerd in de set zet.

Draaien voor publiek leer je niet op een forum, draaien voor publiek leer je in de praktijk. En in die praktijk ontwikkel je je eigen stijl.
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
5-12-2004 19:11
Ben helemaal akkoord met je reactie. In het begin was ik altijd zeer zelfzeker. Ik wist nog niet wat een cue point was, maar als ze me zouden gevraagd hebben om een set te draaien ging ik waarschijnlijk nog "ja" gezegd hebben ook.
Nu zijn die dingen gelukkig veranderd. Ik ben bewuster geworden en ik wil dat, als ik m'n debuut maak (binnenkort), dat het goed is.
Met de french techno maakte ik altijd een combinatie in m'n set van deze dingen:
1. platen die iedereen kent en nieuw zijn
2. platen die ik zelf goed vind en waarvan ik denk dat ze het goed doen voor publiek
3. een aantal klassiekers waarvan ik weet dat ze het blijven doen.

Met de nieuwe stijl gaat het zo:
1. af en toe een plaat die iedereen kent en nieuw is (ik ben te koppig om af te wijken van hetgeen ik wil)
2. platen die ik goed vind met veel ritme waarvan ik denk dat ze het moeten doen voor publiek
3. Ik zou in feite bij god niet weten welke klassiekers. Ik kan gewoon het onderscheid niet maken tussen een goed en slecht release bij sommige platen. Ze lijken wel allemaal goed.

=> Tevens is het ook zo dat zeer veel mensen gewoon naar een technofuif gaan voor de chaotisch harde techno. Het doet er allemaal niet toe voor hen, als het maar hard gaat. Ik heb besloten om maximaal op te bouwen naar harde techno (dus dat extreme valt erbuiten) maar dan vrees ik ook dat er meer variatie nodig is om de mensen bezig te houden.

Ik vergelijk het weer een beetje met I love Techno. Ik vond Joris Voorn top.. gewoon omdat er zoveel ritme in z'n set zat, en toch ging het lekker door vond ik.
Alle anderen verkozen Rush (die technisch eigenlijk niet zo goed was bij het beluisteren van de livesets)
Waarom kozen ze Rush? *Volgens hen simpel: die bassen gaan gewoon keizwaar.

Greetz razz :p
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
5-12-2004 22:36
1 x bewerkt. Laatst door Sylvia op 6-12-2004 17:05

teknoknights schreef:

Met de nieuwe stijl gaat het zo:
1. af en toe een plaat die iedereen kent en nieuw is (ik ben te koppig om af te wijken van hetgeen ik wil)
2. platen die ik goed vind met veel ritme waarvan ik denk dat ze het moeten doen voor publiek
3. Ik zou in feite bij god niet weten welke klassiekers. Ik kan gewoon het onderscheid niet maken tussen een goed en slecht release bij sommige platen. Ze lijken wel allemaal goed.
Over punt 1: een plaat die (hagel)nieuw is, die kent niet iedereen. Dat brengt je dus direct bij punt 2: nieuwe platen selecteren die jij leukt vindt en waarvan jij denkt dat ze aanslaan bij publiek, die nummers pluggen op een feest en dan zien dat je gelijk had. Als dat je lukt, dan ga je het nog heel erg ver schoppen.

Er zijn helaas te veel dj's die denken te weten wat aanslaat, maar er in werkelijkheid geen flauw benul van hebben, omdat ze alleen hun eigen smaak draaien die k*t blijkt te zijn OF omdat ze niet weten hoe ze goed moeten pluggen.

Wat mij brengt bij punt 3: ken uw klassiekers. Als je net begint, kan dat natuurlijk niet. Maar iedereen die denkt wel even als dj een feestje te kunnen bouwen zonder ooit ergens de sfeer als publiek te hebben gevoeld, zit er per definitie naast. Je leert je klassiekers vanzelf kennen als je je een tijdje in een stijl hebt verdiept, komt wel. Het leukste wordt het wanneer je al zo lang in een bepaalde stijl meedraait, dat je je eigen klassiekers kunt creëren.

Begin gewoon, probeer eens wat uit, luister naar wat anderen doen en leer daarvan, kijk naar je publiek, geniet en hou vol.
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
6-12-2004 17:03
Thanks..
en dan is nu de knoop ook meteen doorgehakt.
Nu even een paar weken zwaar blokken om door die k*texamens te raken,
en dan twee weken de tijd om me volledig te concentreren op het dj'en..

Greetz
Jumping is not a crime. It's just hilarious.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)