Forum > Geluid

Onderdelen (ringkerntrafo) gezocht dap palladium 2000

(40 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
5-1-2017 16:36
Alleen een (of meerdere) NTC's zie je vaak in de goedkopere versterkers, waaronder deze Palladiums. In de wat duurdere ampen, zoals een Dynacord of Crest, worden de NTC's overbrugt met een relais na een 2tal seconde. Dit is mijn ogen het beste en betrouwbaarste systeem; het relais krijgt niet de volle lading aan inrush current voor zijn kiezen en de NTC kan netjes en snel afkoelen. Ook heb ik een aantal ampen gezien (ARX en Master Audio) waarmee dit elektronisch is geregeld met een TRIAC, maar dit gaat nu en dan toch wel eens defect.

Ik heb bij een aantal Crowns (waaronder de XLS non drivecore's) nog een andere variant gezien. Een NTC met daaroverheen een relais met daarachter, in serie met de trafo, een flinke weerstand en PTC. De PTC word strak tegen de weerstand aangeklemd. Wanneer er een fout in de versterker ontstaan waarbij er een flinke partij stroom gaat lopen, warmt de weerstand vliegensvlug op. Door de thermische overdracht naar de PTC word de stroom naar de trafo begrenst, de boel uitschakelt en verdere schade voorkomt. Dit heeft al heel veel schade beperkt bijvoorbeeld wanneer er een eindtransistor springt o.i.d.
Corolla power!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)