Forum > Licht

Spooky Blue Laser

(40 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
24-9-2003 16:25
Voor zover ik weet zijn deze normen in Nederland niet van toepassing. In Duitsland gelden echter strenge regels, waarbij een TÜV-keuring van opstellingen van lasers zwaarder dan 1 (of 5, daar wil ik van af zijn) mW in principe verplicht is. Mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan (o.a. de minimum afstand die je noemt, ingebouwde scan-fail detectie) is dit echter tot 10mW niet nodig, daarboven nog steeds wel.

Dat deze regels in Nederland niet gelden wil niet zeggen dat je zomaar een eind moet aanrommelen. De Duitse regels zijn dus een goed uitgangspunt. Maar: de 4 meter minimum-afstand is zeker niet heilig. Een eigenschap van een laser is immers dat de lichtintensiteit in principe *niet* afneemt met de afstand (dit in tegenstelling tot een gloeilamp). Alleen door de divergentie van de straal en stofdeeltjes in de lucht is er praktisch sprake van afname van de sterkte. Deze afname verschilt dus per laser (omdat de divergentie per laser verschillend is) en per zaal (omdat de hoeveelheid deeltjes in de lucht per plaats verschilt).

Voor het gebruik van een relatief zwakke (tot 50mW) Nd:YAG-laser met scan-fail detectie, zoals de Spooky Blue en Spider Geek, ben ik dus niet bang. De kans dat daarbij ongelukken gebeuren is minimaal. Als ik echter, zoals laatst hier op een foto, twee gepulste copper-vapourlasers van enkele watts zie staan hoop ik dat daar mensen mee werken die de gevaren kennen. Deze zijn veel gevaarlijker dan Nd:YAG-lasers van gelijk wattage.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)