Forum > Zelfbouw Speakers

Zelfbouw project 15'' subs (eigen ontwerp)

(66 reacties. Pagina 5 van 7)
Moderator(s): Dré
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
9-3-2007 10:43
Ok, die kroonsteentjes heb ik al overnieuw gedaan (solderen was wellicht beter maar zoals ik reeds zij zie ik met mijn kunsten meer in een goed kroonsteentje dat niet los kan trillen). Ampstekkertjes zijn uiteraard het juiste formaat, en dat idee van kabel voert warmte af was me reeds verteld door een goede kennis (toch bedankt uiteraard, is altijd handig voor zoekmachines wink ;) )
Bier, Billen, Borsten en Beats!
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
9-3-2007 13:33

Dré schreef:

Zelf gebruik ik AMP (AMP is dus het merk) Fast-On stekkers (4,8 x 0,5mm uiteraard) en soldeer die daarna vast aan de speakon/powercon stekker TERWIJL er een stekker in het chassisdeel zit (om overtollige warmte rap af te voeren).
Is dit altijd het geval? Bij weerstanden e.d. heb ik op school geleerd om zoveel mogelijk van het pootje af te knippen zodat je sneller(?) en beter kunt solderen, want de soldeerbout hoeft het overige ijzer niet op te warmen en is dus eerder op de goede temperatuur.

Is mij dit fout geleerd of geldt dit alleen voor weerstanden etc. en niet voor speakon e.a. omdat ze de warmte niet kunnen hebben?
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 13459
9-3-2007 13:44

Dj pacific schreef:

Dré schreef:

Zelf gebruik ik AMP (AMP is dus het merk) Fast-On stekkers (4,8 x 0,5mm uiteraard) en soldeer die daarna vast aan de speakon/powercon stekker TERWIJL er een stekker in het chassisdeel zit (om overtollige warmte rap af te voeren).
Is dit altijd het geval?
Nee. Bij connectors echter vrijwel altijd WEL het geval. Bij PCB montage niet. Nog niet eens vanwege de warmte MAAR vanwege het feit dat het "minder slim" is de draadjes na het solderen pas af te knippen (kans op schade aan de PCB; zeker als er niet een speciaal type kniptang gebruikt wordt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
9-3-2007 19:25
Vandaag 2 lagen warnex aangebracht:
https://img87.imageshack.us/img87/3984/s0091vg1.th.jpg

Morgen komt er nog een laag zogenaamde jachtlak op (krasvast, doorzichtig, erg sterk)

* wel leuk trouwens vind ik zelf, ze lijken een beetje op punishers wat betreft vorm enzo razz :p maar dat is meer een binnen pretje shut up :X .
Bier, Billen, Borsten en Beats!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
9-3-2007 23:21

alleznet schreef:

* wel leuk trouwens vind ik zelf, ze lijken een beetje op punishers wat betreft vorm enzo razz :p maar dat is meer een binnen pretje shut up :X .
Want...hij is zwart en blokvormig? laugh :D
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
10-3-2007 02:59

René Eppink schreef:

alleznet schreef:

* wel leuk trouwens vind ik zelf, ze lijken een beetje op punishers wat betreft vorm enzo razz :p maar dat is meer een binnen pretje shut up :X .
Want...hij is zwart en blokvormig? laugh :D
De afmetingen en het gewicht staat onder de foto laugh :D (grapje..)!!!!
..Je Ducktape brood voeren...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
10-3-2007 08:31

René Eppink schreef:

alleznet schreef:

* wel leuk trouwens vind ik zelf, ze lijken een beetje op punishers wat betreft vorm enzo razz :p maar dat is meer een binnen pretje shut up :X .
Want...hij is zwart en blokvormig? laugh :D
Verpest het nou niet angry laugh :D .
Bier, Billen, Borsten en Beats!
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
11-3-2007 14:08
Ik ben wel benieuwd hoe het gaat klinken, en welk rendement de box gaat hebben.
Wat me wel verwondert in het verhaal is het volgende:Volgens de meeste posters is de afstelling van een sub niet zo belangrijk als bij topjes, waar ik weer niet mee akkoord ben, maar waarom dan al die moeite ivm volume en poorten? Gewoon een stevige kast die groot genoeg is en bonken maar.
Ik heb toch het gevoel dat men zich dikwijls tegen spreekt?
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
11-3-2007 17:59
Vandaag afgemonteerd en 1 handvat wat nog moet komen Iven even een plankje tegenaan gezet zodat het te testen viel. Heb gezien de omgeving niet verder dan 20% gekomen (van belastbaarheid van 500W, staat 750W op) en dat ging erg hard. Was niet in een erg grote ruimte maar ik schat zo'n 50-75m2 en de bas was goed hoorbaar maar vooral ook voelbaar. Vrijdag en zaterdag heb ik een feest waarop ik ze eens flink op de sodemieter kan geven dan zal ik eens kijken of het écht goed is razz :p

kitman schreef:

Ik ben wel benieuwd hoe het gaat klinken, en welk rendement de box gaat hebben.
Wat me wel verwondert in het verhaal is het volgende:Volgens de meeste posters is de afstelling van een sub niet zo belangrijk als bij topjes, waar ik weer niet mee akkoord ben, maar waarom dan al die moeite ivm volume en poorten? Gewoon een stevige kast die groot genoeg is en bonken maar.
Ik heb toch het gevoel dat men zich dikwijls tegen spreekt?
Rendement van de speaker is 98dB @ 1W @ 1m, kast zou ik niet weten heb helaas geen dB meter. Tevens is het zo dat het toch nogal aankomt op poorten en volums. Lees je eens in in de materie (zelf ben ik ook vrij beginner maar eerste project was toch erg leuk). Zo kan een te grote/kleine kast je speaker over z'n nek helpen, hetzelfde geldt voor de poorten enzo. Niet zomaar iets van kastje timmeren en gaan met die banaan shut up :X (hoewel ik dat vroeger wel eens ooit gedaan heb met de allergoedkoopste zo groot mogelijke speaker (12" voor 25 euro ofzo?) maar dat was een absolute flop)
Bier, Billen, Borsten en Beats!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
11-3-2007 19:10
Heb trouwens nog foto's van het eindresultaat (zonder schuim en zonder rooster) wink ;)

https://img506.imageshack.us/img506/794/2stackschuimloosee3.th.jpg
https://img76.imageshack.us/img76/4928/2stackschuimlooszijkantjg4.th.jpg
Bier, Billen, Borsten en Beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)