Forum > Zelfbouw Speakers

de bouw van een paar MT-2L's

(48 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
18-7-2006 14:20

KVM schreef:

...AAC katen van vroeger werden voorzien van...
hier volg ik niet meer ashamed :$
een nederlandse firma/productie ofzoiets?
Ik vermeld natuurlijk niet voor niets dat bouten zonder borgring spontaan kunnen lostrillen in deze kast
weet ik. 't zijn idd klotekasten laugh :D
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
18-7-2006 15:18

KVM schreef:

Watt-Xtra schreef:

behringer en phonic zijn zwart gekleed, dit zijn ineens A-merken?
Nee, dat word ook nergens vermeld.
ieder zijn eigen smaak maar mij leek het meer alsof Cerwin-Vega wordt afgeschetst als zijnde niet goed, ivm dat gezichtje.
Nou, niet goed... Cerwin Vega is naar mijn idee geen A merk maar ook geen B merk. Bovendien vind ik het vrij lichte grijze tapijt iets minder mooi. (zeg maar gerust foeilelijk)

De band waar ik regelmatig mee werk had een lading Cerwin Vega baskasten. Persoonlijk vind ik dat er geen donder uitkomt en bovendien moet je met je EQ de zaak behoorlijk bijregelen wil je er uberhaupt wat uithalen.

Recentelijk met 2 MT-2L's en 1 MT-2T (per kant) in een behoorlijke feesttent gedraaid (plm1000/1500man). Als ik dit zelfde had willen doen met CV hadden er veel meer kasten gestaan.

Maar goed dit is dan ook een appels en peren vergelijk.

Martin.
Mn mijn basskasten zijn toch redelijk donker van kleur, staan meestal onderop de stapel of onder het podium gedrukt, Ik weet niet welke speakers jij hebt gehoord maar met een L36pe basskast speel je toch wel een redelijke tent of buitending. Met 1 top per kant een grote feesttent bespelen vind ik altijd erg knap, Ik doe eigenlijk alleen nog bands dus weet niet hoe het is met dj muziek. Maar hierbij gebruik ik toch meerdere toppen per kant met een kleine infill puur om het geluid netjes te spreiden en niet loeihard te moeten spelen.
daarnaast is het idd mischien wel appels met peren vergelijken, die MT speelt het gehele laaggebied, een L36pe speelt alleen sub. staan bij mij op 76Hz gecrossed. daarnaast veelal gebruik van of br118 kasten of dubbel 15" laagkasten. samen met dubbel 12"/2" of dubbel 10"/1,5" hoorngeladen. ook wel enkele 15"/2" op longthrow hoorn. Messtal aangevuld met 1of 2 12"/1" kasten.

Ik zou gaan voor een rooster met speakerschuim ervoor, puur om de speakers te beschermen tegen glazen, drank, viezigheid enz. zeker wanneer je in tenten speelt. Ik draai regelmatig mn subs om en rollen er nog tientallen plastic bekers uit!! Dit zijn wel hoorns dus komt geen rommel bij de speaker zelf.
Ben zelf erg fan van het gelakte "kastje" ben ook serieus aan het nadenken of ik de CV's ook nog ga voorzien van lak, alleen die troep uit de tenten weerhoud mij er nog een beetje van. mocht het toch zover komen, dan zullen er zeker roosters met schuim voor komen, ook voor de uitstraling.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
19-7-2006 00:12

luc2366 schreef:

KVM schreef:

...AAC kasten van vroeger werden voorzien van...
hier volg ik niet meer ashamed :$
een nederlandse firma/productie ofzoiets?
Nee, geen nederlands fabrikaat maar een duitse boxenbouwer uit de 80er jaren. Vroeger kon je diverse kant en klare lege kasten kopen, plm 18laags berken multiplex van AAC, en die kasten kasten hadden zeer stevig (*speciaal gevormd) plastic gaas. Plastic resoneert niet en luidsprekerdoek ook niet. (vandaar dat ik het vertel.)

*Speciaal gevormd, volgens zeggen kon je daar een vol glas bier tegen aan gooien zonder dat de speaker nat werd.
Eerlijk gezegt nooit geprobeerd, bier is immers om op te drinken en niet om weg te gooien wink ;)

Watt-Xtra schreef:

Mn mijn basskasten zijn toch redelijk donker van kleur, staan meestal onderop de stapel of onder het podium gedrukt, Ik weet niet welke speakers jij hebt gehoord maar met een L36pe basskast speel je toch wel een redelijke tent of buitending.

Ik heb vrijwel alle kasten van CV gehoord. (uit de 80/90er jaren periode) Configuratie van CV was onderop een B-36 (of een andere uit de serie) met daar bovenop een top (2x 12" met hoorn)
Met 1 top per kant een grote feesttent bespelen vind ik altijd erg knap,[KNIP] Maar hierbij gebruik ik toch meerdere toppen per kant met een kleine infill puur om het geluid netjes te spreiden en niet loeihard te moeten spelen.

Het lijkt knap, maar dat is het niet. De spreiding van een MT-2T is namelijk veel breder dan vele andere kasten.
En dat is nu juist de truc. Dat het soms iets "ruiger" overkomt is niet echt een probleem, het zal ook aan de soort band liggen. (of de soort muziek)
daarnaast is het idd mischien wel appels met peren vergelijken, die MT speelt het gehele laaggebied, een L36pe speelt alleen sub. staan bij mij op 76Hz gecrossed. daarnaast veelal gebruik van of br118 kasten of dubbel 15" laagkasten. samen met dubbel 12"/2"
In veel opzichten is het een appels en peren vergelijk, niet alleen wat de kast doet, het soort systeem, maar ook de prijsklasse.

Als ik het zo lees ben je dus wel genoodzaakt meer te plaatsen.
Ik zou gaan voor een rooster met speakerschuim ervoor, puur om de speakers te beschermen tegen glazen, drank, viezigheid enz. zeker wanneer je in tenten speelt.

Bij een fatsoenlijk tentfeest gebruikt men altijd dranghekken.
Tevens zijn luidsprekers ook op het toneel te plaatsen, maar eventueel ook op een kleine verhoging (20cmbalken) Zowel bij gebruik van doek of gaas heb je geen last van glazen.
Ik draai regelmatig mn subs om en rollen er nog tientallen plastic bekers uit!!
Klopt,dat is een nadeel van de Cerwin Vega kasten. Althans een nadeel als je zo'n model hebt, want er zijn meer fabrikanten met een soortgelijk systeem.

Martin.
kvm entertainment
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
19-7-2006 09:36

KVM schreef:

...AAC kasten van vroeger werden voorzien van...
als er kaSten stond had ik 't kunnen raden uit de context laugh :D - ACC katen zegt me niets
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
19-7-2006 23:18
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 20-7-2006 00:12
Na dat hele gedoe over de kleur van de bekleding moet ik gewoon even zeggen dat ik vind dat de kasten er netjes uitzien. Gewoonweg netjes gebouwd zo te zien. Aangezien je de drivers wilt blijven zien denk ik dat ik zelf dan voor een mooi zwartgespoten roostertje zou gaan, mits die resonanties voorkomen kunnen worden. Maar is ook weer eigen smaak natuurlijk.
Over de kleurkwestie wil ik toch ook nog iets kwijt(sorry):
1. Kwestie van smaak
2. In het donker en/of in een stackje valt het nauwelijks meer op en denk dat er zowieso geen feestgangers zijn die uitmaakt.
3. Op zwart kun je dingetjes als stof, houtsplinters, gruis heel goed zien zitten dus dan zou je flink aan het poetsen kunnen gaan wanneer je het netjes wilt houden (ligt natuurlijk ook aan de stof, hoe goed de rotzooi er in wil blijven hangen)
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
20-7-2006 11:27

René Eppink schreef:

Over de kleurkwestie wil ik toch ook nog iets kwijt(sorry):
1. Kwestie van smaak
2. In het donker en/of in een stackje valt het nauwelijks meer op en denk dat er zowieso geen feestgangers zijn die uitmaakt.
Over punt 1 zijn we het allemaal eens.

Eigenlijk had ik het dan ook aangehaald omdat de OP het orgineel wilde benaderen, niet wetende dat zijn orginele kasten al voorzien waren van grijs "tapijt". Tapijt moet je soms na een X periode vervangen, sommige houden het dan liever orgineel. (kan voor eventuele verkoop ook interessanter zijn)
Tevens is het ook mogelijk dat je een dergelijke set erbij huurt, en een mix van zwarte en grijze kasten geeft niet één geheel.

Tevens heb ik in het verleden grote moeite gehad om zwart tapijt te vinden. (grijs was volop te koop) Uiteindelijk is mij dit gelukt via Peavey.

Punt 2 is en blijft een moeilijk punt, ik heb zelfs (gelukkig af en toe) klanten die liever helemaal niets zien. De eventuele keuze zal dan soms ook deels afhangen van het werk dat je doet.

Martin.
kvm entertainment
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
20-7-2006 12:38

KVM schreef:

René Eppink schreef:

Over de kleurkwestie wil ik toch ook nog iets kwijt(sorry):
1. Kwestie van smaak
2. In het donker en/of in een stackje valt het nauwelijks meer op en denk dat er zowieso geen feestgangers zijn die uitmaakt.
Over punt 1 zijn we het allemaal eens.

Eigenlijk had ik het dan ook aangehaald omdat de OP het orgineel wilde benaderen, niet wetende dat zijn orginele kasten al voorzien waren van grijs "tapijt". Tapijt moet je soms na een X periode vervangen, sommige houden het dan liever orgineel. (kan voor eventuele verkoop ook interessanter zijn)
Tevens is het ook mogelijk dat je een dergelijke set erbij huurt, en een mix van zwarte en grijze kasten geeft niet één geheel.

Tevens heb ik in het verleden grote moeite gehad om zwart tapijt te vinden. (grijs was volop te koop) Uiteindelijk is mij dit gelukt via Peavey.

Punt 2 is en blijft een moeilijk punt, ik heb zelfs (gelukkig af en toe) klanten die liever helemaal niets zien. De eventuele keuze zal dan soms ook deels afhangen van het werk dat je doet.

Martin.
bij mij is het omgekeerd happy :) zwart tapijt met hopen, maar het "dikkere" grijs is moeilijk te vinden.
en qua inhuur - met de jobs die ik doe heb ik genoeg aan 8 MT-2L's wink ;)
de weinige keren (gezien het prijsverschil met de aankomende topkasten) dat ook effectief om de MT-2H gevraagd wordt moet de klant maar tevreden zijn met een grijs/zwarte combi.
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
20-7-2006 15:11
razz :p razz :p razz :p razz :p razz :p razz :p razz :p razz :p razz :p razz :p razz :p razz :p razz :p razz :p

EV MANIFOLD TECHNOLOGY IS REBORN!

VISIT EV AT INFOCOMM 2006, JUNE 7-9, BOOTH #2559, DEMO ROOMS 204B & 204C

Orlando, Florida (June 7th, 2006): Phoenix is a line of high output loudspeakers designed to specifically address the needs of regional PA professionals and rental companies. Phoenix marks the first full deployment of 18, 15 and 12-inch new DVX woofers across an entire EV line. Each cabinet also features two of EV’s latest ND2 neodymium two-inch HF compression drivers, integrated using the same Manifold Technology™ design that named the renowned MT systems. It is the “rebirth” of this approach to loudspeaker design that inspired the Phoenix name.

Two basic Phoenix systems are available: one based around the PX2122 dual 12” two-way with 30° x 45° dispersion, the other around the PX2152 dual 15” two-way with 60° x 45° dispersion. Each is used in combination with the PX2181, a tour-quality, dual 18” subwoofer designed for solid, thumping low frequency reproduction. Wood channel routings on the top and sides allow the sub to be precisely arrayed and secured with PX2122 or PX 2152 boxes during stacking. For high SPL monitor, fill or delay applications, the PX1122M (single 12”-inch) and PX1152M (single 15”-inch) are true multi-purpose solutions. Operating in bi-amp or passive mode, both boxes come with a built-in pole mount and truss mount attachment points.

For stacking and aesthetic consistency, PX2122 and PX2152 share the same exterior dimensions. For looks and durability, all PX boxes are covered in EVCOAT. A full range of hardware accessories (wheelbars & flyware) is available

For full details on the above products, please visit
www.electrovoice.com
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
24-7-2006 19:59
De kogel is door de kerk (en dus is de bestelling reeds geplaatst): het wordt opnieuw nylon speakergaas! (volgens de catalogus KICKPROOF sneaky :V )

Terug naar forum Reageer (zonder quote)