Forum > Algemeen Forum

Belastingdienst gaat dj's controleren

(51 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
CompanionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-10-2004
Laatste: 11-3-2022
Berichten: 183
11-1-2006 21:12
Een band als Normaal was waarschijnlijk niet als artiest geregistreerd. Het Normaal imperium, was een hoeveelheid aan bedrijven. Inderdaad eigen licht en geluidsbedrijf, maar ook een eigen bierfabriek volgens mij. Andere gerenommeerde bands zullen zeker voor gelijkwaardige constructies kiezen, veelal geadviseerd door dure accountants en adviseurs.
(Dit forum helpt een ieder en is gratis dankzij New-Line)

Er is een verschil tussen het "als bedrijf optreden als DJ" waarbij de doelstelling van het bedrijf is om optredens als hoofddoel te hebben, en het als "artiest optreden als DJ".
Meneer Tiesto zal ondertussen ook wel een aardige BV constructie hebben opgebouwd. Maar de gemiddelde DJ die zich hier op het forum vertoond (en dat is niet denigrerend bedoeld) zal veelal met duurzaam verdiende zakcentjes, folder- en krantenwijkopbrengsten en wellicht het veel te lage salaris van een baas, een drive-in show hebben opgebouwd.
Het avondje muziek verzorgen is dan geen ondernemingsactiviteit, maar een "kunstje" en dus ben je voor de belastingdienst een artiest.
Op naar de volgende beurs...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
11-1-2006 21:46

Companion schreef:

Het avondje muziek verzorgen is dan geen ondernemingsactiviteit, maar een "kunstje" en dus ben je voor de belastingdienst een artiest.
Volgens mij ben je in dat geval voor de Belastingdienst een hobby-ist.
CompanionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-10-2004
Laatste: 11-3-2022
Berichten: 183
11-1-2006 22:59

Sylvia schreef:

Companion schreef:

Het avondje muziek verzorgen is dan geen ondernemingsactiviteit, maar een "kunstje" en dus ben je voor de belastingdienst een artiest.
Volgens mij ben je in dat geval voor de Belastingdienst een hobby-ist.
Maar als die hobbyist het netjes wil doen en ook voor bedrijven (lees kroegen e.d) wil werken is dit een legale manier. Dan wordt er loonbelasting voor je betaald en je betaald zelf (indien nodig) de inkomstenbelasting. Je kunt zelfs loonbelasting terugvorderen als je onder je loongrens belijft.
Op naar de volgende beurs...
CompanionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-10-2004
Laatste: 11-3-2022
Berichten: 183
11-1-2006 23:03
Als "Duffie" van een paar pagina's terug, werkend bij die blauwe enveloppenfabriek, het nu eens tot in de puntjes, met behulp van wat collega's, uitzoekt en hier publiceert...
Op naar de volgende beurs...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
12-1-2006 10:21
Zou super zijn. Wat ik me kan herinneren van deze materie (toen het voor mij speelde) was dat een DJ zichzelf alleen als "muzikant" mocht kwalificeren als hij iets toevoegde aan de muziek (bijvoorbeeld door zelf mee te spelen (effectunit), zingen (rappen/whatever) of mixen). Mocht die omschrijving kloppen dan is een A-B-A draaier dus geen muzikant.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
12-1-2006 10:28
En wat als je door de muziek heen lult? Technisch voeg je dan iets toen aan de muziek, maar of het ook wat is?
Dan zou je zelfs met het gebruik van de effectjes op de cdj100 ook al aan die vereiste voldoen van iets toevoegen aan de muziek.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
12-1-2006 11:08
Ik meen dat ik over dit onderwerp al eens een stukje heb neergepend.

Stap 1 (die ten onrechte vaak wordt overgeslagen) is dat je kijkt of er voor jou sprake is van een bron van inkomsten. Als je alleen maar verliezen maakt en een enkele keer een incidenteel winstje is er geen bron van inkomen en zijn jouw activiteiten (en de verliezen en dat incidentele winstje) fiscaal niet van belang.

Stap 2 is dat je -als je hebt geconstateerd dat er een bron van inkomen is- kijkt wélke bron dat is: winst uit onderneming, loon of overige werkzaamheden (in die volgorde: winst gaat vóór loon, als iets winst is kan het nooit meer loon zijn). Dat is van groot belang, omdat de regeltjes voor deze bronnen sterk verschillen: de vraag hoe je je aan te geven inkomen berekent, welke kosten aftrekbaar zijn en of er loonbelasting en premies werknemersverzekeringen moeten worden ingehouden zijn hangen hier van af. De vraag van welke bron sprake is, is soms lastig te beantwoorden en het gaat me te ver om de criteria hier te posten. Bij twijfel: laat je adviseren door een belastingadviseur.

De artiestenregeling die hierboven wordt genoemd is een loonbelasting-regeling. Daar kan je dus nooit in terecht komen als je niet eerst hebt gekeken of er sprake is van winst uit onderneming. De stelling dat iedere dj onder de artiestenregeling valt is dus onjuist.

Welke bron voor jou van toepassing is kan je naar je opdrachtgever toe laten blijken met een Verklaring Arbeidsrelatie (VAR).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
12-1-2006 11:59
Volgens mijn zoekmachine (die net bezig is om een nieuwe fulltext te indexeren en dus nog niet 100% is) was dat in deze post (relevantie was 90%).

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de zoekmachine deze post (url niet meer beschikbaar) het meest relevant vond (terwijl die post juist HEEL ergens anders over gaat). Er is dus nog werk aan de winkel.

Ik had fuzzy laten zoeken op: inkomen bron winst werkzaamheden
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
12-1-2006 12:14
Klopt. Nou moet ik wel zeggen dat dat verhaal alleen over stap 1 ging (het ging toen dan ook ook om de vraag of drive-in shows hun inkomsten wel moeten aangeven, en dat is dus vaak niet zo).

Als je eenmaal hebt geconstateerd dat er *wel* een bron van inkomen is, is het wel erg belangrijk dat je weet hoe het dan verder moet!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
12-1-2006 12:25
De Containstable methode (die dus NIET fuzzy werkt) kwam met de volgende post op de proppen:deze

Zoektermen: inkomen AND winst AND werkzaamheden.

Pittig gedoe dat zoekding...
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)