Forum > Geluid

DAP AX15B + AX12 een goed set ?

(190 reacties. Pagina 5 van 20)
Moderator(s): Dré
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
27-2-2005 21:40
Jezus, Kom er niet uit of ik mijn Wharfedale set zal vervangen voor een Dap set (4x ax15b + 2x ax 12) wordt nog een lange nacht zo te zien laugh :D.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
27-2-2005 21:42
Wat je ook niet moet vergeten natuurlijk is de afschrijving en het feit of je ze in de toekomst nog eens wil verkopen. Ik denk dat dat bij beide set's ongeveer gelijk zal zijn, maar ook denk ik dat de meeste mensen toch een lichte voorkeur hebben voor Wharfedalee Lix.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
27-2-2005 21:59
1 x bewerkt. Laatst door TCMC op 27-2-2005 22:08

Max schreef:

Jezus, Kom er niet uit of ik mijn Wharfedale set zal vervangen voor een Dap set (4x ax15b + 2x ax 12) wordt nog een lange nacht zo te zien laugh :D.
Wharfedale heeft bij mij nog steeds een goed bekend staande naam happy :)
DAP niet als ik op vele fancy fairs de MC- en PDJ-series hoor sad :(
Bij de DAP AX-series is het weer totaal anders happy :)
Ook de DAP K-series doen het voor het geld erg goed happy :)
Kortom: selectief zijn en gaan luisteren. Merk speelt voor mij geen rol meer, al is het voordeel van een A-merk wel dat deze 2e hands gemakkelijker verkoopt, ook al is de kwaliteit van het A-merk product wat minder.

Je zou met jouw bestaande set 2 extra 15" subwoofers erbij nemen van Wharfedale zelf om wat meer in het punch bereik te krijgen. De lage tonen van een 18" woofer klinkt vaak wel fraaier, maar kan inderdaad minder druk geven of een wat "trager" geluid geven.

TCMC
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
27-2-2005 22:04
Dat is inderdaad het nadeel van Dap, als deze vanaf het fatsoelijke producten hadden verkocht was de naam een stuk beter als dat het nu is, want een naam opbouwen is heel wat moeilijker dan verprutsen.

Maargoed, om terug te komen op de set. Ik persoonlijk vindt deze erg netjes klinken maar heb het idee dat de verhoudingen van de set dan steeds verder uit elkaar gaan liggen, zo is mijn mengtafel bijvoorbeeld even duur als een gehele Dap set, nu zou dit voor mij neit veel uitmaken maar misschien voor de klant wel?
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
27-2-2005 22:17

Max schreef:

Dat is inderdaad het nadeel van Dap, als deze vanaf het fatsoelijke producten hadden verkocht was de naam een stuk beter als dat het nu is, want een naam opbouwen is heel wat moeilijker dan verprutsen.

Maargoed, om terug te komen op de set. Ik persoonlijk vindt deze erg netjes klinken maar heb het idee dat de verhoudingen van de set dan steeds verder uit elkaar gaan liggen, zo is mijn mengtafel bijvoorbeeld even duur als een gehele Dap set, nu zou dit voor mij neit veel uitmaken maar misschien voor de klant wel?
Ik vrees ook dat het de marktwerking is. Klanten vragen eenmaal naar goedkope producten met leuke getallen. Gevolg: caviakooien gevuld met piëzo's, merk maakt niks uit. Velen zijn in de wolken als zij een 2x 300 Watt RMS setje hebben staan. Erger nog: versterkers leveren dit vaak ook nog. Helaas zijn luidsprekers vaak de sluitpost, en dat is altijd al zo geweest, ook in het Hifi gebeuren.

Met 2x DAP K115 en 4x DAP PR115b kon ik alleen een leuk geluid krijgen met de "dure" LEM DX24 en Behringer DEQ2496.

Het leuke van de AX-set is dat ik deze geheel lineair met 1 versterker kan aansturen en in feite kun je dan een hele goedkope set samenstellen. Een EQ is niet nodig en een simpele klankregeling volstaat al voor in het veld.

TCMC
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
27-2-2005 22:28
Ik weet niet of het uitziet; maar Max zou ook 4 AX15b's kunnen nemen, en dan de volgende set-up (per kant) maken;

2 x 15" AX15b's op de grond, naast mekaar
1 x 18" Wharfedale erbovenop
1 x 15/12 ? Wharfedale top erop.

Heb je gelijk (denk ik ongeveer) de juiste hoogte.

Maargoed, dit geld zal er wel niet zijn happy :) Als IK Max was zou ik eerst eens kijken met een goede versterker of je wel alles uit de 18" haalt, die dure LIX set moet toch wat leuks zijn uit te halen? Of je met de DAP set zoveel erop vooruit gaat, is iets waarover ik twijfel.

Enja, snel verkocht bij iets nieuws zijn we allemaal, net vrouwen in een kledingwinkel... En inderdaad het imago wat Wharfedale heeft is stukken maler hoger.

Je gelooft het of niet; met carnaval een groep geweest die vroeg wat ik had (was wel vorig jaar, maargoed..) ik noem zo op; 4 stuks DAP Pr115's, hun: Dap? Neej, sorry.. Dan laat maar.. Tsjah, ik weet het: je moet product voor product kijken, maar doet de klant dat ook? Ik heb al vaak gesproken over die 13 November, het bandjes werk, toch hoorde je de muziekanten; Wow, JBL en Craaft... Topspul! (leuk om te horen :) MAAR wel de laagste reeks ervan. Hoe dan ook; klant was tevreden.

Hmm, waar ga ik heen hiermee? Geen idee, behalve dat de klant wellicht niet altijd product voor product kijkt, maar slechts het merkje. Misschien moet jij (Max) eens een keer de Dap's en je Wharfedale set naast mekaar horen? In een winkel vind ik zowieso altijd anders voor een luistertest.

Succes!
Edie
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
27-2-2005 22:34

Mr. Edie schreef:

Ik weet niet of het uitziet; maar Max zou ook 4 AX15b's kunnen nemen, en dan de volgende set-up (per kant) maken;

2 x 15" AX15b's op de grond, naast mekaar
1 x 18" Wharfedale erbovenop
1 x 15/12 ? Wharfedale top erop.
Volgens mij overschat je dan een wharfdale top gigantisch, of onderschat je de dap AX15b's. Hoe dan ook, dit slaat nergens op.
Door internet beperkt
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
27-2-2005 22:37
Las ook dat je kans KAN krijgen op faseverwisselingen? Hoe dan ook, waarom slaat het nergens op? Gaan DAP en Wharfedale niet samen denk je? Het is geen ideale situatie, nee. Maargoed, dan moet Max gewoon beslissen; DAP of Wharfedale? wink ;)
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
27-2-2005 22:41
Ook al ken ik de speakers slechts van naam, en ken ik alleen de gebruikservaringen ervan.. met zo'n configuratie ga je hoe dan ook een overdaad aan sub krijgen. Bovendien vraagt dat om een drie-weg crossover en dus drie versterkers (= $$$) omdat je de 18'' en 15'en natuurlijk niet hetzelfde frequentiegebied weer wilt laten geven (= vragen om problemen) EN je ze dus het beste door apparte versterkers aan kan sturen. Waarom zo moeilijk doen..?
Door internet beperkt
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
27-2-2005 22:43
1 x bewerkt. Laatst door Max op 27-2-2005 22:45
Wharfedale & Dap combineren zal ook zeker niet gebeuren.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)