Forum > Off-Zone

Record boete voor DJ met illegale muziek

(165 reacties. Pagina 5 van 17)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
21-2-2005 13:27
De uiteindelijke keuze blijft bij liggen bij de klant. Natuurlijk kan iemand met een béétje sociale vaardigheden wél de nodige invloed op die keuze uitoefenen.

O, en een dj die het hebben van geen geld gebruikt als excuus om te gaan draaien met een koffer vol illegale downloads, da's natuurlijk sowieso geen echte dj. Da's gewoon een beginner die meer wil dan dat-ie eigenlijk aankan en het dan maar zo doet, mét een mickeymouse trussje vol troep natuurlijk. Ik vind daar het mijne van, maar mij zitten ze echt niet in de weg.

Ik vind overigens het verhaal dat de aanleiding was voor dit topic wel vrij ernstig. In een circuit waar bakken en bakken met geld verdiend wordt op deze manier aan het werk gaan...tsja. (Jong geleerd oud gedaan misschien?)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
21-2-2005 14:56
Een volle gereedschapkist maakt nog geen goede timmerman (het maakt hooguit iemand tot een goed gevulde gereedschapkisteigenaar). Zo ook met muziek. Een grote collectie maakt nog geen goede DJ.

Over het draaien met een kopie terwijl je het origineel in je bezit hebt is al e.e.a. geschreven. Het is niet een zwart/wit "NEE" verhaal maar een wazig grijs "NEE, tenzij" verhaal.

Over marktverziekers: Als de klant kiest voor een 10 euro per avond "DJ" dan zou ik die klant sowieso liever niet willen hebben (als er immers al op de DJ bezuindigd wordt dan zegt dat niet veel goeds over de rest van het feest).

Als iemand bakken geld verdient terwijl hij/zij draait met illegaal gedownloade shit dan mogen ze hem/haar van mij aan de hoogste boom opknopen. Milder denk ik over de slaapkamer DJ die 2 x per jaar een feestje bij de buren verzorgt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
22-2-2005 01:08
Ik ben het met al het bovenstaande van André eens, behalve dat grijze gebiedje kopie.

De meest gestelde vragen over de rechten op MP-3 files (en volgens mij dus ook coor kopie-cd's)



Er bestaat nog veelonduidelijkheid over het gebruik van MP3's in de horeca. Regelmatig krijgen wij vragen van ondernemers hoe het nu precies zit met de rechten op MP3 files. We hebben de meest gestelde vragen geïnventariseerd en deze voorgelegd aan Buma Stemra.



1. Welke rol spelen Buma, Stemra en de NVPI in relatie tot het gebruik van MP3 in de horeca?

Buma houdt zich in eerste instantie niet bezig met MP3 in de horeca. Het gaat er bij Buma om dat de rechten voor openbare uitvoering geïncasseerd worden. De manier van vastlegging is momenteel nog niet van belang. Dit verandert echter per 1 januari 2OOl en wordt geëist dat muziek op legale wijze verkregen moet worden. Over de rol van Stemra en de NVPI in relatie tot MP3 in de horeca kan vermeld worden dat beide partijen proberen zoveel mogelijk aanbieders van muzieksystemen met MP3 die geleverd worden aan de horeca onder contract te krijgen.

2. Wanneer is het gebruik van MP3 in de horeca legaal en

wanneer illegaal ?

Legaal als het via een bestaande leverancier is verkregen die een overeenkomst heeft met de NVPI en de Stemra. Illegaal als het direct van internet gehaald is (Napster bij - voorbeeld) en op een gekochte PC in de horecagelegenheid wordt geplaatst.

3. Er wordt onderscheid gemaakt in het gebruik van muziek als voor- en achtergrondmuziek in de horeca. Waar ligt precies de grens en hoe gaan de rechthebbende organisaties daar mee om. Eenzelfde bedrijf kan bijvoorbeeld overdag (als dagzaak) en op zaterdagavond (als discotheek) zowel voorals achtergrondmuziek ten gehore brengen.

De grens is wat Stemra betreft onduidelijk. Het heeft echter vooral te maken met het muziekconcept dat de horecagelegenheid biedt aan een doelgroep. Discotheken en danscafés zijn duidelijk gevallen van voorgrondmuziek, overige horecagelegenheden zijn achtergrond - muziek. De NVPl heeft een andere mening. De platenmaatschappijen willen niet dat NVPI toestemming geeft onder de bestaande achtergrondmuziekvoorwaarden en tarieven. Immers de economische waarde van muziek bij tengehore brengen als voorgrondmuziek is een andere dan als de traditionele achtergrondmuziek. De functie van muziek is belangrijker dan bij achtergrondmuziek. Voor de exploitatie van muziek als voorgrondmuziek (danscholen, aerobicscholen, discotheken e.d.) dient een hogere vergoeding betaald te worden onder een apart contract. Het feit dat de platenmaatschappijen weten dat het anders toch wel (illegaal) gebeurd wordt niet gezien als een geldige reden om het dan maar goedkoop onder de AGM regeling te brengen. Dat wil zeggen, deze vormen van voorgrondmuziek kunnen de platenmaatschappijen niet scharen onder de bestaande AGM regeling.

4. Horecaondememers betalen toch al Buma/stemra rechten voor het ten gehore brengen van mechanische muziek? Waarom moeten zij dan ook nog apart over~\MP3 files rechten betalen?

Een horecaondernemer betaalt, als het goed is, alleen Bumarechten voor het ten gehore brengen van muziek. De muziek moet op legale wijze verkregen zijn, bijvoorbeeld door de aankoop van CD's in de winkel. Dat betekent dat de Stellira (mechanische) rechten ook betaald zijn. Tegenwoordig echter is door de technologische ontwikkeling veel veranderd, wat betekent dat een horecagelegenheid via internet illegaal tracks (op MP3 formaat) kan downloaden en afspelen in zijn/haar gelegenheid. Hierover zijn geen rechten betaald. Daarnaast, als een horecagelegenheid zijn/haar bestaande collectie CD's (of andere geluidsdragers) op MP3 formaat wil zetten, omdat dit makkelijker is qua afspelen, kan vermeld worden dat dit niet mag zonder toestemming van de repertoire eigenaren, de NVPI en de Stemra. Er wordt immers weer een nieuwe vastlegging gemaakt (reproductie/kopie).

5. Een horecabedrijf die overgestapt is op MP3 heeft alle titels nog wel op cd of plaat in het archief. Heeft hier dus bij de aanschaf al rechten over betaald. Dan hoeven er toch niet weer opnieuw rechten over te worden betaald?

Ja, er moeten wel rechten afgedragen worden aan de NVPI en Stemra omdat er een nieuwe vastlegging gemaakt wordt (zie vraag 4). In de Auteurswet staat dat er één kopie voor privé- gebruik gemaakt mag worden.

>>>>>Echter als er voor commerciële doeleinden, zoals het gebruik in de horeca, een kopie op MP3 formaat gemaakt wordt, moet er toestemming gevraagd worden aan de repertoire eigenaren om dit te mogen doen. Tegen betaling van de rechten wordt de toestemming verleend.<<<<<<

6. Er zijn leveranciers van MP3 systemen die een abonnement aanbieden, waardoor de ondernemer maandelijks de beschikking krijgt over een x-aantal MP3 files. Mag je er automatisch vanuit gaan dat deze leveranciers sluitende afspraken hebben gemaakt met de rechtheb- bende organisaties? M.a.w. dat het gebruik van deze MP3's volstrekt legaal is?

In veel gevallen zijn de meeste leveranciers onder contract met de NVPI en Stemra. Echter er zijn ook gevallen waarin dit niet is gebeurd. Op onze website staat een lijst van leveranciers die een overeenkomst hebben. Deze bedrijven werken legaal. Alle overigen dus illegaal. Zie: www .buma.nl

7. Er zijn ook Nederlandse leveranciers van MP3 systemen die afspraken hebben gemaakt over de rechten met de Belgische auteursrechtenorganisatie (AGM), omdat dit veel goedkoper is. Worden deze afspraken in Nederland erkend?

Als Nederlandse auteursrechtenorganisatie kunnen we er weinig aan doen als een bedrijf via een overeenkomst met een zusterorganisatie AGM levert in Nederland. De leverancier moet echter wel gevestigd zijn in het land waar de overeenkomst wordt afgesloten, alvorens geëxporteerd kan worden naar Nederland.

8. Zou het niet veel gemakkelijker zijn om iedere horecaondernemer die gebruik maakt van een MP3 -systeem een soort "Luistergeld" te laten betalen, waardoor het gebruik van MP3 ten allen tijde legaal is ?

Het zou misschien gemakkelijker zijn, echter als er opnieuw een mechanische vastlegging wordt gemaakt, is er wel degelijk sprake van een kopie, dus wederom toestemming van de repertoire eigenaren. Daarnaast moet "luistergeld" sowieso betaald worden (= Bumarechten). Een combinatie van beide is misschien in de toekomst mogelijk. mits de platenmaatschappijen instemmen
Alles komt goed....
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
22-2-2005 09:17
Jammer dat een drive-in of een dj geen horeca onderneming is.
Of dit alles dus ook telt voor onze groep is dus nog maar de vraag. wink ;)
Darth Crossfader
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
22-2-2005 09:55

Malle Pietje schreef:

>>>>>Echter als er voor commerciële doeleinden, zoals het gebruik in de horeca, een kopie op MP3 formaat gemaakt wordt, moet er toestemming gevraagd worden aan de repertoire eigenaren om dit te mogen doen. Tegen betaling van de rechten wordt de toestemming verleend.<<<<<<
Hmmm. Laat ik nu toevallig de Buma en Stemra en NVPI hierover gebeld hebben toen ik m'n CD collectie compacter wilde maken door alles op CD-R te zetten. Ik kreeg precies hetzelfde verhaal te horen MAAR toen ik meldde "da's goed, dan stuur ik de volledige lijst wel in" kreeg ik te horen "daar hebben we geen zin in meneer, da's veel te veel werk voor ons".

Oftewel: Tegen betaling wordt de toestemming verleend MAAR (in ieder geval toen ik hiernaar informeerde een aantal jaren geleden) heeft men geen zin om die betaling ook te innen. Dus het mag tegen betaling alleen kun je die betaling nergens verrichten.

Voor mij was het TOEN duidelijk. Ik had iets van "stik er maar in!". Ik heb alle muziek ooit een keer gekocht, heb voor sommige nummers (zoals Relight My Fire dat ik een keer of TIEN in m'n bezit heb) meer dan voldoende rechten betaald, gebruik het origineel NIET maar alleen de kopie en heb dus MOREEL aan alle eisen voldaan. Dat de Buma/Stemra/NVPI het hier niet mee eens was... Prima: Klaag me maar aan! Ik moet de eerste rechtzaak nog tegenkomen waarbij de gebruiker van CD-R discs netjes alle originelen in z'n bezit heeft. Ik verwacht dat de Buma/Stemra/NVPI doodsbang is dat de rechter hun BELACHELIJKE gedrag totaal afkeurt waardoor een precedent zou kunnen ontstaan betreffende het back-uppen van je EIGEN collectie.

Draaien met gejatte mp3's is, wat mij betreft, natuurlijk een TOTAAL ander verhaal dan bovenstaande. Bovenstaande illustreert vooral wat voor een log en inflexibel lichaam dat hele Buma/Stemra/NVPI gebeuren is!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
22-2-2005 12:25

Danny25 schreef:

in de tijd dat wij begonnen zijn met draaien/hobbie had je geen cdbranders en dergelijke. als je nu eens voor je zelf gaat bedenken hoe je voor je zelf een drive-in van de grond moet brengen als 15 jarige.
(wat je een drive-inn mag noemen)Hoe zal jij dat in deze tijd gedaan hebben ik neem aan dat jullie ook gauw een cdbrander gingen kopen. en als een gek een zooi cd,s branden om toch ook muziek te hebben. Omadat wij nu alles voorelkaar hebben. vind ik het wel makkelijk gezegt dat we met zijn alle maar gewoon legale cd,s moeten gaan kopen. Wat de beginner, met een buget van 0 moet opbrengen.
NIET mee akkoord! Indertijd (ben beginnen draaien in '85) bestonden er idd geen cd-branders. En tapes waren van zo'n SLECHTE kwaliteit dat ik mij daar zowieso niet mee bezig hield... trouwens met tapes viel niet te mixen.
Dus het enige alternatief was: elke zondagmorgend (idd, meestal zonder te slapen) zorgen dat je als eerste op een platenbeurs stond en daar EINDELOZE bakken platen doorrommelen in de hoop dat je vond wat je zocht. Dit week in, week uit - jaar in, jaar uit. En telkens was je vel (tot héél veel) geld kwijt. In die tijd moest je NOG IETS OVER HEBBEN voor je hobby. Ik draaide in m'n beginjaren voor 75€ per avond. Ik liet 't roken om platen te kunnen kopen, ging nauwelijks uit en draaide zoveel ik kon. Al m'n zakgeld ging naar platen... Omdat ik een bepaald doel voor ogen had.
Nu gebeurt 't vergaren van audio SNEL, ILLEGAAL en mag 't NIETS kosten! En dan is 50€ voor een avondje draaien "goed verdient" voor marktverziekers!
PS: ik moet wél leven (en heb een gezin) van 't draaien
GrooveloverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2004
Laatste: 28-8-2010
Berichten: 462
22-2-2005 12:37

luc2366 schreef:

PS: ik moet wél leven (en heb een gezin) van 't draaien
Daar kan de gemiddelde bedroom-dj niks aan doen. De meeste mensen hier doen het als hobby. Zij hoeven er geen gezin van te onderhouden. Wanneer je een echte prof bent (zoals jij kennelijk) moet je niet zo bang zijn voor voor de "jonge" drive-inns. Je zegt zelf al vanaf '85 te draaien. Ik ga er dus vanuit dat jij je sporen inmiddels wel verdient hebt.
Pioneer cdj 800 mk2 - Synq SMX-2 - Pioneer cdj 800 mk2 - Technics RP-DH 1200
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
22-2-2005 12:54
Ik snap op zich wel dat luc2366 zich irriteert aan beginnende drive-ins die draaien met illegale MP3's, maar dat hij dit met zijn jarenlange ervaring voelt als ongewenste concurrentie, dat zie ik ook niet zo.

Mij irriteert het vooral dat veel jonge drive-ins er zo makkelijk over doen: "ik heb geen geld, maar ik wil wel een drive-in en illegale MP3's is de enige manier om toch een drive-in te kunnen beginnen". (Ik heb het dus niet over de bedroom-dj's, maar over drive ins, of wat daar voor door moet gaan in ieder geval.)

In mijn tijd deed je dingen die je wel wilde, maar waar je geen geld voor had of te jong voor was gewoon niet. In mijn tijd zouden mijn ouders het mij verbieden om dingen te doen die tegen de wet zijn. En in mijn tijd werd ook doodleuk gezegd: wie denk je nou dat je bent, dat je op je veertiende wilt doen alsof je een bedrijf hebt terwijl je er helemaal geen kaas van gegeten heb en wij straks de rotzooi weer mogen opruimen.
Maargoed, mijn tijd is al een tijdje voorbij en ik ben vrij streng opgevoed.

Nogmaals, mij maakt het niet uit. Om het even heel erg aso en zwartwit te zeggen: ik ben beter, ervarener, socialer, professioneler én leuker dan een piepjonge illegale prutser. Klanten die uit budgetoverwegingen naar zo iemand gaan, dat zijn er in de realiteit volgens mij toch al niet zo heel erg veel en die mensen hoef ik ook niet als klant, alleen maar gezeik krijg je ermee. En laten we eerlijk wezen: een hoop jongeren zien zichzelf graag als een soort van professional, maar veel verder dan de bruiloft van hun oom en de verjaardag van het buurmeisje komen ze toch niet.

In de loop der tijd wordt het kaf van het koren gescheiden: de kortzichtige makkelijke-wegkiezers met bakken vol illegale MP3's geven hun uit de hand gelopen hobby op, anderen komen tot volwassener inzichten en groeien uit tot een hele leuke drive die nog jaren meekan. Daar zie ik er hier ook een hoop van gelukkig wink ;) .
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
22-2-2005 14:00
Amen wink ;)
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
Danny25Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2005
Laatste: 5-4-2006
Berichten: 205
22-2-2005 14:03
Ik vroeg aleen hoe zouden JULLIE beginnen in deze tijd. ik geloof dus echt niet he. Dat als JULLIE in deze tijd een drive-in zouden beginnen en braaf alle cd zouden kopen.

Ps ik heb ook wel een een paar gebrande cd,s maar meer en deel wel orgineel.

En ik zeg ook niet dat ik het allemaal goed keur
Is erg bij met de optie. rechts boven. ik kan nu mijn laaste reacties sneller bekijken dre bedankt

Terug naar forum Afgesloten topic