Forum > Newbie Forum

[van plaat op cd] hoe vinyl te digitaliseren?

(123 reacties. Pagina 5 van 13)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
28-2-2005 13:04

DJ Inspiration schreef:

Hallo,

Ik doe het niet via pc. Ik neem op met MD en schrijf dat daarna naar externe cdschrijver. Zo heb je ook perfecte kwaliteit. Maar dit is natuurlijk veel duurder dan met PC werken. Ik heb dit materiaal zelf ook niet maar ik doe dit altijd bij een kameraad van mij.

Grtz,
DJ INSPIRATION.
Daarnaast vergeet je even dat je er een MD tussen hebt ziten die gebruik maakt van ATRAC compressie. Welliswaar met de huidige generatie md recorders niet meer hoorbaar maar het is en blijft compressie.

Mischien een idee om de MD weg te laten en de draaitafel direct aan de cd recorder te knopen? Heb je een zo zuiver mogelijke opname.

Het liefst doe ik het zelf ng altijd met de PC, kan ik na het opnemen nog editten en bepaalde stukken uit een nummer knippen en daarna pas op cd branden.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DJ InspirationStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-8-2003
Laatste: 26-11-2006
Berichten: 48
28-2-2005 14:59

Reind schreef:

Daarnaast vergeet je even dat je er een MD tussen hebt ziten die gebruik maakt van ATRAC compressie. Welliswaar met de huidige generatie md recorders niet meer hoorbaar maar het is en blijft compressie.

Mischien een idee om de MD weg te laten en de draaitafel direct aan de cd recorder te knopen? Heb je een zo zuiver mogelijke opname.

...
Ja hier heb je natuurlijk gelijk in. Het is en blijft een compressie, het zou inderdaad beter zijn om rechtstreeks van draaitafel naar cd recorder te gaan maar dan kan je ook niet meer knippen met de MD. Maar het is inderdaad van betere kwaliteit als je het met de pc doet. Maar het is natuurlijk ook een mogelijkheid om het zo te doen. happy :)
DENON DN-S3000 * Reloop RMX-40BPM * DENON DN-S3000
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
12-3-2005 20:48
Problemen met brander voorlopig opgelost;.. zet alles op usb stick en brandt het boeltje even bij de buren sneaky :V Het lukt nu wel, maar ik zou toch graag (al is het maar theoretisch omdat Reind het zo zegt) die meter onder de -12 krijgen. Wanneer m'n XTRM op "line" staat, dan krijg ik 'm hoogstens onder de -6. Hij gaat dus wel de hele tijd lekker over de -12 dus. Wanneer ik in phono opneem, (weet niet of het goed is zo) , dan raak ik hoogstens tot -12. Ik snap niet wat er fout is. De kabel is goed aangesloten (in het juiste gaatje dus), alles neemt op in stereo, de kwaliteit is ingesteld, en de volumeregeling staat op "opnemen => line in".

Ik ga er echt nog eens ziek van worden... van dit hele gedoe.
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 13459
12-3-2005 21:17
Piekjes op -6dB zijn toch prachtig??? De meeste (gekken) nemen het gewoon tot 0dBFS op (en dan is -6dBFS al een HEEL stuk beter).

---------

Volumeregeling geluidskaart. Dubbeklikken op het speakertje, opties, eigenschappen, OPNEMEN aanvinken (want da's precies wat je wilt doen), Alle opties selecteren, OK klikken. Je krijgt nu de opname mixer. Alles muten behalve de input die je wilt gebruiken (bij veel geluidskaarten kun je sowieso maar 1 input tegelijk selecteren (en dan staat er dus ook niet mute maar selecteer). Regelaar naar behoefte instellen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
12-3-2005 21:48
Bedankt voor je snelle reactie, Dre.

Ik deed alles zoals je zonet beschreven hebt (geluidsopties...)
Alleen kan ik niet stiller gaan qua opnamevolume en dan kom ik op een minimum uit op zo'n -6dB. Het kan dus geen kwaad of zo? Mijn kwaliteit zal geen extreme teleurstelling zijn wanneer ik vergelijk met de kwaliteit bij een opname met pieken tot -12dB?

Groetn & bedankt
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
12-3-2005 22:56
en nog effe een zaagje... (vraagje dus)

Zijn er ook mensen die digitaliseren met een gewoon standaard stanton element?
Ik doe het namelijk zo en ik hoop dat de kwaliteit goed genoeg is.
Zodat het ook nog lekker klinkt door reuzegrote speakers op fuiven of zo...

Ik ga wel een concorde aanschaffen, maar hetgene ik nu reeds op cd heb staan, zou ik niet graag nog een keer digitaliseren.

Groetn & bedankt
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
13-3-2005 02:43
Natuurlijk is opnemen met een goed element natuurlijk altijd beter maar m alles opnieuw te gaan doen..... nee daar zou ik zelf niet aan beginnen als ik jou was.

Tenzij je natuurlijk tijd en zin over hebt om het wel te doen en van mening bent dat het verschil zo groot is dat je wel moet.

Nog even over de -12 die ik op gaf en de -6 die jij aan houd. Das ook goed hoor maar ik heb een wat lager getalletje aan gehouden om zo extreme pieken op te vangen bij het opnemen.
Het kan namelijk achteraf altijd harder zonder vervorming maar hard met vervorming naar zacht zonder gaat niet meer......
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
13-3-2005 13:25
Ik ga toch maar zo'n element in huis halen dan...
nu ik nog niet teveel platen heb, is het misschien nog net doenbaar om ze ermee te digitaliseren. Maar bijvoorbeeld , degenen die met zo'n oude thorens of dual digitaliseren, zit daar dan ook een concorde pro op of zo? happy :)

Groetn
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
13-3-2005 14:29
In de nieuwe duals zit volgens mij (in ieder geval in de Dual van mijn pa) een Ortofon omb 555(?) element
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
13-3-2005 14:42
ok, ideaal... ik wil stiekem wel de beste kwaliteit, dus ik moet gewoon zo snel mogelijk zo'n ortofon ding hebben sneaky :V

Groetn
Jumping is not a crime. It's just hilarious.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)