Forum > Geluid

Op maat gemaakte oordoppen

(92 reacties. Pagina 5 van 10)
Moderator(s): Dré
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
13-4-2005 19:14
Even een update. Ik heb uiteindelijk voor de Exinore ER 15 FlexComfort (met 15 db demping) gekozen. Ik heb ze nu 4 keer gebruik met uitgaan (draaien nog niet) en dit zijn mijn bevindingen:

De omschrijving van de doppen was (en is) heel mooi : geen afgesloten gevoel, filters gaan pas werken boven de 85db, filters zijn geheel vlak en voor het conservatorium ontwikkeld. Als ik de doppen in doe heb ik toch een beetje een afgesloten gevoel. Lijkt mij ook vrij normaal en denk dat het meer een mooie marketing-slogan is. Dit afgesloten gevoel komt voornamelijk als je in een rustige omgeving staat, waar er toch al iets gefilterd wordt.

Nu de ervaring bij het echte werk: de demping is lekker, niet te veel naar mijn mening. Of de demping te weinig is weet ik niet, ik hou nog wel een beetje de bekende piep na het stappen (maar al stukken minder!). Misschien dat ik het een keer probeer met een 25 db demping. Het vlakke filter is niet helemaal juist: ik mis toch wat hoge tonen en je merkt dat de lage tonen de hoofdmoot spelen. Voor stappen geen probleem, met draaien weet ik het nog niet.

Al met al lijk ik heel negatief te zijn, maar over het algemeen ben ik tevreden met de doppen, alleen de bovenstaande punten doen iets af van mijn tevredenheid. Voor het uitgaan zijn ze in ieder geval goed te noemen: demping is goed, geluid wat overblijft is redelijk tot goed en de mensen blijf je nog normaal verstaan. Ik raad het iedereen aan om eens te kijken naar gehoorbescherming (al vind je het te duur kijk eens naar alpine standaarddoppen): ik merk gewoon dat de niveau's die in sommige tenten gehaald worden een beetje overdreven zijn.
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 13473
13-4-2005 20:56
En een tip voor een ieder die met doppen gaat draaien: Doe ze een paar uur van tevoren in zodat je hersenen alvast kunnen wennen aan het "andere" geluid. Gewoon indoen voordat je naar de klus vertrekt bijvoorbeeld.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
13-4-2005 21:46
Inderdaad, doe de doppen altijd van tevoren in. Niet alleen voor het gewennen: je oren passen zich wel een beetje aan bij de harde volumes, echter gebeurt dit pas nadat de "eerste klap" gevoeld is en de hersenen doorgeven dat er een hard volume is. En die eerste klap is vaak al redelijk schadelijk, dus die moet je zien te vermijden.
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
14-4-2005 00:33
Een andere tip.... als je er eenmaal aan gewent bent, vergeet ze niet uit te doen als je thuis bent.

Tis mij al een paar keer gebeurd dat ik s'nachts thuis kwam, moe, verrot en na een douche direct mijn bed in duikelde. Volgende dag toen ik wakker werd vroeg mijn toenmalige vriendinnetje of ze soms hard gesnurkt had aangezien ik mijn doppen nog in had razz :p

Ik heb overigens al een jaar of 3 doppen en zou niet meer zonder willen/kunnen. Ik heb overigens ook gewoon compleet op maat gemaakte doppen met een 15db filter speciaal voor muziekanten.
Ik doe ze ook overal in waar lawaai is aangezien je ze toch amper ziet, behalve als ik naar de F1 ga want dan wil ik die Ferrari zo hard mogelijk horen wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
14-4-2005 17:39
Ik ben jaloers op jullie doppen gebruikers. Heb op maat gemaakte doppen met 20 db lineare demping. Die is met een schroevendraaiertje nog bij te stellen. Ze zitten als gegoten en werken goed. Maar ik kan er niet aan wennen. Ga steeds de referentie zoeken door ze even uit te doen, of eentje even uit te doen. Sta ik niet loeihard te brullen? Is het geluid wel goed? Zet ik de koptelefoon niet alsnog twee keer te hard? etc. En dan merk ik dat ze uiteindelijk weer uitgaan. Ik heb het al wel 60 keer geprobeerd om met doppen te draaien, maar het lukt me gewoon niet. Denk dat ik de volgende keer er maar ducktape overheen plak ofzo.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
14-4-2005 17:55
Hoe lang gebruik je ze al?

Bij mij heefthet ook even geduurd voor ik er aan wende, tis net als met contactlenzen (al heb ik die dan weer niet), ze irriteren gruwelijk aan het begin maar het went.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
14-4-2005 19:06
Jaartje of 10..... eerst als muzikant en nu als DJ
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
14-4-2005 19:08
goeie administratie is het halve werk. Heb ze in 1994 gekocht voor fl 584,-.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 13473
14-4-2005 21:35
Doe je ze ook een paar UUR van te voren in? En ga je daarna ook dingen doen die je afleiden van de gedachte dat je ze net in gedaan hebt? Je moet namelijk "vergeten" dat je ze in gedaan hebt zodat je hersenen zichzelf de kans geven te wennen aan de veranderde omstandigheden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
QuincManStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 784
14-4-2005 22:20
Ik vraag me af of t voor DJ'en dan juist niet makkelijker is om van die in-ear monitoren-doppen te gebruiken. Dus doppen/phones in een...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)