Forum > Algemeen Forum

Bedrijf Beginnen

(91 reacties. Pagina 5 van 10)
Moderator(s): Dré
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
10-8-2004 10:33

sylvia schreef:

Terwijl de snelste manier om zonder fatsoenlijke voorbereiding, bedrijfsplan en startkapitaal stapels euro's te verdienen in het drive-inn-werk illegaal gedownloade muziek draaien op tweedehands budget-apparatuur en je woekerprijs zwart laten uitbetalen is .
Syl, je bent geweldig! tip van de week!

Ik haal meteen m'n ETP-mixer weer uit de kast, haal wat spindels cd's en installeer kazaa laugh :D

maar ff serieus... hoeveel bedrijven zijn er eigenlijk die echt aleen drive-in doen? het lijkt me meer een zijtakje van sommige verhuurbedrijven, meer als hobby dan dat het wat opleverd...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
10-8-2004 10:52
Daar is ooit al eens een topic over geweest. Er zijn inderdaad bijna geen mensen die volledig van een drive leven. Ik ken er wel eentje trouwens, in Utrecht. Die is zelf drive-dj en heeft een aantal dj's in dienst. Handige jongen, maar wel eentje met vrij veel jonge dj's in dienst die hij niet bepaald veel uitbetaalt.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
10-8-2004 18:29

sylvia schreef:

Daar is ooit al eens een topic over geweest. Er zijn inderdaad bijna geen mensen die volledig van een drive leven.
Dat klopt meestal wordt het gecombineerd met geluidsverhuur of als aanvulling voor 20 uur werken bij een baas. Maar zelfs dan is het niet makkelijk.

Beroeps muzikanten daarintegen zijn er wel veel. Die kunnen wel redelijk leven van hun gage. Een beroeps orkest is ook wel een stuk duurder dan een gemiddelde drive-in.
Bovendien moet je dan ongeveer denken aan plm >150 optredens per jaar. Bruiloften leveren overigens minder op dan optredens in Dancings bovendien hoef je in een dancing niet de hele avond te vullen. (ongeveer een set van 3x 3 kwartier) Je moet echter wel voor opening van de zaal klaar zijn en je gaat als laatste de deur uit.

Martin.
kvm entertainment
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
10-8-2004 19:44

Didier_S schreef:

Elcee schreef:

De tip van Reind is toch echt de beste. Een veloningsbureau kan de facturen voor je regelen en jij krijgt dan netjes een loonstrook. Kun je bij de gemeente draaien, iedereen een factuur sturen en uiteindelijk ook bij je belastingopgave je aangeschafte apparatuur opvoeren.
Grotendeels volg ik, Elcee, jij krijgt je loonstrook en dat veRloningsbureau stuurt een factuur naar de klant (iedereen gelukkig). Maar hoe ga je dan je apparatuur inbrengen in je boekhouding? Of anders gezegd: hoe kun je als werknemer apparatuur in je boekhouding steken (werknemers hebben nu eenmaal geen boekhouding dunkt me?).
Ik ben geen accountant, anders zou ik hem ook niet zoveel betalen..., maar je kunt als je bij je loonbelasting opgeeft dat je geld verloond is voor DJ werk ook gewoon beroepskosten aftrekken van de belasting. Zoals ik als student mijn computer en mijn studieboeken mag aftrekken, kun je als DJ je cd's, reiskosten en apparatuur aftrekken. Dit is geen BTW aftrek, maar valt onder de noemer 'beroepskosten'. Je moet dit ook kunnen backuppen met bonnetjes.
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
10-8-2004 19:55
Ik ken wel genoeg mensen die leven van hun DJ werk. 3 tot 4 keer per week draaien en je komt snel aan een redelijk salaris. Ik ben zelf 12 jaar lang muzikant geweest. Je onkosten zijn vergelijkbaar met die van een DJ en je verdiensten net iets minder.
Dat je met bruiloften minder zou verdienen als in dancings ben ik niet met je eens. Ik durf zelfs te stellen dat het andersom is. In ieder geval is dat wel mijn ervaring. Het best betaald zijn echter of je nou DJ of muzikant bent de bedrijfsfeesten. Het vergt wat verkoop techniek, maar de gages zijn gewoon erg goed.

Net als een DJ heeft ook een band een geluidsinstallatie nodig. Een grotere dan een DJ. Die kosten tellen bij een band een stuk zwaarder dan bij een drive in. Tel maar na wat je allemaal extra nodig hebt: groter mengpaneel, meer microfoons, iedere muzikant zijn eigen monitor en dus vooral een zwaardere installatie. En die kosten zijn het moeilijkst te verkopen als band in verhouding tot de drive in. Ik heb het vaak gehoord als muzikant: maar bij die dj betaalde ik maar fl 300,- voor het geluid en bij jullie fl 500,-. Voor dat geld kwam er dan ook nog een geluidsman mee. Want eigenlijk kun je als band niet optreden zonder.

Al met al kan ik uit eigen ervaring zeggen dat je als DJ veel makkelijker je brood kan verdienen met draaien dan een muzikant met spelen. Nog een voordeel is dat je nooit rekening hoeft te houden met elkaars privé leven en vakanties, etc. Het enige nadeel is dat het wel een stuk gezelliger is om met een band op stap te zijn. Daarom neem ik naar bedrijfsfeesten of bruiloften ook als het maar enigszins kan een tweede DJ en/of VJ mee.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
10-8-2004 20:27

Elcee schreef:

[Knip]
Met je hele verhaal ben ik het NIET eens.
Als muzikant verdien je meer, de kosten zijn absoluut niet gelijk aan een dj met een drive-in show een beetje drive-in moet veel meer inversteren. (vergeet niet het is vaak 1 persoon (DJ) tegen een volledige band(5 a 6 man)Een Band een zwaardere installatie ? nee, als je voor een zaal van 1500 man muziek moet maken zou dat met dezelfde frontset kunnen.

Ook ligt het aan de constructie, als band koop je je geluidsset verlichting etc. De apparatuur breng je onder in een apart verhuurbedrijf je huurt dan als bandlid bij je eigen verhuurbedrijf. (op die manier hou je meer over)

Als voorbeeld de band Normaal tevens eigenaar van verhuurbedrijf de gelijkmaker BV. (en zo nog vele anderen)

Ook het bruiloft/ Dancing verhaal klopt niet, uit ervaring weet ik dat een beroepsorkest wat plm 2500euro kost op een bruiloft, in een dancing het dubbele vraagt.

Zo koste vroeger de bob east showband zo'n 6000 gulden maar via "een slimme weg" kon je dezelfde show boeken voor 3000 gulden.

Proffesionele bands staan vaak ingeschreven bij een theater buro en top op heden kan ik zeggen dat er werk genoeg is. De kwaliteit van de muziek performance en show bepaald ook enigsinds het aantal optredens.

Een DJ heeft het veel moeilijker iedereen kan "plaatjes" draaien (kant en klare muziek)er heerst een enorme prijzenslag en slechts enkele zijn volledig zelfstandig.

Martin.
kvm entertainment
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
10-8-2004 22:16

Elcee schreef:

kun je als DJ je cd's, reiskosten en apparatuur aftrekken. Dit is geen BTW aftrek, maar valt onder de noemer 'beroepskosten'. Je moet dit ook kunnen backuppen met bonnetjes.
De aftrek van beroepskosten is vanaf 2001 helemaal komen te vervallen. Aftrek van kosten kan alleen nog als je ondernemer bent of inkomsten uit werkzaamheid hebt.

Vervelend is alleen dat je naar de klant toe in loondienst bent, dus ik vraag me af of je je kosten nog kan aftrekken als je -behalve het verloningsbureau, geen andere opdrachtgevers hebt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
10-8-2004 22:47
De Kosten bereken je door in je vraagprijs/boekingsprijs,dus weer opgelost
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
11-8-2004 02:49
1 x bewerkt. Laatst door Elcee op 11-8-2004 04:01
@ KVM

Je vergelijkt verschillende niveau's met elkaar. Zo ontstaat een krom beeld. Ik durf te stellen dat op elk niveau de DJ er beter af komt dan de muzikant.
Mijn werkervaring helpt me om dit te ondersteunen. Ik ben programmeur van een club/discotheek, producent bij een grote evenementenorganisatie met veel werk in Ahoy' van bands tot dance. Tot vier jaar geleden was muzikant in een band die van bruiloft, braderie tot dancing speelde en sinds vier jaar behoorlijk succesvol DJ op diverse fronten. Draai zowel in clubs als ook bedrijfsfeesten en een enkele bruiloft.
* op beginnersniveau: niemand verdient iets. De kosten zijn vergelijkbaar, nl al het zakgeld en de krantenwijk.
* op semiprofessioneel niveau (commerciële sector). De DJ zit inclusief installatie al snel op E 500,- voor een bruiloft (drive in). Het bandje zit op zo'n 800 tot 1000. Schrijf installatiekosten af (duurder bij de band) en ga het geld verdelen. De drive in wint. De DJ kan werken met een kostenlast van zo'n E 150,- per maand. Dat is de muzikant ook kwijt. Komen een hoop extra kosten bij kijken. Grotere bus of meerdere auto's, oefenruimte, etc.
* op top niveau: Wie verdient er meer? Het showorkest of Wipneus en Pim? Ik weet het wel! Ze krijgen evenveel en delen met minder.

Ook in het clubcircuit is de DJ beter af. De zaal betaalt veel minder productiekosten, heeft minder technici nodig en minder cateringkosten. En verkoopt bij een goede naam net zoveel kaartjes. De DJ hobbelt naar binnen, doet z'n setje, vangt gewoon hetzelfde bedrag als een band en gaat door naar z'n volgende klus.
Voorbeelden: Laidback Luke is net zo duur als Skik. Di-rect net zo duur als Armin van Buuren. Tiesto net zo duur als Kane of Golden Earring. Het beste voorbeeld is echter Soulvation. Is E 500,- duurder dan Ronald Molendijk solo en dat met de best betaalde muzikanten van Nederland in de band (spelen ook bij Anouk, Trijntje Oosterhuis, etc).
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
11-8-2004 03:26
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 11-8-2004 09:36
De aftrek van beroepskosten is vanaf 2001 helemaal komen te vervallen. Aftrek van kosten kan alleen nog als je ondernemer bent of inkomsten uit werkzaamheid hebt.

Vervelend is alleen dat je naar de klant toe in loondienst bent, dus ik vraag me af of je je kosten nog kan aftrekken als je -behalve het verloningsbureau, geen andere opdrachtgevers hebt.
sorry dat wist ik niet. ben sinds die tijd al zelfdstandige. Heb even nagevraagd, maar begreep van een collega dat hij zijn DJ inkomsten opgeeft als inkomsten uit nevenactiviteiten en hier gewoon wel reiskosten en cd aanschaf kan aftrekken. Maar ik ben geen expert.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)