Forum > Newbie Forum

Beatmixen

(571 reacties. Pagina 43 van 58)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
29-9-2005 23:48

rap schreef:

Ik heb even een vraag betreft het beatmixen.
Ik ben en beginneling en het zal misschien wel stom klinken maar daarom plaats ik het ook in dit topic ;)

Als je je mix begint met rustige platen, bijvoorbeeld 134 BPM, hoe kun je dan ooit een plaat van bijvoorbeeld 140 BPM op zijn originele snelheid laten draaien als je iedere keer de snelheid moet aanpassen aan de vorige plaat?

Is het bijvoorbeeld een oplossing om in een gedeelte van het nummer waarin het niet zo opvalt, de pitch wat omhoog te schroeven, of bijvoorbeeld gedurende het nummer de pitch langzaam en gelijkmatig omhoog te schuiven naar 0% ?

Hoop op wat duidelijkheid :)

Dank.
Je noemt zelf al wat mogelijkheden inderdaad.

Wat ik meestal doe, is in de break van een nummer de pitch terugschuiven naar 0%, zodat je (als je plaatkeuze goed is laugh :D) een opbouwend tempo hebt. Het is echt wat je zelf ermee wilt doen, kijk wat jou lukt en wat goed klinkt op jouw oren. Er is nergens een vaste "formule" voor in het DJ-wereldje. Be creative!
Light Image
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
30-9-2005 09:10
Vaak is het helemaal niet nodig om het lopende nummer naar 0% te schuiven. zeker bij een paar procent en als het niet al te idioot klinkt gewoon lekker laten staan.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
30-9-2005 10:01

big bang schreef:

Vaak is het helemaal niet nodig om het lopende nummer naar 0% te schuiven. zeker bij een paar procent en als het niet al te idioot klinkt gewoon lekker laten staan.
Dan heb je dus de hele set in hetzelfde tempo wink ;)
Light Image
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
30-9-2005 10:28

JeroenVDV] schreef:

Dan heb je dus de hele set in hetzelfde tempo wink ;)
nog erger (Quote uit dit artikel van I-DJ):
An example: "once, a couple of years back, I was having a really bad day. I was really pissed off and I played a certain well-known ‘Ibiza anthem’ for an hour and a quarter non-stop: I was just waiting to see if someone would come and complain. But no-one did, so eventually I stopped… and then five minutes later someone came up and asked for that very same track! I was gobsmacked!
I told him, “But I’ve just played it for over an hour,” and the lad said, “Sorry mate I didn’t know, I’ve just come from the bar over the road.” So do yourself a favour: avoid those excess luggage fees and bring a minimum amount of records, but ones that you know will do the business. They’ll serve you well all summer."

uit een tutorial over draaien in Ibiza.
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
30-9-2005 15:35

voltcontrol schreef:

JeroenVDV]Dan heb je dus de hele set in hetzelfde tempo wink ;)

nog erger (Quote uit ditartikel van I-DJ):
An example: "once, a couple of years back, I was having a really bad day. I was really pissed off and I played a certain well-known ‘Ibiza anthem’ for an hour and a quarter non-stop: I was just waiting to see if someone would come and complain. But no-one did, so eventually I stopped… and then five minutes later someone came up and asked for that very same track! I was gobsmacked!
I told him, “But I’ve just played it for over an hour,” and the lad said, “Sorry mate I didn’t know, I’ve just come from the bar over the road.” So do yourself a favour: avoid those excess luggage fees and bring a minimum amount of records, but ones that you know will do the business. They’ll serve you well all summer."

uit een tutorial over draaien in Ibiza.
dat is idd erg ja... toch triest dat het publiek zoeits pikt he (als het verhaal van dj gee waar is)
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
30-9-2005 18:31
ik draai soms wel eens een 8 beat loopje voor 3 minuten terwijl ik aan de bar reacties sta te peilen. Dit is dan wel in een cafe waar op het moment dat ik dat doe niemand aan het dansen is. Bij optredens met dansend pubiek doe ik dit natuurlijk niet.

Soms frustreert het me gewoon dat niemand reageert en stop ik er maar mee omdat de loop MIJ irriteert. Dan denk ik wel eens van: waar doe ik het eigenlijk voor??
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
30-9-2005 20:41
Kom je terug, zijn je cd's weg! shut up :X
Sand-RStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2005
Laatste: 14-10-2005
Berichten: 1
7-10-2005 21:34
tja.. ik vind het beatmatchen nog steeds soms moeilijk..
als er iemand is die t nummer trancelation - intenstaion kent.. dat nummer lukt t mij gewoon weg NIET!
tgaat altijd FOUT! shut up :X haha

maar bij mij duurt beatmatche meestal wel 32 of meer beats or :P
maar ik ben dan ook maar een newbie laugh :D
MickeyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-5-2004
Laatste: 30-9-2008
Berichten: 20
7-10-2005 21:51
Bij mij lukt het beatmixen nu toch al goed, krijg men platen meestal wel zeer goed en snel gematcht.
Maar der zijn ook platen die bij mij ook echt niet lukken hoor, denken dat de beat gelijkloopt, schuif je die fader open en dan ben precies je aan het basketballen laugh :D wink ;)
Blijven oefenen is de boodschap razz :p
man man man
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
8-10-2005 03:16

Sand-R schreef:

maar bij mij duurt beatmatche meestal wel 32 of meer beats or :P
Echt beatmixen heb ik eigenlijk pas live voor publiek geleerd. Het nadeel van thuis oefenen is namelijk dat je eeuwig kan blijven proberen, steeds weer opnieuw doorpielen met dezelfde twee nummers; stukje mixen, oh fout, stukje terug, overnieuw, oh nee, daar zit de beat niet, nog maar eens overnieuw, misschien toch maar twee andere nummers dan, hoor ik het wel goed, whoeps dat was 'm ook niet, nog een keer, komt-ie dan hè...nag nag nag.

Sta je voor publiek, dan moet je wel, want je kunt het niet eventjes opnieuw proberen, en nog eens. Natuurlijk heb ik een hoop mixen voor publiek verkloot, maar als dat in een allround-tent gebeurt dan boeit het toch niet zo. Loopt de mix scheef, fader omlaag, klaar, volgende keer beter. Het is een beetje in Spanje gaan wonen zonder dat je een woord Spaans spreekt. Met een beetje doorzettingsvermogen en geen angst om op je muil te gaan, heb je dat binnen een paar maanden onder de knie, terwijl na een half jaar avondcursus in Nederland nog steeds geen Spanjaard je gaat begrijpen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)