Forum > Geluid

Reacties op het "welke draaitafel voor welk budget" topic.

(603 reacties. Pagina 40 van 61)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
23-8-2003 18:25
Joost, de beslissing zal je zelf moeten maken. De rationele voor- en nadelen van vinyl en cd zijn nu wel zo'n beetje besproken. Als jij een beter gevoel hebt bij vinlyl zal niemand je tegenhouden. Er is geen "juiste" of " onjuiste" keus.
Edit Mod: Aangezien de discussie "cd of vinyl ook al in een ander topic loopt (www.new-line.nl/forum/read/?t=4035) graag daar verder, dan gaan we het hier weer over draaitafels hebben.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-8-2003 18:54

Joost_s schreef:

als dat waar was dan zou dre toch geen beginners setjes met draaitafels enzo meer samenstellen ik neem aan dat hij dan alleen nog maar cd speler sets zou verkopen aangezien hij dat niet doet lijkt me dit nogal onlogisch
Een ieder die MIJ vraagt wat hij moet gebruiken krijgt een "dat mag je lekker helemaal zelf weten" antwoord.

Als er dan gevraagd wordt:
Wat praktischer is: CD.
Wat beter KAN klinken: CD.
Wat een beter gevoel geeft: Maakt geen ene reet uit (je moet aan beiden wennen).
Wat strakker mixt: Maakt wederom geen reet uit.

Enz. enz.

Ik moet altijd lachen als ik die "nog droog achter de oren" pubers hoor lullen dat vinyl "echter" is. Donder op zeg! Toen ik met CD's begon te draaien zaten deze pubers nog in de verrekijker van hun pa! CD niet echt? Pubers die zulke opmerkingen maken zijn niet echt.

Een andere vaak gehoorde klacht: CD klinkt minder goed. Da's niet de fout van het 44k1/16 mechanisme, da's de ellende die marketing heet. Volgens de randdeb..len bij marketing verkoopt de hardst klinkende CD het beste. En daarom comprimeren ze alles maar volledig naar de klote met als resultaat een geluidje van lik me ....

Maar waarom klinkt vinyl dan in de praktijk beter? Omdat als de heren marketeers dit trucje zouden flikken bij vinyl, ze bij elke cut een gepeperde rekening zouden krijgen van de cutter (yep, de snijkop zou letterlijk verbranden). Als er dus iets positiefs te zeggen is over vinyl dan is het wel dat er een "marketeerkiller" in zit.

Vinyl geeft een "hands on" gevoel. Yep, ook zo'n vaak gehoorde term. Het vergelijk dat ik dan maar maak is dat van fly by wire vliegtuigen zoals de F-16. Volgens mij zal er geen enkele piloot zijn die tegen je zal zeggen dat de F-16 geen lekkere scheurbak is omdat hij geen "hands on" gevoel geeft.

En zo zijn er nog hele rijen redenen waarom Vinyl (meestal wannabe) DJ's zeggen dat hun keuze de beste is. En van al die redenen is er eigenlijk geen een die overeind blijft.

Nog een vaak gehoorde tekst: Alle goede muziek komt eerst uit op Vinyl. Hoe bedoel je kortzichtig. Denk eens WAAROM die muziek eerst op Vinyl uitkomt. Omdat het goedkoper te produceren is? Nope, verre van dat. Omdat het sneller te maken is? Nope, verre van dat. Platenmaatschappijen zouden de plaat liever gisteren dan vandaag zien verdwijnen. Er is bijna geen state of the art vinyl drukker meer te vinden; allemaal klooien ze maar wat aan met opgekalefaterde jaren 70 shit. Als er dan WEL een "nieuwe" (beter gezegd een totaal gereviseerde jaren 70) machine in gebruik wordt genomen dan komt het nog op TV ook! Als DJ's dus wat meer over zouden schakelen op CD dan zouden de platenproducenten daar HEEL HARD achteraan hollen (daarbij de vlag uithangend van vreugde).

Nog een vaak gehoorde: "bij CD kun je met kopietjes werken en da's niet echt". Ja GVD zeg. Laten we dan ook maar ophouden te lezen WANT (jawel mike) ik kan ook een boek kopieeren!!!

Voor mezelf heb ik zo'n kleine 10 jaar geleden (toen de CDJ-500 uitkwam) de draaitafel vaarwel gezegd (was gewoon onpraktisch). Da's een beslissing waar ik nog nooit spijt van gehad heb; zeker niet gezien de ontwikkelingen van de CD-speler sinds die tijd. Als je ziet wat je al met een relatief goedkoop spelertje als de PSX kunt doen dan zie je mening vinyl "addict" met de bek open staan (en erg stil worden qua "da's niet echt", "da's geen gevoel" etc. reacties).

(Wat een reactie voor iemand die zo'n 30% van z'n omzet uit draaitafels haalt!).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
23-8-2003 19:04
Ofwel: eigenlijk heeft CD gewoon z'n voordelen, toch?

Kijk: de video gaat er niet uit omdat er een slechter product komt, nee een beter: de DVD! En zo is het denk ik ook bij cassette bandjes naar LP's en nu LP's vaak naar Cd's en dan weer minidisc (mp3) (waar ik zelf HELEMAAL NIET trots op ben)... Verder heeft draaien met cd's meer + punten vind ik: cd-spelers zijn (eigenlijk altijd) kleiner dan platensspelers, makkelijker in gebruik (vind IK) meer functies enz enz...
RobertoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
Berichten: 976
23-8-2003 19:11
maar toch, ik wil niet stronteigenwijs zijn hoor, ik weet dat cd's beter zijn. Maar met vinyl draaien heeft gewoon iets. Als vrienden van mij thuis langskomen kijken ze met hun bek open naar me draaitafels, niet naar de cd spelers.
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-8-2003 19:15

roberto schreef:

maar toch, ik wil niet stronteigenwijs zijn hoor, ik weet dat cd's beter zijn. Maar met vinyl draaien heeft gewoon iets. Als vrienden van mij thuis langskomen kijken ze met hun bek open naar me draaitafels, niet naar de cd spelers.
En ik altijd maar denken dat het om het draaien van muziek ging (zodat anderen daarop konden dansen).

Silly me laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RobertoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
Berichten: 976
23-8-2003 19:20
gelijk heb je, misschien domme uitleg. Maar het is mijn mening, tuurlijk is cd beter zoals ik al eerder zij, maar je bent echt met de plaat bezig. Met een cdj800 o.i.d. kan je ook alles doen wat een draaitafel kan, maar bij een draaitafel raak je dus ook echt de plaat aan, bij een digitale draaitafels niet
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-8-2003 19:30

roberto schreef:

Met een cdj800 o.i.d. kan je ook alles doen wat een draaitafel kan, maar bij een draaitafel raak je dus ook echt de plaat aan, bij een digitale draaitafels niet
Maar moet dat dan? Ik moet er toch niet aan denken dat ik met de hand de wielen van m'n auto zou moeten bewegen om de bocht om te kunnen gaan. Ik ben REUZE blij dat daar een stuur voor in de plaats is gekomen ;-)

Veel meningen worden gemaakt na een (VEEL TE) korte test van het medium in kwestie. Pas als je vergelijkbare tijd met de beide systemen bezig bent geweest kun je bepalen wat de voor en nadelen van beide systemen zijn.

Ik GILDE bij de introductie van de CD dat het helemaal niets zou worden ("die oorbellen; da's niks voor DJ's"). Precies dus zoals nu nog steeds geroepen wordt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RobertoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
Berichten: 976
23-8-2003 19:37

Dré schreef:

roberto schreef:

Met een cdj800 o.i.d. kan je ook alles doen wat een draaitafel kan, maar bij een draaitafel raak je dus ook echt de plaat aan, bij een digitale draaitafels niet
Maar moet dat dan? Ik moet er toch niet aan denken dat ik met de hand de wielen van m'n auto zou moeten bewegen om de bocht om te kunnen gaan. Ik ben REUZE blij dat daar een stuur voor in de plaats is gekomen ;-)
heb je gelijk in, maar er staat duidelijk boven het niet gequote stukje tekst dat het mijn mening is.
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
24-8-2003 00:22

Joost_s schreef:

ik ben niet str*nteigenwijs, ik wil voordat ik iets koop weten wat ik er aan heb.. logisch lijkt me..

zijn er trouwens nog andere mensen op het forum die hier iets zinnigs over te zeggen hebben want tims mening weet ik nu wel
Ik vind wel dat je tamelijk arrogant bezig bent, ik probeer je alleen maar te helpen en je ervan te doordringen dat je een goeie keus moet maken.

Maargoed, je hebt nu oa Dre zijn mening gehoord, dus er zijn meer mensen die het met me eens zijn.

De meeste mensen die al wat langer draaien op dit forum, zoals Reind, Dre, etc. bevestigen mijn mening, vooral omdat zij ook beter de voor- en nadelen weten van de media, de keus is geheel aan jou, maar je ziet dus dat ik geen stom geleuter zit uit te kramen.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
Joost_sStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2003
Laatste: 2-7-2016
Berichten: 70
24-8-2003 19:27
nee klopt...

maar is het nu niet zo dat alles wat op cd uitkomt eigelijk al commercieel is en dat het een hit is geworden doordat het op vinyl veel is gedraait in de discotheek en de mensen het leuk vonden..

of kan je in bepaalde winkels ook al veel van dit soort trance/club/techno CD- singles kopen die eigelijk tegelijk met het vinyl uitkomen... volgens mij is dat gewoon nog ontzettend weinig..

ik snap best alle voordelen van het draaien met cd's maar als je de muziek niet hebt dan is het natuurlijk voor niets...

als alles direct op cd uit zou komen dan wist ik het wel...
Lekker bouncen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)