Forum > Newbie Forum

"in 't rood draaien"

(67 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
1-3-2004 13:58

braz schreef:

Maar als ik dan ga 'beuken' en ik draai mijn mixer open, dan zal mijn vu-meter, wanneer ik deze op ch2/ch3 zet toch weer in het rood lopen of niet?
Nee dus. De uitslag van de meters in de ch2/ch3-stand hangt alleen af van de stand van de gain-regelaars (en natuurlijk van het uitgangsniveau van je cd-spelers, maar daar kan je zelf niks aan veranderen). En daar blijf je vanaf nadat je ze eenmaal hebt ingesteld.

Je volume regel je daarna met de master-regelaar (ik zal het maar geen "fader" meer noemen... wink ;)). En dat beïnvloedt de meters in de l/r-stand (*niet* in de ch1/ch2-stand).

Dus: in de ch1/ch2-stand slaan de meters uit tot 0 dB, als je de boel goed hebt ingeregeld (gain-knoppen). In de l/r-stand slaan de meters harder uit naarmate je harder draait (dus naarmate de kanaalfaders én de master verder openstaan). Draai je zacht dan zie je bijna niets, draai je hard dan mogen ze tot 0dB uitslaan, maar liefst niet in het rood.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
1-3-2004 14:03

braz schreef:

Ja ik hoor geluid. En ik heb, en daarom staat alles in het rood, mijn masterknopje op mijn half staan, en mijn versterker best zacht( ookal gaat mijn cd-speler dan veel harder als mijn draaitafels)
Zet dan je versterker wat harder, en draai de master op je mixer verder dicht.

Euh, even over je cd-speler en draaitafel: je hebt de phono/line-knoppen wel goed staan hoop ik?
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
1-3-2004 14:04
Hoppa! We zijn eruit. Sylvia en Victor, super bedankt en sorry dat ik wat termen door elkaar heb gehaalt. fader en knopje is in mijn beleving als beginnend dj toch iets anders. Ik ging er steeds vanuit dat de L/R stand mijn uyitgangspunt was, maar dat is dus de ch1/ch2 stand. Hartstikke bedankt en nogmaals mijn excuses, hoop dat ik nu niet te boek sta als een vervelende *%@# met weinig verstand van technische termen
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
1-3-2004 14:06

sylvia schreef:

braz schreef:

Ja ik hoor geluid. En ik heb, en daarom staat alles in het rood, mijn masterknopje op mijn half staan, en mijn versterker best zacht( ookal gaat mijn cd-speler dan veel harder als mijn draaitafels)
Zet dan je versterker wat harder, en draai de master op je mixer verder dicht.

Euh, even over je cd-speler en draaitafel: je hebt de phono/line-knoppen wel goed staan hoop ik?
Ja die staan goed. Sorry voor de verwarring maar met cd-speler bedoel ik cd0speler die rechtstreeks op mijn versterker zit en niet via het mengpaneel loopt.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
1-3-2004 14:08

Victor schreef:

braz schreef:

Maar als ik dan ga 'beuken' en ik draai mijn mixer open, dan zal mijn vu-meter, wanneer ik deze op ch2/ch3 zet toch weer in het rood lopen of niet?
Nee dus. De uitslag van de meters in de ch2/ch3-stand hangt alleen af van de stand van de gain-regelaars (en natuurlijk van het uitgangsniveau van je cd-spelers, maar daar kan je zelf niks aan veranderen). En daar blijf je vanaf nadat je ze eenmaal hebt ingesteld.
En als ik dus slim ben, en dat hoop ik maar, dan stel ik de gains zo af, dat ik nog wat speling heb om eventuele kleine geluidsverschillen afhankelijk van de plaat, nog bij kan sturen zonder in het rood te komen?
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
1-3-2004 14:12

braz schreef:

fader en knopje is in mijn beleving als beginnend dj toch iets anders.
Is precies hetzelfde, alleen maakt de ene een draaiende en de andere een rechte beweging. In de VS noemen ze daarom zo'n draaiknopje ook wel "rotary fader" wink ;)

Verder: mooi dat het is opgelost. De volgende stap zou nu zijn om de gains op je versterker zo af te regelen dat de versterker en de mixer gelijk clippen. Maar ik begrijp dat we het hier over een hifi-versterker hebben?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
1-3-2004 14:13
ja
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
1-3-2004 14:13
en klopte mijn laatste opmerking?
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
1-3-2004 14:13

braz schreef:

En als ik dus slim ben, en dat hoop ik maar, dan stel ik de gains zo af, dat ik nog wat speling heb om eventuele kleine geluidsverschillen afhankelijk van de plaat, nog bij kan sturen zonder in het rood te komen?
Die kleine verschillen corrigeer je gewoon met je kanaalfaders, niet met de gain-regelaars.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
1-3-2004 14:15
dus kanaalfaders nooit helemaal opengooien?
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)