Forum > Newbie Forum

Jogwheel en Scratchen

(40 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
2-1-2004 14:40
Leer wel weer wat bij, dan vind ik de memory card in de cdj-1000 wel wat overtrokken als ik zo vrij mag zijn.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
GupyStandaard Lid
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-9-2008
2-1-2004 16:00

DJ Tim schreef:

Leer wel weer wat bij, dan vind ik de memory card in de cdj-1000 wel wat overtrokken als ik zo vrij mag zijn.
Niks daarvan! Deze optie helemaal top. Elke CD waarvan je ooit een Cue piont hebt opgeslagen, laat ie meteen zien, inclusief de Wave tabel. Ik heb na enkele maanden al meer dan 275 CD's in de geheugen kaartjes staan. En dat is toch ongeveer 2500 cuepointen.

Zeker voor de scratchers is dit helemaal het einde.(ze kunnen eigenlijk niet eens zonder)

Waarom vindt je dit overtrokken dan?
DJ TimStandaard Lid
2-1-2004 22:23
Ik vind dit overtrokken omdat je sowieso met iedere willekeurige cd-speler cue punten kan maken. Weliswaar kun je ze niet op een memory card opslaan, maar persoonlijk vind ik het (en daar kan je het mee eens zijn of oneens) ook niet echt nodig. Pioneer had juist met de opslaan optie meerwaarde gehad als er ook andere dingen op de memory card opgeslagen hadden kunnen worden.

Nu kan het uiteraard zijn dat ik deze optie weer onderschat, ik heb wel op de cdj-1000 gedraaid maar nog nooit met de memory card gewerkt.

Kun je me er iets meer over vertellen Gupy? Zijn het alleen maar cue punten die je kan opslaan en deze vervolgens weer herroepen op het moment dat je een cd laadt met bijbehorend opgeslagen cue punt via de memory stick?
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
2-1-2004 23:03
Het voordeel is in ieder geval dat je jouw verzameling cue-punten en wave-data kan meenemen als je op een andere "1000" draait. Zo kan je je cue-punten die je thuis hebt aangemaakt ook in de discotheek gebruiken waar je werkt (dan gaan we er wel vanuit dat er op beide plaatsen een CDJ-1000 staat...).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJ TimStandaard Lid
2-1-2004 23:12
Ok, dat kan gezien worden als een voordeel, maar nog steeds wel meer uit te buiten.

Wat is het bezwaar om weer ff een nieuw cue punt te zetten? Dit is toch onderdeel van het mixen?
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
2-1-2004 23:13
Ja, een behoorlijk tijdrovend onderdeel.
DJ TimStandaard Lid
2-1-2004 23:18

sylvia schreef:

Ja, een behoorlijk tijdrovend onderdeel.
Naja, vind het wel meevallen, ik geniet van lekker pielen op mijn spelertjes. Als alles maar voor je gedaan wordt is er toch niks meer aan? Meeste platen beginnen al met de downbeat die ik mix, dus is het voor mij nou niet echt tijdrovend.

Gemiddeld cue punt zetten? 3 seconden, fijnpitchen? hooguit 20 seconden? Wat is 23 seconden op een minuut of 4? Als je nou alleen radioversies van nummers draait kan ik me voorstellen dat het handig kan zijn. Dan is 23 seconden op ca maximaal 3 minuten misschien nog wel wat veel, als je nagaat dat je ook alvast weer een ander nummer moet zoeken.
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
2-1-2004 23:29
Helemaal gelijk: thuis pielen = leuk en dan maakt tijd niet uit, en met hedendaagse muziek heb je inderdaad tijd zat om alles cue- en pitchklaar te zetten.

Maar als ik ergens commercieel sta te draaien (feesten en partijen), komen veel nummers steeds weer terug en dan wordt cue-en heel erg vervelend en saai. Dat is geen pielen meer, dat is routineus doorwerken. Met name als ik voor vijftigers seventies ga draaien, want jezus wat zijn die ouwe hitjes kort zeg (soms net iets meer dan twee minuten).

Daarnaast wil ik, als ik commercieel sta te draaien, graag zoveel mogelijk aandacht schenken aan mijn publiek. Of mensen nou een verzoekje hebben, of willen weten hoe mijn cd-speler werkt, of willen weten of ik van dj-en kan leven; ik wil ze niet het idee geven dat ik het te druk voor ze heb; het zijn tenslotte allemaal potientiële nieuwe klanten. Hoe meer tijdwinst hoe beter dus.

Maargoed, wat zeur ik nou. Het gaat prima met mijn cdj-800 wink ;) .
GupyStandaard Lid
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-9-2008
3-1-2004 08:42
Nou goed, er zijn ook mensen die vinden een airco in de auto overtrokken, je kunt toch ook je raampje opendraaien?
Ben eens blij dat de techniek steeds meer vooruit gaat en dat dat het voor ons DJ's steeds makkelijker maakt.

Maar dan terug naar de CDJ1000: De CDJ1000 is de eerste serieuze scratch CD speler die rekeining houdt met het turntablisme. Een plaat van een scratcher staat ook vol met quepunten toch? Ik heb hier een tweetal CD's waar meer dan 100 samples en beats
op staan, je kunt helemaal niet zonder als je daarmee wil scratchen.

Daarbij heb ik wel een progje van Paralleldimension om de kaartjes te kopieeren en te backupen in de pc.
DJ TimStandaard Lid
3-1-2004 09:37
Ik ben idd eens met je Gupy dat het voor scratchers een absolute must is, die zouden vroeger hun platen hebben gestickerd en kunnen het nu gewoon met een memory card af.

Niettemin is het voor ons club dj's minder belangrijk dan de scratcher.

Ben idd met je eens Sylvia dat het live af- en toe wel lekker kan zijn als je zo min mogelijk hoeft te doen, hoe minder je hoeft te doen, des te meer tijd hou je idd voor de klant over.

Niettemin, als ik ergens live een trance setje sta te draaien vind ik het helemaal niet erg om te cuen en te pitchen daar de platen langer duren en er minder mensen op je afkomen. Bij commerciele meer hitjes georienteerde feestjes liggen de verhoudingen wat anders idd en moet ik me ook weleens haasten voor het volgende nummer, zoeken, zoeken, zoeken, mensen die wat aan je vragen, en ondertussen vaak nog ff pitchen en een cue punt zoeken kan dan weleens lastig zijn in 2 minuten. wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)