Forum > Geluid

JBL JRX 118S opgeblazen :(

(34 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
FridgeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2003
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 138
8-4-2009 09:54

LJ Pattie schreef:

ooo sorry Firgde, ik heb een veel originele cds maar ook mp3tjes,
maar op het moment van opblazen stond ik niet te draaien, dus ik weet niet precies wast er in zat
was ook niet aanvallend bedoeld LJ Pattie, maar ik wilde maar aangeven dat dat wel iets is om serieus rekening mee te houden, zeker als je ook al ruim versterkervermogen achter de bassen hebt staan. Als er dan een vieze subsonic in je mp3tje zit die door het highpass-filter van je synq versterker niet agressief genoeg wordt afgevangen, dan kan het zo gebeurd zijn...
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
8-4-2009 12:15
Even uitgaande van de specificaties : https://www.jblpro.com/catalog/general/Product.aspx?PId=89&MId=3
Zie je meteen +/- 3 dB, 55 hz staan, dus alles wat lager door die speakers komt heeft hij niet graag , liefst niet dus !
OK, we zitten met een subwoofer 18 " die eigenlijk geen subwoofer is , maar een baskast .
Ik had vroeger een EAW 150 R met processor +/- 33 dB, dat is al redelijk straf voor een 15 " ( 1.500 watt )
Het is al meerdere malen gezegt dat de JRX reeks , op zijn minst gezegt " ruk " is ... shut up :X
Ja, het is JBL en je hebt de naam , maar daar is alles mee gezegt .
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
8-4-2009 12:49

sis schreef:

Even uitgaande van de specificaties : https://www.jblpro.com/catalog/general/Product.aspx?PId=89&MId=3
Zie je meteen +/- 3 dB, 55 hz staan, dus alles wat lager door die speakers komt heeft hij niet graag , liefst niet dus!
f3 punten zijn daarvoor niet echt geschikt. f10 ook niet, f6 komt in de buurt (gooi maar eens een aantal kasten in een goede simulator). JBL geeft de f6 niet (maar wel de f10 en de f3). Ik schat dat de f6 rond de 45Hz ligt (een prachtig punt om je subsonic corner op te gooien; wellicht zelfs nog met een "notchje" zodat je wat extra's krijgt in het gebied er vlak boven).

Overigens is dit slechts het begin van een goede beveiliging (daarnaast komt nog excursie beveiliging (als je die goed toepast dan is het trouwens gelijk een subsonic filter) en gemiddelde vermogensbeveiliging). Zorg in ieder geval voor een goede limiter en een goede subsonic EN hou daarbij in je hoofd dat je met die 2 de boel voor 80% dichtgetimmerd hebt (zodra je dus denkt het dan voor 100% dichtgetimmerd te hebben hou je alleen jezelf voor de gek; de speaker zal namelijk evengoed de geest geven als er niet aan z'n 2 regels (kan ik de beweging aan, word ik niet te warm) gehouden wordt).
Het is al meerdere malen gezegt dat de JRX reeks , op zijn minst gezegt " ruk " is ... shut up :X
Het blijft natuurlijk de regel alle waar naar z'n geld (waarbij bij merken je eerst nog de meerwaarde van het merk van de waarde van het product af moet trekken om uit te komen op de technische waarde).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
8-4-2009 13:32
Je hebt gelijk Dré, maar ik heb liever een F3 punt dan en F10 punt.met die laatste kan je nl niks mee ...
Dit is een goktent.
Horen, zien en luisteren is bij mij nog altijd de beste referentie.
En wees nou even eerlijk, wat kies je zelf ??
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
8-4-2009 15:44

sis schreef:

Je hebt gelijk Dré, maar ik heb liever een F3 punt dan en F10 punt.met die laatste kan je nl niks mee ...
Dit is een goktent.
Horen, zien en luisteren is bij mij nog altijd de beste referentie.
En wees nou even eerlijk, wat kies je zelf ??
Ik heb uiteindelijk de pdf gedownload (na het schrijven van m'n bericht) en vond daarin een mooie freq. plot. f6 ligt inderdaad ergens op 45Hz (mogelijk nog een Hz'je lager). f10 kan ik, op zich, inderdaad niets. In combinatie met de f3 geeft het me wel een klein beetje een beeld waar ik de f6 kan verwachten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)