Forum > Geluid

Pioneer DJM 400 en DJM 800

(189 reacties. Pagina 4 van 19)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
19-1-2006 20:49
[ff mierenneuken]
Danny, als we het over een grondtoon hebben moeten we deze eigenlijk bij zijn notennaam noemen. Dus geen F-majeur of F-mineur, maar gewoon F en D daarvoor in de plaats. Je kunt natuurlijk wel zeggen dat een nummer in F-majeur of F-mineur is gemaakt (toonsoort).

[zo dat was het]

Jullie zullen misschien wel weten dat een akkoord 3 uit 3 verschillende noten bestaat. De eerste, derde, en vijfde toon van de toonladder waarvan je het akkoord wilt hebben. De grondtoon van je volgende nummer zou dus 1 van de drie noten uit het akkoord van de grondtoon van het vorige liedje kunnen zijn. (als ik het goed heb, niet veel ervaring met akkoorden)

(sorry voor dit offtopic lulverhaal...Maarja, je moet toch wat als zijnde een trombonist die net weerkomt van zijn 'Hoempapa'-serenade voor een stelletje bankiers laugh :D )
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
19-1-2006 20:54
Harmonic mixing is voor de meeste "stampa stampa hoempta doempta" house (zeg maar de house waar ik wel een beetje fan van ben ;-) amper aan de orde (key is amper te herkennen in veel muziek, zeker tijdens de speciaal voor overgangen in vrijwel elk club nummer gestopte stukjes). Ga je echter wat verder met mixen (layeren van melodielijnen e.d.) dan kom je al snel in de knoop als je niet harmonic kan mixen.

Mensen met een muzikaal gehoor hebben dit soort resultaten vast wel eens gehoord. Zo'n Top-40 remix van een of ander nummer wat iedereen prachtig vindt en waarvan jij denkt "doe normaal, het is vals en klinkt op stront". Reden van zulke "producties" is dat sommige DJ's (die zichzelf ook producer vinden) poep in den oren hebben, net als erg veel luisteraars.

Wat dat aangaat zou je harmonic mixing bijna een snob discipline kunnen noemen (cause it ain't for the masses baby ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
19-1-2006 21:45

René Eppink schreef:

Jullie zullen misschien wel weten dat een akkoord 3 uit 3 verschillende noten bestaat. De eerste, derde, en vijfde toon van de toonladder waarvan je het akkoord wilt hebben. De grondtoon van je volgende nummer zou dus 1 van de drie noten uit het akkoord van de grondtoon van het vorige liedje kunnen zijn. (als ik het goed heb, niet veel ervaring met akkoorden)
Klopt als een bus, ik heb een prachtig boek, geschreven door Frank Broughton & Bill Brewster: How to DJ (Properly). Daarin staat een super duidelijk cirkel diagram welke noten met welke noten gemixt kunnen worden.

Als iemand zo vriendelijk is om het online te zetten en beschikt over een fax en een scanner (heb zelf geen scanner tot mijn beschikkint) kan ik de pagina wel even faxen. Is verdomd handig als je ermee aan de slag wilt.

Even voor de duidelijkheid: ik kan NIET harmonisch mixen, ik ben ermee bezig om de grondtonen van mijn veel gebruikte platen te leren onderscheiden.

Ik heb pas sinds 4 weken een keyboardje en kan ik het leren. Eerst geleerd simpele akkoorden te spelen, daarna proberen te horen welke dan beter klinkt als de andere. Maar voorlopig heb ik nog altijd stickers op het keyboard met de noten erop geschreven. Ik hoop dat het net gaar als met leren beatmixen, dat je na maanden hopeloos oefenen ineens het licht gaat zien en het trucje door begint te krijgen. En dat het een tweede natuur wordt.

@Dre: Trucje werkt idd ook met Axis 9, verder ken ik geen spelers die deze optie hebben, maar technisch gezien maakt het de functie van de DJM-800 overbodig, al lijkt de DJM-800 methode me in de praktijk praktischer werken dan de Numark methode, want dat moet je wel vooraf doen en met de DJM-800 kan het on the fly. Is een overduidelijk onderschatte plus van de Numark stokpaardjes, wordt vaak over het hoofd gezien.

Al met al lijkt de DJM-800 me een mooie mixer, maar ik zie liever een mixer met de crossfader uit de 707/909 serie. Zonde dat daarmee niet ver zijn gegaan.
Ook weer een potmeter voor dry wet vind ik zonde, had daar een fadertje ala Nuo 5 van gemaakt. En nog een misser: een 2 richtingsknopje voor effect aan/uit zoals op de 909 werkt veel prettiger dan een knop. Die moet je 2 keer drukken voor een kortstondig "aan" van je effect, bij de 909 is het indrukken voor aan en loslaten voor uit. Kan je veel beter op de beat snel je effect aan en uit zetten.

Verder had ik graag balans per kanaal gezien ipv alleen over de master, zorgt toch voor extra creatieve mogelijkheden.

Ik weet niet of het plaatje alles zegt maar als je de curves van de crossfader ziet, dan zie je geen snelle cut scratch mogelijkheid, wel een onbenullige stand met beide richtingen volledig lineair met een dikke dip in het midden, maar ik weet niet of het plaatje alles zegt in dit geval.

Verder heeft de effectensectie niet de mogelijkheid om van een 1/1 beat instelling ineens naar een 1/4 instelling te switchen, dat kan alleen met 1/2 als tussenstap. Hoe dit in de praktijk werkt zal moeten blijken, maar ik gebruik vaak genoeg bij delay een switch tussen 1/2 en 1/8 zonder de 1/4 daarbij als tussenstap te willen gebruiken.

Veel zal afhangen van hoe het toonveranderen uitpakt, het lijkt me een schitterende optie, maar vraag me af of het zo niet te makkelijk wordt om harmonisch te mixen. Vind het wel weer top van Pioneer dat ze met zoiets vernieuwends komen en de dubbele functie van de onderste rotaryfader per kaneel, met linksom een ander effect dan rechtsom is ook iets wat ik zie zitten.

Nu nog een mixer die het ALLEMAAL heeft, want hij mist ook weer een EFX link die de DJM-1000 weer wel heeft. En als alles digitaal is, ingang en uitgang, maak dan ook de send en return digitaal denk ik, als optie dan. Dan kan de hele keten digitaal worden. Al weet ik niet of de EFX-1000 digitale in- en uitgangen heeft. Maar toekomsitge apparaten vast wel.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
19-1-2006 22:32
Ik moet wel zeggen dat ik behoorlijk zat te twijfelen. Volgens mijn bovenstaand verhaal zou je dus nu een nummer in F-majeur mogen combineren met 5 andere toonsoorten?
(as-mineur (grondtoon = F), A-majeur (derde toon F-majeur toonladder), bis-mineur (grondtoon = A), C-majeur (vijfde toon F-majeur ladder) en es-mineur (grondtoon = C))

Of doe ik het gewoon fout, en mag je mineur en majeur gewoon helemaal niet combineren. Want ik had al mijn twijfels over in hoeverre je mineur en majeur lekker kan mixen. (hoewel er in deze wereld vast niet zoveel mineur gebruikt zal worden (mineur klinkt 'droeviger', majeur klinkt 'blijer'))
Jeroen GStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2002
Laatste: 10-3-2008
Berichten: 46
19-1-2006 23:20
De EFX-1000 heeft wel zeker digitale in/uitgangen, de DJM-800 helaas niet. Daar moet je dan echt de DJM-1000 voor hebben...
You'll find me @ djresource
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
20-1-2006 07:56
Ik meen toch gezien te hebben dat de 800 wél 4 digitale ingangen én een digitale uitgang heeft (helaas dan wel de consumer grade SP/dif in plaats van de professionele AES-EBU norm, maar vooruit)?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
20-1-2006 08:38
Klopt, maar ik doelde enkel op send&return die niet digitaal zijn.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
20-1-2006 08:43

René Eppink schreef:

Ik moet wel zeggen dat ik behoorlijk zat te twijfelen. Volgens mijn bovenstaand verhaal zou je dus nu een nummer in F-majeur mogen combineren met 5 andere toonsoorten?
(as-mineur (grondtoon = F), A-majeur (derde toon F-majeur toonladder), bis-mineur (grondtoon = A), C-majeur (vijfde toon F-majeur ladder) en es-mineur (grondtoon = C))

Of doe ik het gewoon fout, en mag je mineur en majeur gewoon helemaal niet combineren. Want ik had al mijn twijfels over in hoeverre je mineur en majeur lekker kan mixen. (hoewel er in deze wereld vast niet zoveel mineur gebruikt zal worden (mineur klinkt 'droeviger', majeur klinkt 'blijer'))
Sorry Rene, die tonen zijn voor mij teveel acracadabra om daar zo direct antwoord op te geven, het cirekldiagram waar ik het over heb zegt je dat elke toon met zichzelf en 3 andere tonen te mixen is. Ik hoop echt dat iemand het online wil zetten, ik zou het maandag kunnen faxen.

Als ik een akkoord ga spelen moet ik echt weer het lesboek pakken en mijn vingers even oprekken, het is bepaald nog geen tweede natuur voor mij. Nu maar niet hopen dat ik straks het DJ-en links ga laten liggen om piano te leren spelen!!
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
20-1-2006 10:18
Fax het maar naar mij toe. Zal zo even kijken wat het fax nummmer is beneden en dan mag je hem daar naartoe sturen.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
20-1-2006 10:31
Top, wordt wel pas aanstaande maandag, maar zal het meteen klaarleggen als ik thuiskom. Wellicht faxnr over de mail zenden aan mij?
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag

Terug naar forum Reageer (zonder quote)