Forum > Newbie Forum

Doorlussen hulp

(35 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
17-5-2007 12:59
@ Mr. Edie:
Je quote alleen wel de verkeerde naam... razz :p
Koen gStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-3-2006
Laatste: 17-2-2018
Berichten: 163
14-7-2007 14:57

DJ Delay schreef:

je kan wel beide versterkers gebruiken voor de speakers begrijp ik uit dit verhaal... dus één voor de subs bijvoorbeeld en die andere voor je mid/ high..??

Gaat in deze daadwerkelijk en alléén maar om ingangssignaal wat ie krijgt vanuit mixer/ equalizer e.d. ?

In hoeverre moet of kan je dan eventueel denken aan bruggen of is stereo voldoende..?
Als ik het goed begrijp (correct my if i'm wrong) dan kan dit inderdaad. Alleen mij lijkt het slimmer om dan een crossover te kopen, en daar je versterkers achter te hangen. De subs krijgen dan alleen "subgeluid" en de topjes alleen "mid/high" geluid.

De versterker gaat het alleen om het ingangssignaal, en doet verder niks. Hij krijgt een signaal, versterkt het (daarom heet het versterker) en stuurt het dan weer uit (naar je speakers). Nu zijn er natuurlijk wel uitzonderingen, zoals versterkers met low-cut.

Stereo is voldoende, als je versterker voldoende vermogen heeft voor je speakers. Subwoofers gebruik ik zelf vaker op mono, en topjes liever op stereo.

Over deze dingen valt veel te vinden op het forum, dus veel zoekplezier.wink ;)
Sorry voor deze kick ashamed :$
Hierboven in de quote staat dat je de topjes op stereo en de subs op mono kunt gebruiken.
Maar is het dan mogelijk om de eerste versterker stereo te zetten en de tweede ( subs) mono??
Dus : mengpaneel -> versterker 1 ( stereo) -> doorlussen --> versterker 2 ( mono)

Alvast bedankt happy :)

Koen
Well all right..
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
30-4-2010 12:23
Reeds bestaand topic, maar nog niet geheel antwoord gevonden op mijn vraag/probleem/mijmering.

Stel: ik heb een sub-top combi met 2 versterkers en X-over. Ik kom bas te kort en zou nog een set subs + versterker bijkopen/-maken ( sneaky :V zie mijn andere topic-vragen)

Mag ik het volgende doen om de versterkers (die zelf geen doorlus op het toestel hebben staan) van de subs aan elkaar te linken (achter de X-over):

X-over naar versterker 1-ingang XLR (op een chassisplaatje want zit in een fc) op het chassisplaatje zelf een doorlus maken van de XLR-ingang naar een XLR-uitgang (pin 1 met pin 1 verbinden, pin 2 met pin 2,...)
Daarna vanuit deze XLR-uitgang doorlussen naar de XLR-ingang van versterker 2.

Met andere woorden: mag het om zelf een doorlus te maken in de FC tussen een XLR-ingang en een XLR-uitgang, waarbij de XLR-ingang wel degelijk ook naar de versterker zelf gaat en signaal geeft?

Levert dit enorm verlies aan signaal op (voorlopig maar enkel plannen met 2 versterkers dit te doen)?
Levert dit mogelijks kortsluiting op?
Veroorzaakt dit nog iets anders waar ik niet aan dacht? Gaat dit werken?

Alvast bedankt!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
30-4-2010 14:27
Hier een Rackje staan met 4 versterkers.. ..zijn allemaal aan elkaar doorgelust, gaat prima!

Als ik 't goed begrijp, je gaat vanaf je X-over met een Y-kabeltje naar je versterker in 't kistje, en op de frontplaat een aansluiting? Dan kan het in ieder geval! wink ;)
Nu ook op internet!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
1-5-2010 20:32

dj_mvandis schreef:

Hier een Rackje staan met 4 versterkers.. ..zijn allemaal aan elkaar doorgelust, gaat prima!

Als ik 't goed begrijp, je gaat vanaf je X-over met een Y-kabeltje naar je versterker in 't kistje, en op de frontplaat een aansluiting? Dan kan het in ieder geval! wink ;)
Klopt ongeveer: Niet met Y-kabeltje (wat is dat eigenlijk?)

Van subuitgang X-over ga ik via 2 XLR-kabels naar de ingang van de eerste versterker via chassis op een frontplaat. Zo gaat de eerste versterker signaal krijgen. Op het chassis zou ik dan op de ingang 'bruggetjes' solderen die dan naar een XLR uitgang (ook 2 stuks) gaan. Vanuit die uitgang ga ik dan opnieuw met 2 XLR-kabels naar de ingang van de 2e versterker...
Mijn vraag is dus of die 'bruggetjes' op het chassis (een doorlink zoals in sommige versterkers??) kunnen/mogen, gaan lukken... (Het 'bruggetje' gaat van pin 1 XLR in, naar pin 1 XLR out, van pin 2 XLR in, naar pin 2 XLR out, en ook zo voor pin 3...
Kan dit dan?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
1-5-2010 20:39
Als je kijkt naar de letter Y, dan zie je wel wat ik bedoel!
Vanaf onderen kijken, zie je dat er 1 ingang is, die zich splitst in 2 pootjes! laugh :D

Klikje

Bruggetje mag je gewoon doorsolderen, en dan gewoon 1 op 1, 2 op 2, 3 op 3 wink ;)
Nu ook op internet!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)