Forum > Geluid

Versterker keuze?!?!?!?!

(31 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
RemigioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-11-2004
Laatste: 23-4-2006
Berichten: 40
2-8-2005 19:15

TCMC schreef:

Kraam dus voortaan geen verdere onzin uit, maar geef eens aan hoe je bijvoorbeeld een budget versterker kunt verbeteren. Ik heb er wel enkele ideeën over.

Als je versterkers onderling wilt vergelijken, dan heb je op zijn minst een stel zeer goede hifi boxen nodig, een goede CD spelers, liefst 20 bits 8-voudige en goede opnames van de CD zelf. Buiten dat heb je een stel goede oren oren en mag je daarbij geen Hi-End tik hebben. De verschillen zijn dan inderdaad wel hoorbaar, maar nogal miniem. Elke versterker speelt ongeveer even hard, en het gemiddelde afgegeven vermogen hoeft niet meer dan 2x 10 Watt te zijn.
het gaat mij er helemaal niet om om budgetversterkers te verbeteren. mijn excuses dat ik zo direct ben in mijn schrijven...maar als je een simpele sx300 monitor van EV aansluit op een mengtafel en je schakelt tussen een crown en een behringer versterker op HETZELFDE volume...dan HOOR je wel degelijk verschil..in druk en transparantie..de behringer "schreeuwt" al op een gemiddeld volume van een klein wattage een beetje...daar heb je echt geen grafieken voor nodig...wattages zeggen mij in dit geval niet veel....ik ben van mening dat iedere schakel in de audioketen zijn eigen eigenschappen heeft......bv. iedere versterker heeft een andere dempingsfactor etc.
nogmaals mijn excuses, maar ik vond het nogal kort door de bocht.
ik heb liever een harde 5 kHz toon als feedback dan een mooie bas.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
2-8-2005 20:19

remigio schreef:

het gaat mij er helemaal niet om om budgetversterkers te verbeteren. mijn excuses dat ik zo direct ben in mijn schrijven...maar als je een simpele sx300 monitor van EV aansluit op een mengtafel en je schakelt tussen een crown en een behringer versterker op HETZELFDE volume...dan HOOR je wel degelijk verschil..in druk en transparantie..de behringer "schreeuwt" al op een gemiddeld volume van een klein wattage een beetje...daar heb je echt geen grafieken voor nodig...wattages zeggen mij in dit geval niet veel....ik ben van mening dat iedere schakel in de audioketen zijn eigen eigenschappen heeft......bv. iedere versterker heeft een andere dempingsfactor etc.
nogmaals mijn excuses, maar ik vond het nogal kort door de bocht.
Ik heb een tijdje geleden 3 versterkers ABC vergeleken, en wel een Bose 1800 III, DAP P-1600 en Peavey CS-1000X. Qua klank schreeuwde de Peavey het meeste. De DAP P-1600 klinkt vrij normaal terwijl de Bose 1800 III nog het mooiste klonk, met name wat de basweergave (druk) betreft, alsook de helderheid. Vreemd genoeg komt de Bose 1800 III meettechnisch het slechtste uit de bus, terwijl de DAP P-1600 nog het beste eruit kwam. De Peavey CS-1000x is wel het betrouwbaarste werkpaard omdat deze ruim 10 jaar bijna dag in dag uit goede diensten heeft bewezen.

Hoewel het bovenstaande nu erg overdreven staat, zijn de verschillen in werkelijkheid echt miniem. Bij verschillende dempingsfactoren hoor ik zelf geen verschil of deze nu 20 is of 400, terwijl ik lage tonen toename van 1 dB wel kan horen, en dat is vrij lastig. Wat wel van invloed kan zijn, is het aantal voedingselco's, ofwel de totale capaciteitswaarde. Bij een veel grotere capaciteitswaarde heb ik de indruk dat er meer druk in het geluid is, terwijl het vermogen bij lage frequenties ietsjes toeneemt. Het gewone continu vermogen blijft echter hetzelfde. Je kunt eens experimenteren met kleinere versterkers van rond de 2x 50 Watt.

Wanneer een versterker vroegtijdig begint te schreeuwen, dan lijkt het een tekort een uitgangsvermogen of dat de THD plotseling toeneemt. Op de oscilloscoop zie je soms wel eens de overschakelpunten van de voedingslijn van de L-rail naar de H-rail, echter de flanken zijn zo steil dat je dit niet kunt horen.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)