FT30 of PT30 alulite truss?
(41 reacties. Pagina 4 van 5)Moderator(s): Dré
LEDesignStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-4-2004 Laatste: 26-5-2017 Berichten: 744 | 5-4-2007 00:18 |
Onderste gedeelte van mijn reactie was niet specifiek op jou gericht. Tuurlijk kan je dingen opmeten met een schuifmaat en zo beter berekenen wat het draagvermogen zou mogen zijn, echter zou je dan niet beter bij 1 type en 1 merk truss blijven? Scheelt je een hoop werk en een hoop zweet bij grotere constructies. Wat is exact de reden dat je verschillende types of merken gaat koppelen? Budget-kwestie? Inhuur-kwestie? Allebei dingen die je van tevoren had kunnen bedenken. Ik bedenk liever dingen van tevoren, dan achteraf wanneer het al mis gegaan is. Dat er koppelingen exact hetzelfde zijn neem ik van je aan, ik ben niet de persoon die daar uitsluitsel over kan geven daar ik niet met verschillende truss-merken/types/koppelingen werk. Echter lijkt het mij dat er niet voor niks verschillende fabrikanten, verschillende prijzen, verschillende belastingtabellen, verschillende etc. zijn. Als alles zomaar en met zekerheid te koppelen was, dan schreven fabrikanten ook geen teksten als "niet koppelen met andere merken". In sommige gevallen past truss inderdaad op elkaar, dat heb ik ook al meer dan eens gezien (jammer genoeg). En zoals jij het nu verwoord kan ik niks anders dan je gelijk geven. JA het past, en JA er is geen zekerheid wat betreft je belastingtabel. Echter is dat niet de boodschap die ik op een forum zet, ik probeer mensen die zich niet in rigging (willen) verdiepen toch in te laten zien dat het koppelen van verschillende merken/types niet geheel zonder risico kan. Ieder zijn mening uiteraard. | |
Vergeet niet te lachen | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 5-4-2007 09:42 |
Melo-G schreef: Tuurlijk kan je dingen opmeten met een schuifmaat en zo beter berekenen wat het draagvermogen zou mogen zijn, echter zou je dan niet beter bij 1 type en 1 merk truss blijven? Scheelt je een hoop werk en een hoop zweet bij grotere constructies. Wat is exact de reden dat je verschillende types of merken gaat koppelen? Budget-kwestie? Inhuur-kwestie? Allebei dingen die je van tevoren had kunnen bedenken. Ik bedenk liever dingen van tevoren, dan achteraf wanneer het al mis gegaan is.Een hobbymes kan een super handig ding zijn om papier te snijden. Je kunt er echter ook een vliegtuig mee kapen. Enige dat de winkel die het hobbymes verkoopt kan doen is melden dat het mes scherp is (en je moet oppassen bij het gebruik). Als alles zomaar en met zekerheid te koppelen was, dan schreven fabrikanten ook geen teksten als "niet koppelen met andere merken". Uhm... In een ideale wereld zou iedereen alles schrijven met als uitgangspunt anderen zo goed mogelijk te helpen. We leven echter niet in een ideale wereld maar in een wereld waar het gaat om centen. En reken er maar op dat een fabrikant er baat bij heeft als een gebruiker bij hun merk blijft (ook als het NIET nodig zou zijn). Je redenering komt dan ook overeen met "dit medicijn is prima omdat de fabrikant dat zegt". Is een BEETJE "goedgelovig" ;-)ik probeer mensen die zich niet in rigging (willen) verdiepen toch in te laten zien dat het koppelen van verschillende merken/types niet geheel zonder risico kan. En precies datzelfde heb ik ook geschreven (bijna letterlijk). Ik snap de commotie dus niet helemaal. Feit is wel dat fabrikanten roepen "mix geen merken" MAAR dat zij nu niet de meest onpartijdige zijn in deze om je informatie vandaan te halen... | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
KlunzVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2003 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 390 | 5-4-2007 13:17 |
En Laat klunz nu maar denken dat als je verschillende merken truss gaat koppelen, en het zou mis gaan Geheid, maar volgens mij absoluut zeker je in de ontstane puinhoop geen 1 kapot "eitje"/"bommetje" of hoe je het maar noemen wilt, gaat vinden. Waarom? Omdat deze dingen nou net de dikste/massiefste (lees niet hol)stukjes zijn van je constructie. Sterkte van truss wordt als het goed is door de fabrikant berekend, en daar lees ik hier niks of weinig over, op ondermeer de dikte van de buis (zou per ongeluk soms identiek kunnen zijn), de legering van het aluminium (weet je zeker dat elk merk de zelfde gebruikt) De manier van lassen en de invloed die deze hitte behandeling heeft op het gebruikte matriaal (zie vorige punt), de maniervan plaatsen en de hoeveelheid aanwezige spijlen(en hoe dik en van wat voor kwaliteit zijn die dan weer) en de al dan niet aanwezigheid van eindstaven. Natuurlijk is het zo dat als je niet goed passende koppelingen gebruikt, je truss eerder gaat doorhangen Maar welke deflection van welke fabrikant gebruik je dan? Bij doorhangen zal het grootste verschil dan idd bij de niet goed passende koppelingen zijn, waardoor je pinnen hele rare krachten gaan uitoefenen op de gaten in je (aangelaste)koppeldelen van je truss buizen. Hier zit mijns insziens het grootste maar dus zeker niet het enigste risico van het begeven met behulp van de zwaartekracht. Conclusie: Het hele verhaal over die eitjes is niet interesant, welk merk je ook neemt, goed passend of niet, dit zijn de sterkste onderdelen in je constructie. klunz | |
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread! | |
LEDesignStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-4-2004 Laatste: 26-5-2017 Berichten: 744 | 5-4-2007 13:24 |
Dré schreef: Als alles zomaar en met zekerheid te koppelen was, dan schreven fabrikanten ook geen teksten als "niet koppelen met andere merken". Uhm... In een ideale wereld zou iedereen alles schrijven met als uitgangspunt anderen zo goed mogelijk te helpen. We leven echter niet in een ideale wereld maar in een wereld waar het gaat om centen. En reken er maar op dat een fabrikant er baat bij heeft als een gebruiker bij hun merk blijft (ook als het NIET nodig zou zijn). Je redenering komt dan ook overeen met "dit medicijn is prima omdat de fabrikant dat zegt". Is een BEETJE "goedgelovig" ;-)Dré schreef: ik probeer mensen die zich niet in rigging (willen) verdiepen toch in te laten zien dat het koppelen van verschillende merken/types niet geheel zonder risico kan. En precies datzelfde heb ik ook geschreven (bijna letterlijk). Ik snap de commotie dus niet helemaal. Feit is wel dat fabrikanten roepen "mix geen merken" MAAR dat zij nu niet de meest onpartijdige zijn in deze om je informatie vandaan te halen...De commotie zal waarschijnlijk opgewekt zijn door de manier van lezen. Jouw bedoeling ermee is goed, echter kunnen mensen het ook verkeerd lezen en het dan als aanmoediging gaan zien ("Ja maar André schreef dat dat wel kon"). Daar haakte ik dus op in. | |
Vergeet niet te lachen | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 5-4-2007 13:45 |
Melo-G schreef: Dré schreef: Als alles zomaar en met zekerheid te koppelen was, dan schreven fabrikanten ook geen teksten als "niet koppelen met andere merken". Uhm... In een ideale wereld zou iedereen alles schrijven met als uitgangspunt anderen zo goed mogelijk te helpen. We leven echter niet in een ideale wereld maar in een wereld waar het gaat om centen. En reken er maar op dat een fabrikant er baat bij heeft als een gebruiker bij hun merk blijft (ook als het NIET nodig zou zijn). Je redenering komt dan ook overeen met "dit medicijn is prima omdat de fabrikant dat zegt". Is een BEETJE "goedgelovig" ;-)De commotie zal waarschijnlijk opgewekt zijn door de manier van lezen. Jouw bedoeling ermee is goed, echter kunnen mensen het ook verkeerd lezen en het dan als aanmoediging gaan zien ("Ja maar André schreef dat dat wel kon"). Daar haakte ik dus op in. Interpretatie van het geschrevene is ALTIJD voor rekening van de interpreteur/interpretator! ;-) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 5-4-2007 14:00 |
klunz schreef: En Laat klunz nu maar denken dat als je verschillende merken truss gaat koppelen, en het zou mis gaan Geheid, maar volgens mij absoluut zeker je in de ontstane puinhoop geen 1 kapot "eitje"/"bommetje" of hoe je het maar noemen wilt, gaat vinden. Waarom? Omdat deze dingen nou net de dikste/massiefste (lees niet hol)stukjes zijn van je constructie.Laat ik dan ondanks dit alles nog maar eens iets duidelijk maken: Grote probleem bij mixen van "compatible" merken is het belastingtabelverhaal. Ik slik echter de algemene "het kan niet, het gaat niet goed" niet voor zoete koek. Sterkte van truss wordt als het goed is door de fabrikant berekend, en daar lees ik hier niks of weinig over, Keer op keer wordt er, door mij in ieder geval, gemeld dat je zit met het belastingtabelprobleem. En chips... Die tabel wordt direct bepaald door de constructie van de onderdelen (en dus van de gekozen onderdelen en materialen).Conclusie: Het hele verhaal over die eitjes is niet interesant, welk merk je ook neemt, goed passend of niet, dit zijn de sterkste onderdelen in je constructie. Er werd door iemand geopperd dat je niet kon bepalen of het fysiek op elkaar paste. M'n bijdrage over de eitjes was puur om aan te geven dat het wel degelijk mogelijk is te bepalen of het fysiek past. En, laat ik het dan nog maar eens zeggen (zucht), het belastingtabelprobleem blijft dan nog steeds overeind. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
KlunzVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2003 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 390 | 5-4-2007 15:45 |
Even van de Milos site gehaald. voor driehoektruss. Legering ALMgSi 1 F28 Hoofdbuizen 50x2mm Diagonalen 20x2mm En Prolyte geeft voor H30 truss legering EN AW 6082 T6 (dit is dus volgens google exact de zelfde legering, alleen anders beoemd.) Hoofdbuizen 48,3 x3 mm spijlen 16x2mm en voor x30 truss legering EN AW 6082 T6 (weer identiek dus) hoofdbuizen 51x2mm spijlen 16x 2 mm. Nu zou het me niks verbasen als er voor andere soorten/merken truss ook nog andere legeringen gebruikt worden, maar ik heb even geen tijd dit uit te zoeken. Wel hebben we nu al bij 3 verschillende soorten truss, waarvan 2 zelfs van 1 merk, verschillende maatgevingen en volgens de tabellen ook verschillende belastingen. Aangaande het lassen. Aluminium is een redelijk zwak materiaal wat hitte aan gaat. Ik ben beslist geen lasser o.i.d. maar ik weet wel dat je hitte beinvloeding enz. hebt. De laatste keer dat ik bij prolyte was, werd alles nog met de hand gelast. (enige jaren terug). Op de ARGH website staat een mooi stukje over een excursie naar een truss fabriek (hier in nederland, niet zijnde prolyte) waar een lasrobot staat. Nou kan een robot stuk gaan. Maar het lijkt mij toch wel duidelijk dat een robot bij wijze van veel precieser 1000 de zelfde lassen kan leggen dan een mens. zeker qua tijdsduur en dus hitte toevoeging (verzwakking). Het eitjes verhaal val ik jou dré ook niet op aan. Maar ik meen hier (of was het nou toch op een conculegend forum )gelezen te hebben dat mensen er van overtuigd zijn dat dit de zwakste schakels zijn in een truss constructie, al dan niet samengesteld uit verschillende merken. Terwijl dit juist de sterkste schakels zijn. Het stukje sterkte aan de hand van had ik misschien anders moeten formuleren. Het ging mij er om wat zo ondermeer mee word genomen in de berekeningen, en niet klakkeloos al om gedachte, truss is truss idee. Wat zeker bij normale mensen/klanten en veel beginnende jongeren het geval is. klunzy | |
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 5-4-2007 16:41 |
klunz schreef: Even van de Milos site gehaald. voor driehoektruss.Koppelingen zijn bij de FT30 volgens mij robot gelast (kan me niet voorstellen dat een mens dat zo mooi kan doen; elke las is echt perfect), diagonalen weet ik niet (lassen zijn keurig maar niet allemaal precies gelijk). Gekozen legering is dus, zoals jij uitgezocht hebt, identiek. Over blijft dus (naast de mogelijke verschillen in laskwaliteit die zich overigens OOK altijd voordoet bij handgelaste producten van dezelfde fabriek) verschil in hoofdbuis (van 2mm). Bij beide typen eindigt het virtuele eindpunt van de dwarsverbindingen in het hart van de hoofdbuis (werd vroeger (?) door veel fabrikanten nog wel eens fout gedaan). Het stukje sterkte aan de hand van had ik misschien anders moeten formuleren. Het ging mij er om wat zo ondermeer mee word genomen in de berekeningen, en niet klakkeloos al om gedachte, truss is truss idee. Wat zeker bij normale mensen/klanten en veel beginnende jongeren het geval is. Het grootste probleem bij mixen (van "compatible" trussen) lijkt me inderdaad het feit dat je niet kunt zeggen "dan neem ik wel de laagste van de 2 belastingtabellen"). Ik zou me echter wel voor kunnen stellen dat als je zeer ruim onder de maximum load blijft (zeg een factor 2 bovenop de reeds te gebruiken WL), het wel héél raar zou moeten lopen wil de gecombineerde samenstelling in elkaar donderen. (En, beste lezer, let wederom om mijn zorgvuldig gekozen woordkeuze; dat doe ik niet voor de kat z'n viool). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
LEDesignStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-4-2004 Laatste: 26-5-2017 Berichten: 744 | 5-4-2007 16:48 |
klunz schreef: Maar ik meen hier (of was het nou toch op een conculegend forum )gelezen te hebben dat mensen er van overtuigd zijn dat dit de zwakste schakels zijn in een truss constructie, al dan niet samengesteld uit verschillende merken. Terwijl dit juist de sterkste schakels zijn.Ik heb ooit een koppeling gezien met bijbehorend trussdeel die op het oog een milimeter speling had als hij aangesloten werd op prolyte x30d. Als je dus een brug maakt van Prolyte x30d, met dat ene trussdeel ertussen (ik weet jammer genoeg het merk en type niet meer), dan durf ik te beweren dat hij daar door zal zakken bij overbelasting, ook al hangt je last op een andere koppeling die 4 meter verder hangt. Ik zie het nut van merken en types koppelen niet in? Alle redenen om dat te doen had je vooraf kunnen bedenken toen je het eerste trussdeel kocht. | |
Vergeet niet te lachen | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 5-4-2007 16:54 |
Melo-G schreef: Dat er eitjes qua afmeting hetzelfde zijn is dan mooi meegenomen, maar dan komt bij mij toch weer de vraag: waarom zou je dat doen?Ik zie het nut van merken en types koppelen niet in? Marktwerking? | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |