Forum > Opmerkingen

Snelheid New-Line, nu overtuigd!

(83 reacties. Pagina 4 van 9)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
13-4-2005 22:28
1 x bewerkt. Laatst door Reind op 13-4-2005 22:35
Ik snap trouwens niet wat een reboot uit zou maken, al reboot je de zooi 2 keer in de week om 4 uur s'nachts..... zal daar ooit iemand van wakker liggen?

Ik denk het niet.

Tevens heb ik voor een tijdje terug eens geprobeerd een linux distro te draaien op mijn laptop.... heeft 1 hele week geduurd voor ik het zo zat was en windows XP er weer terg op heb gemikt. (ondersteuning voor hardware is namelijk niet iets waarin linux uit blinkt)

En als je XP draait is het bij uitzondering dat je de zooi moet rebooten. Ik kan me geen update meer herinderen waarbij dat nodig was in ieder geval. En bij windows 2003 server edition is dat al helemaal bijna 0.

Daarnaast hoor je nooit iemand over het feit dat linux mocht het ooit groot worden ook net zo onveilig is als windows.... de complete source code is namelijk te vinden op het i-net en wat is nou makkelijker dan iets kwaad willends schrijven voor iets waarvan je al weet dat er een fout zit omdat je de source hebt.
Naturlijk lost een communitie zoiets sneller op dan een bedrijf maar 100% veiigheid bestaat niet, ook niet voor linux.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
Berichten: 236
13-4-2005 22:33

Reind schreef:

Tevens heb ik voor een tijdje terug eens geprobeerd een linux distro te draaien op mijn laptop.... heeft 1 hele week geduurd voor ik het zo zat was en windows XP er weer terg op heb gemikt. (ondersteuning voor hardware is namelijk niet iets waarin linux uit blinkt)
dikwijls is het omgekeerd: producenten van harware maken dikwijls enkel nog maar hardware die moet werken op een windows-omgeving. en ja met linux begin je best niet zonder dat je al enige kennis hebt want de kracht van linux zit hem net in het niet grafische gedeelte.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 13473
13-4-2005 22:39

Reind schreef:

Leuk dat je de actieve bezoekers aan haalt maar dat is iets wat volgens mij niet helemaal klopt.
Oud nieuws Reind. Het is al vaker besproken dat deze sessiecounter niet erg correct is (maar wel een leuke indicatie geeft).

Overigens telt de teller niet simpelweg het aantal sessies MAAR wordt gekeken naar het aantal sessies waarvan de laatste hit 5 minuten of jonger is. Simple no? Niks geen delete (want waarom zou je handmatig iets uit de sessie tabel willen wissen (dat hoor je over te laten aan de software bij het afsluiten van de sessie!!!)).
DELETE FROM F_Sessions WHERE UserID = 0 AND Hits = 1;
OPTIMIZE TABLE F_Sessions;
Lol.

FILL car with PETROL.
ADJUST timing of ignition.

laugh :D

Da's toch letterlijk wat er staat. De tabel optimaliseren nadat een paar records verwijderd zijn. Zal wellicht een MySQL eigen iets zijn maar op een SQL Server gebruiker komt het HEEL vreemd over (beetje zoals de Fill car with petrol analogie).
Door deze cronjob ieder uur te laten draaien flikkert ie ieder uur de onafesloten sessies van niet aangemelde bezoekers er uit (oftewel, de aangemelde user blijft gewoon ingelogd en een opentaande sessie behouden, de niet ingelogde gebruiker verliest zijn sessie en opent een nieuwe).
Zou zo goed als nutteloos zijn (tenzij er door een bug in de software sessies blijven hangen terwijl ze al lang verlopen zijn (door een bugje in m'n eigen software heb ik daar trouwens zelf ook 1-2 van per dag (die bij een herstart van IIS alsnog gedumpt worden)).

Gewoon elke hit loggen in de database (bijvoorbeeld door een lasthit veld elke keer te verversen naar de huidige tijd als een pagina opgevraagd wordt) en daarna bij elke hit laten tellen hoeveel sessies aan de waarde in kwestie voldoen.

Het enige waar het fout gaat is bij gebruikers die de optie "accept cookies" uit hebben staan. Elke hit wordt dan gelogd als een aparte sessie (doordat er geen sessie ID aan de hit geknoopt kan worden). Ik ben bezig dit te ondervangen door te kijken naar het IP adres (elk IP adres kan immers maar door 1 systeem tegelijk gebruikt worden; uitgezonderd die 1 op de 100.000 situaties waar 2 leden van een netwerk tegelijk op de site langskomen).
Bezoekers aantallen die aangeroepen worden door sessies te tellen zijn dus enigssinds twijvelachtig.
Aboluut. Is ook 1-2 jaar geleden door mezelf al een aantal keren gemeld. Maar zoals je nu weet is het hier dus niet een verhaal van simpel sessies tellen.

Probeer de "log lasthit" methode maar eens, werkt als een trein (en je kunt er nog VEEL meer mee doen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RutgerLANStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 5-2-2019
Berichten: 387
13-4-2005 22:39
1 x bewerkt. Laatst door RutgerLAN op 13-4-2005 22:42

Reind schreef:

Daarnaast hoor je nooit iemand over het feit dat linux mocht het ooit groot worden ook net zo onveilig is als windows.... de complete source code is namelijk te vinden op het i-net en wat is nou makkelijker dan iets kwaad willends schrijven voor iets waarvan je al weet dat er een fout zit omdat je de source hebt.
Naturlijk lost een communitie zoiets sneller op dan een bedrijf maar 100% veiigheid bestaat niet, ook niet voor linux.
100% veiligheid bestaat ook niet! Ben ik volledig met je eens. Maar een beetje Linux kenner zal toch met me eens zijn dat het gewoon VELE malen sneller en stabieler is tegenover Windows. Ik denk dat Bill Gates na vele jaren kan inpakken met z'n zooitje.

VEEL bedrijven zijn overgegaan op Linux servers, niet alleen omdat het goedkoper is (is het niet alleen, je moet specifiek personeel in dienst hebben), tis gewoon rete stabiel. Je moet echter wel de kennis hebben, en dat ontbreekt vele mensen.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
13-4-2005 22:40
Ik ben net zoals 99,9% van de wereld bevolking opgegoeid met windows. Ik heb voor een paar jaar terug ook linux distro's op de desktop gebruikt maar hoe je het ook went of keert, er is gewoon niet gebruiks vriendelijkers als windows.

Windows ondersteunt in 99% van de gevallen alles zonder al teveel problemen en dat is iets wat de rest nog niet heeft of waarbij het gewoon slecht ontwikkeld is.

Ik heb een laptop + pc om te gebruiken/mee te werken. Niet om uren mee druk te zijn om uit te vogelen hoe ik iets werkend krijg. Daarnaast is windows ook veel makkelijker aangezien het overal word gebruikt en je dus overal compatible bent.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
RutgerLANStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 5-2-2019
Berichten: 387
13-4-2005 22:45
@ Reind, Ja dat is dus maar net wat je hobby is! laugh :D

Ik kan er écht nachten mee druk zijn, tis gewoon harstikke mooi werk. Je krijgt er ook veel voor terug, mensen die zeggen "Hé, dat ziet er leuk uit! Het werkt weer een stuk beter zo!". Dat geeft mij de kick, maar goed, we gaan nu wel HEEL erg off-topic. wink ;)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 13473
13-4-2005 22:52

RutgerLAN schreef:

100% veiligheid bestaat ook niet! Ben ik volledig met je eens. Maar een beetje Linux kenner zal toch met me eens zijn dat het gewoon VELE malen sneller en stabieler is tegenover Windows.
Mee eens.
Ik denk dat Bill Gates na vele jaren kan inpakken met z'n zooitje.
Wellicht de droom van Linux aanhangers (maar waarschijnlijk zal het daar wel bij blijven). OS2 was ook een stuk beter dan Windows... OS2 is dood. Mac is ook veel beter dan een Wintel machine. Mac is op sterven na dood geweest (en heeft stevig aan de beademing gelegen). Antari ST was de natte droom van elke programmeur. Vele malen beter dan die antieke Intel bakken die maar 640kB hadden. Antari ST is dood.

Vruchteloze discussie, niemand die het antwoord heeft.
VEEL bedrijven zijn overgegaan op Linux servers, niet alleen omdat het goedkoper is (is het niet alleen, je moet specifiek personeel in dienst hebben), tis gewoon rete stabiel. Je moet echter wel de kennis hebben, en dat ontbreekt vele mensen.
Da's een kwestie van training. En laat nu juist DAT dik voor mekaar zijn bij meneer Microsoft. Ook is er sprake van support (mensen in een helpdesk). Bij een open source systeem zijn dit soort dingen niet altijd aanwezig.

De kosten van het draaiend maken en houden van een systeem worden door een ZEER klein percentage bepaald door de prijs die men voor de software moet betalen. Dus zelfs als die software gratis is dan nog zal dat niet direct een doorslaggevend feit zijn.

Zeer veel systemen en OS'en hadden de pretentie Windows van de "troon" te stoten. Het gros van die OS'en is nu dood.

Mijn persoonlijke visie: Linux zul je steeds meer "embedded" zien (hoofdreden: Er hoeft geen licentie per apparaat betaald te worden!!!). Radio's, TV's, Videorecorders, kabel decoders, sat decoders... Veel van dat soort apparaten zijn eigenlijk nu al verkapte linux bakken. Ook op het gebied van "draaien en afblijven" (servers e.d.) is Linux DE keuze (gewoon omdat het stabiel is EN weinig recources vereist (door de bank genomen) EN goed geoptimaliseerd kan worden voor de toepassing in kwestie).

Zodra er echter sprake is van interactie met een mens (bijvoorbeeld workstations, thuis PC's, laptops e.d.) wordt er toch vaak naar Windows gegrepen. Want hoe waardeloos je Windows ook mag vinden, je zult (wellicht schoorvoetend) toch toe moeten geven dat de user interface goed voor mekaar is ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
13-4-2005 22:57
2 x bewerkt. Laatst door Reind op 13-4-2005 23:05

Dré schreef:

Oud nieuws Reind. Het is al vaker besproken dat deze sessiecounter niet erg correct is (maar wel een leuke indicatie geeft).


Ik haalde het alleen maar even aan omdat er mensen zijn die echt denken dat een verwerkingstijd van 0ms bij 401 actieve users mogelijk is wink ;)
De tabel optimaliseren nadat een paar records verwijderd zijn. Zal wellicht een MySQL eigen iets zijn maar op een SQL Server gebruiker komt het HEEL vreemd over (beetje zoals de Fill car with petrol analogie).
Het schaad niets dus waarom dan geen optimize laten draaien? De optimize kan er ook uit maar waarom zou ie niet ge-optimaliseerd mogen worden?

Overigens heb ik de cronjob maar even terug gedraaid naar eens per 3 uur.... lijkt het tenminste ook nog een beetje of ik bezoekers heb op mijn forum razz :p

Ik laat iedere dag een cronjob lopen die de zooi controleerd, repareerd, daarna optimized en vervolgens een complete SQL dump maakt en die weg schrijft in een beveiligde map op de server. Vervolgens log ik iedere dag even netjes in op de beveiligde map download de databases en sla die op op een aparte dvd rom.
Voor mij de meest makkelijke manier.
Zou zo goed als nutteloos zijn (tenzij er door een bug in de software sessies blijven hangen terwijl ze al lang verlopen zijn (door een bugje in m'n eigen software heb ik daar trouwens zelf ook 1-2 van per dag (die bij een herstart van IIS alsnog gedumpt worden)).
Ik heb niet gecontroleerd in hoeverre en voor hoe lang sessies blijven staan. Tis ook iets waar ik in de config file iets over tegen ben gekomen en ongetwijveld de niet gebruikte sessies na bepaalde tijd af kan laten sluiten. En anders is het een bugje, ik las wel dat men met dit gebeuren druk bezig is in de volgende versie van de React software. In de 1.9.4 versie zou het verholpen moeten zijn, echter is dat allemaal nog een beta gebeuren en daar ben ik niet zo happig op. vandaar dat ik gewoon de laatste stable heb gepakt.
Probeer de "log lasthit" methode maar eens, werkt als een trein (en je kunt er nog VEEL meer mee doen ;-)
Ik zou wel willen maar ik zou m'n god niet weten hoe het moet. Ik begin net met al die zooi en snap nu eindelijk een heel klein beetje PHP en MySQL. Ik vind het al heel wat van mezelf dat ik de zooi nu draaiende heb na alle resticties en foutmeldingen die ik kreeg..... (mijn hosting provider heeft werkelijkwaar zoveel mogelijk dicht getimmerd met betrekking tot veiligheid)

Vandaag de laatste hand aan de install van React gelegd en het zwikkie draait, het draait snel, en het draait goed met als voordeel dat er een aantal features ten opzichte van phpBB zoals push messages en user notes, message history )zien wat en wanneer iemand iets veranderd heeft) voor de admins zijn bij gekomen. Daarnaast beschikken users nu over een bookmark functies en moderator notificatie functies....

Na een week lang zwoegen achter de PC met een shitload aan volle asbakken en liters koffie die er door heen zijn gegaan ben ik dus op dit moment dik tevreden en vind het wel best zo wink ;) (als je na 3 dagen de zooi nog niet hebt zoals je het zelf wil, 3 nachten tot 5 uur achter de pc hebt gezeten e.d vind je al snel iets wel oké.. wink ;) )

(@ Dre, doe je morgen wel ff een telefoontje of mail met login gegevens.... kun je alles ook bekijken van de achterkant e.d...... mischien intressant)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
RutgerLANStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 5-2-2019
Berichten: 387
13-4-2005 22:59
Want hoe waardeloos je Windows ook mag vinden, je zult (wellicht schoorvoetend) toch toe moeten geven dat de user interface goed voor mekaar is ;-)
Klopt! Geef ik ook met de volle 100% toe! Ik draai zelf op m'n workstation gewoon Win XP, je hebt geen andere optie met een PDA ala PPC 2003. angry (ben bezig (Linux) software te schrijven voor m'n ppc :-))

Maar dan nog, een heleboel programma's zijn gewoon niet compitable met Linux.

Dus wat dat betreft ben ik het volkomen met je eens. Bill heeft het spelletje goed gespeelt destijds ...
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
13-4-2005 23:02
Daarom heeft ome Bill ook zoveel knaken en zijn wij de armste schooiers op deze aardkloot vergeleken bij hem. Dus tsja je kan zeggen over Microsoft wat je wil maar achterlijk zijn ze zeer zeker niet wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)