Forum > Algemeen Forum

Maten CEE stekker

(33 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
16-4-2005 05:39

Dré schreef:

Dat gezegd hebbende. Ook ik heb meer vertrouwen in een grote stevige CEE stekker dan in een powercon. Ik heb een powercon wel rare geluiden horen maken toen hij onder vollast aan- en afgesloten werd (en heb zelfs al meegemaakt dat een powercon het loodje legde). Bij de CEE stekkers heb ik nog nooit wat raars meegemaakt.
Ik moet wel even opmerken dat geen enkele stekker/connector gemaakt is om als (hoofd)schakelaar dienst te doen. Vandaar ook dat op elk apparaat een schakelaar behoort te zitten. Een stekker/contactdoos combinatie is alleen bedoelt om als tijdelijke verbinding dienst te doen.

Een schakelaar is doorgaans opgebouwd met een veer mechanisme waardoor een snelle verbreking met voldoende contact afstand verzekerd is. Dit red je in het algemeen niet op met het uit trekken van een stekker.

Een CEE FORM stekker/contactdoos combinatie zit meestal ook iets steviger vast waardoor je meer kracht moet zetten om hem los te trekken. Hierdoor wordt de vonk tijd kleiner en het uit trekken zorgt voor een grotere contact afstand dan het draaien van de powercon stekker.
Een powercon stekker zal dus (bij verkeerd gebruik) meer kans op een langere en grotere vonk geven waardoor hij eerder het loodje zal leggen.
Maar ik heb ook vele CEE FORM connectors met ingebrande, zelfs gedeeltelijk weg gesmolten, contacten gezien.

Daarbij komt ook nog dat je bij de powercon connector de contacten slecht kunt zien waardoor beschadigingen en inbranden moeilijk is/zijn op te sporen. Ook is de vrije ruimte tussen de contacten van de powercon aanzienlijk kleiner waardoor er eerder vuil tussen kan gaan zitten wat de isolatiewaarde niet ten goede komt.

Conclusie:
Als je de ruimte hebt gebruik dan een CEE FORM stekker, deze is mechanisch steviger en electrotechnisch beter opgebouwd.
Gebruik je toch een powercon stekker gebruik deze dan nooit als hoofdschakelaar.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
16-4-2005 10:22
Ik weet niet of je wel eens de eurostekker achterin een PC gestopt hebt terwijl de schuko al in het stopcontact zat... Je hoort dan een dikke "klak". Reden is dat bij PC voedingen (en vele andere dingen tegenwoordig) de primaire kant kneiterhard aan het lichtnet hange terwijl de netschakelaar heel ergens anders schakelt. Dit is prima toegestaan mits het opgenomen vermogen in rust kleiner is dan een paar VA. De "klak" die je hoort is het resultaat van de vereffeningsstroom die nodig is om de diverse elco's en condensatoren op te laden.

Ook sommige laptop voedingen zijn hier heel "goed" in. Ik heb ooit een laptop voor Joke gekocht. Ze durfde die echter niet te gebruiken aangezien het aansluiten van de voeding op het lichtnet (hetzij met de platte stekker, hetzij met de kant waar het scheerapparaatstekkertje zit) voor een fikse "klak" zorgde. Zou eigenlijk verboden moeten worden dit soort dingen.

Wat ik hiermee wil aantonen is dat je er soms niets aan kunt doen dat een stekker op z'n flikker krijgt.

Een meer DJ gerelateerd voorbeeld is de T-4 balk. Ook die vertoont een wat grof gedrag als je hem aan het lichtnet hangt. En laat je nu juist daar vaak een powercon gebruiken.

Natuurlijk is een stekker niet bedoeld als schakelaar MAAR soms ontkom je er niet aan (door omstandigheden) en soms is het gewoon de voeding van het apparaat die ervoor zorgt dat de stekker op z'n donder krijgt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
16-4-2005 21:21

jadjong schreef:

Speakerfreak vindt het niet vreemd dat een speakon connector gaat roken bij 16A(onafhankelijk de spanning). Ik wel, want het voltage van een versterkeruitgang ligt lager dan het voltage uit de muur. Dus voor hetzelfde aantal watt's moet er meet ampere door de connector. Wat betekend dat de connector een hoger amperage aan kan.
Speakerfreak heeft het over een speakon waar een stroom van 16A doorheen gaat. De spanning staat dan buiten kijk, of die nu 100 of 200V is, de speakonconnector moet die 16A gewoon kunnen hebben volgens de fabrikant.
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
16-4-2005 21:28

jadjong schreef:

Stel: je wilt een speaker(Labsub) voorzien van 2KW aan vermogen. Daar zit een versterker achter die ook +/- 2KW van het lichtnet haalt. 2000w/230v=8.7A. Een versterker als Crest8001 zal max 91vRMS uitsturen, 2000/91=22A.
Opnieuw,

De versterker levert 2000W aan een impedantie (ik ga voor het gemak even uit van een weerstand) van 6 Ohm (impendantie van een Labsub). De stroom die er dan gaat lopen is 91/6=15A.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)