Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 34 van 61)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
26-12-2007 10:55
De personen bevinden zich amper 50cm boven de grond. Aangezien ik ook op een keukentrapje danwel flightcase mag staan zou ik niet weten wat er hier verkeerd is. Pas boven de (volgens mij?) 2 meter is een valbescherming verplicht.
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
26-12-2007 11:15

JeroenVDV schreef:

Aangezien ik ook op een keukentrapje danwel flightcase mag staan zou ik niet weten wat er hier verkeerd is. Pas boven de (volgens mij?) 2 meter is een valbescherming verplicht.
Een "keukentrapje" is speciaal voor dat doeleind waarvoor hij gemaakt is.

Bij een flightcase zou ik al mijn vraagtekens neerzetten.

Geen idee hoe het exact geregeld is in de "trusswereld".

Wel weet ik dat ik bijv. een vooraadstelling niet mag beklimmen. (ook al gaat dat makkelijk) (hiervoor is de allutrap met leuning)

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
26-12-2007 11:17

KVM schreef:

Wel weet ik dat ik bijv. een vooraadstelling niet mag beklimmen. (ook al gaat dat makkelijk) (hiervoor is de allutrap met leuning)
Podium heeft ook geen reling/leuning (en is al 1,20 hoog).

Is volgens mij vanaf een bepaalde hoogte pas dat de ARBO om de hoek komt kijken (althans, bij bijvoorbeeld Scouting-bouwwerken is vanaf 2m valbescherming nodig).
Light Image
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
26-12-2007 14:01
@ jeroenVDV,

Dat er wegens arbo niet zomaar in geklommen mag worden snap ik. mijn reactie was dan ook meer richting "juul krapuul".
Hij plaatst de opmerking dat hij mensen iets aangaat doen als dat in zijntrus gebeurt.
Nu zou ik erg graag onderbouw willen weten waarom.
want in mijn ogen word je trus er echt niet slechtet van alleen misschien vies van het vuil onder de schoenen.
Vandaar dat ik deze, in mijn ogen erg overdreven, reactie graag onderbouw zie.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
26-12-2007 14:08
In de ARBO-richtlijnen is er afgesproken dat er valbescherming nodig is als je 'op hoogte' werkt. Wanneer werk je 'op hoogte'? Als je voeten meer dan 2.50 van de grond zijn verwijderd.
(dus dan is je hoofd al ruim boven de 4 meter boven de grond.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
26-12-2007 14:17

Ronny B schreef:

Hij plaatst de opmerking dat hij mensen iets aangaat doen als dat in zijntrus gebeurt.
Nu zou ik erg graag onderbouw willen weten waarom.
Ik zou dat ook absoluut niet willen.
Zijn de schuine spijlen gemaakt om als "ladder" te fungeren?
Een gewicht van zo'n 65 kilo of >, of het beschadigen van, kan ook een rol spelen.
Lijkt mij dus weinig onderbouwing nodig te hebben.

Daarnaast, stel dat je er op mag staan dan zou je er ook een lamp van pak em beet 60kilo aan mogen maken. (vreemd dat men daar dan geen trussclamb voor heeft.)

Martin.
kvm entertainment
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
26-12-2007 17:31

KVM schreef:

Ik zou dat ook absoluut niet willen.
Zijn de schuine spijlen gemaakt om als "ladder" te fungeren?
Een gewicht van zo'n 65 kilo of >, of het beschadigen van, kan ook een rol spelen.
Lijkt mij dus weinig onderbouwing nodig te hebben.

Daarnaast, stel dat je er op mag staan dan zou je er ook een lamp van pak em beet 60kilo aan mogen maken. (vreemd dat men daar dan geen trussclamb voor heeft.)

Martin.
Dat het niet als pertinente ophangpunt mag functioneren dat snap ik ook wel.
En dat het niet als ladder ontworpen is lijkt mij ook duidelijk,
maar toch lijkt het mij niet veel kwaat kunnen.
het gebeurt al jaren, heb alleen nog nooit gehoord (zal uitteraard nu wel gaan komen sneaky :V ) dat er een tussen spijltje is afgebroken doordat er iemand op is gaan staan/ inheeft geklommen.

Een case is toch ook niet ontworpen om erop te gaan staan, dit gebeurt ook. Maar dat vind dan weer niemand erg.
en om vast een stap vooruit te zijn. ja je stappeld soms ook meerdere case op elkaar, maar deze steunpunten liggen dan aan de buiten kant waar de case sterk is, als je erop gaat staan sta je 9/10 keer in het midden een punt wat dus niet is gemaakt voor een belasting van pak weg 65 kilo. ook dit gebeurt en je hoord er iemand over.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
26-12-2007 18:06

Ronny B schreef:

Dat het niet als pertinente ophangpunt mag functioneren dat snap ik ook wel.
En dat het niet als ladder ontworpen is lijkt mij ook duidelijk,
maar toch lijkt het mij niet veel kwaat kunnen.
Als het geen kwaad kan, waarom mag het dan niet als ophangpunt functioneren?
Een case is toch ook niet ontworpen om erop te gaan staan, dit gebeurt ook. Maar dat vind dan weer niemand erg.
Ik wel.
Als lampen gesteld moeten worden doe ik dat (en vele anderen die ik ken) met een trapje.
....ook dit gebeurt en je hoord er iemand over.
Ach, ik rijd ook wel eens 200 op de autosnelweg, en chips, je hoort er niemand over.
Tussen "het doen" en het uiteindelijke "mogen" zit wel degelijk een verschil.

Martin.
kvm entertainment
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
26-12-2007 19:11

KVM schreef:

Ronny B schreef:

Dat het niet als pertinente ophangpunt mag functioneren dat snap ik ook wel.
En dat het niet als ladder ontworpen is lijkt mij ook duidelijk,
maar toch lijkt het mij niet veel kwaat kunnen.
Als het geen kwaad kan, waarom mag het dan niet als ophangpunt functioneren?

Daar zullen vast gegronden redenen voor zijn, welke dat zijn weet ik niet ik ben geen trus ontwerper,
of de persoon die zegt wat wel en niet kan bij trus.
Een case is toch ook niet ontworpen om erop te gaan staan, dit gebeurt ook. Maar dat vind dan weer niemand erg.

Ik wel.
Als lampen gesteld moeten worden doe ik dat (en vele anderen die ik ken) met een trapje.

Lampen 9/10 keer inderdaad gewoon met een trapje, hier ook. Maar er word vast wel eens op een case gestaan/ gezeten.
....ook dit gebeurt en je hoord er iemand over.

Ach, ik rijd ook wel eens 200 op de autosnelweg, en chips, je hoort er niemand over.
Tussen "het doen" en het uiteindelijke "mogen" zit wel degelijk een verschil.

Martin.
Dit klopt dat er een verschil tussen zit en dit zal ook zo blijven verwacht ik.
Net zoals ik denk dat of het wel of niet klimmen in je eigen trus ook verschillen zullen blijven bestaan.
Ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij niet vaak gebeurt met als rede dat het bij mij vaak gewoon een 8 mtr trus brug op statieven is. En dat daar dus geen mogelijkheid tot klimmen is. De paar keer dat ik wel een bijv carre hebt gebouwd klom ik er wel in. Trus was gehuurd en bij dat verhuur bedrijf klimmen ze er zelf ook in dus weet dat ze er geen problemen mee hebben.
Laten we maar zeggen dat het iedereen zijn eigen keuze is of hij/zij wel of niet in trus klimt.

En toch vind ik de reactie nog steeds er overtokken, om iemands "zijn trot toe te knijpen"
als dit in jou trus gebeurt. Ik ben niet van het agresieve/ geweld. ashamed :$
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
26-12-2007 21:09

Ronny B schreef:

Laten we maar zeggen dat het iedereen zijn eigen keuze is of hij/zij wel of niet in trus klimt.

En toch vind ik de reactie nog steeds er overtokken, om iemands "zijn trot toe te knijpen"
als dit in jou trus gebeurt. Ik ben niet van het agresieve/ geweld. ashamed :$
Dan heb je je vraag niet goed geformuleerd. (je vroeg namelijk waarom)
Er is uiteraard verschil in aanpak tussen een bezoeker of personeel.
Personeel word over het algemeen wat harder aangepakt, als ik dergelijk personeel mee zou hebben kunnen ze ook het onderste uit de kan verwachten. Naar een verkeerde woordenkeus om uiteindelijk aan te geven hoe kwaad je bent kijk ik niet eens.

Ik vind het totaal onbelangrijk dat jouw verhuurder wel in de truss klimt en dat jij het daarom ook doet. (ook leuk als je een rekening op de deurmat krijgt voor te snel rijden met als excuus "mijn buurman doet dat ook")
Het zou ook inhouden dat de bezoekers het misschien ook wel mogen. (en als je goed kijkt op de geplaatste foto heeft men daar wel een stokje voor gestoken.)

Uiteindelijk kijk ik niet direct naar de Arbo regeltjes, ik houd namelijk mijn spullen graag netjes en verwacht dan ook van helpers en bezoekers.
Tevens de reden waarom ik al enkele jaren niet meer "los" verhuur.

Maargoed, dit topic ging over Trussberekening...

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)