Drie gewonden door omgevallen lichtstellage
(132 reacties. Pagina 3 van 14)Moderator(s): Dré
Dj-bartStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-7-2006 Laatste: 12-11-2021 Berichten: 582 | 14-3-2010 23:54 |
absoluut onzin! Het verplaatsen van een installatie met dit soort hoogtes en dit soort gewicht is uit ten boze, vooral als er mensen rondlopen. De enige goede manier is het hele geheel naar beneden takelen en dan de boel verplaatsen. Kun je meteen de rekening van de vloer verwachten, want reken maar dat de wielen een mooi spoortje achterlanten. Een gymvloer is van nature zachter dan een gewone vloer en wielen rijden er niet goed op, dus je duwt eerder de stellage omver dan dat hij netje vooruit komt. Een kleine tip om de kostbare vloer te sparen is een houten plaat van 2 bij 2 nemen en daar het statief opzetten, hierdoor word het gewicht beter verdeelt. | |
LEDesignStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-4-2004 Laatste: 26-5-2017 Berichten: 744 | 14-3-2010 23:55 |
dj-bart schreef: Het blijft speculeren, maar ik zie al 1 spot op de grond liggen (geen safety?) ook ligt er een losse barndoor. En misschien zie ik het verkeerd maar het blacklightkanon heeft nog een losse stekker (ook dit kan een legio aan redenen hebben.1 ding staat vast iemand of misschien zelfs meerdere mensen zijn niet slim bezig geweest en het bewijst maar weer dat een rigging certificaat of een ander hijs/takel certificaat verplicht zou moeten worden, met een goede controlle van bijvoorbeeld de brandweer oid. Ik ben erg benieuwd naar een verklaring van het uitvoerende bedrijf. //edit: ga mij uitleggen dat het niet verstandig is bovenstaand bouwwerk op genoemde manier te verplaatsen.. | |
Vergeet niet te lachen | |
Dj-bartStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-7-2006 Laatste: 12-11-2021 Berichten: 582 | 15-3-2010 00:01 |
Klopt wat je zegt, er zijn al certificaten, maar nergens is nog iets verplicht, je hebt wat industrie eisen, maar dara blijft het bij. Ik geef toe een brandweer commandant weet op dit moment niet waar hij opmoet letten, met een beetje geluk hefet hij een beetje verstand vankabels en overbelasting, maar zelden wordt hier naar gekeken of wordt hierom gevraagd. Mijn insteek bij de verplichting is dan ook dat de controlleur wel verstand heeft van dit soort dingen, anders heeft een controlle weinig tot geen zin. Je spreekt jezelf wel tegen, of ik lees/begrijp je eerste bericht verkeerd, zoals ik het begrijp adviseer je om de stempels een havle centimeter op te draaien en dan met de stellage aan de haal te gaan. Maar als ik nu je andere bricht lees zeg je juist dat je dit nooit moet doen. Ik denk trouwens niet dat er een verklaring komt van het bedrijf en al helemaal niet als ze een rechtsbijstand verzekering hebben. | |
LEDesignStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-4-2004 Laatste: 26-5-2017 Berichten: 744 | 15-3-2010 00:08 |
Verplichten gaat niets oplossen. De AV bedrijven berekenen dat door in hun huurprijs, waardoor ze voor veel klanten te duur worden. Dus krijg je de hobby bobjes die voor een lagere prijs dit soort dingen gaan bouwen, of klanten kopen zelf alle spullen en gaan hobby bobben. Kortom verplichten is eigenlijk niet zo slim. Beter is om dat geld (want dat kost in Den Haag zo weer een paar miljoen) te investeren in opleidingen en trainingen. Maak een subsidie potje en stuur iedereen die met rigging werkt langs Rinus Bakker voor een basistraining met 50% subsidie of iets. De andere 50% betaal je maar mooi zelf, want kennis is nou eenmaal niet gratis maar daarmee verdien je later wel je geld, dus is dat een investering vanaf jezelf voor jezelf. | |
Vergeet niet te lachen | |
René EppinkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2004 Laatste: 5-8-2021 Berichten: 1114 | 15-3-2010 00:17 |
Tot nu toe is entertainment-rigging een redelijk niemandsland wat regelgeving betreft. Officieel geldt nog steeds: Hijsen boven mensen = verboden. Wil je met verplichte certificering en controle komen (buiten afspraken binnen de branche om), dan zal er toch eerst wat aan dat niemandsland moeten gebeuren ben ik bang. Overigens lijkt het me verstandig om een verdere discussie hierover in een ander topic te voeren, om niet teveel offtopic te raken. | |
Dj-bartStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-7-2006 Laatste: 12-11-2021 Berichten: 582 | 15-3-2010 00:20 |
wellicht wel een goed idee, maar zal tegen een hoop weerstand aanlopen, waarom onze branche wel en de bouw branche niet? Deze heeft het ook moeilijk in deze tijden. Ben bang dat de die paar miljoen heel snel op zijn. Aan de andere kant is het verplichten en controleren ook een heel duur grapje. En helaas blijf je altijd beunhazen houden ongeacht of het verplicht wordt. De brandveiligheid wordt ook nog steeds slecht gecontrolleerd. Conclussie, je hebt gelijk verplichten alleen is niet de juiste oplossing. Edit: deze reactie was als antwoord op leddesin. | |
Watt-XtraStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-5-2006 Laatste: 8-11-2021 Berichten: 1182 | 15-3-2010 12:14 |
Totaal gewicht van de behangen truss schat ik snel gerekend op zn 140Kg Dat zou het probleem dus niet mogen wezen. Hoe de T-barren gemonteerd waren is niet te zien. Idd aan de voorkant? das foute boel. Er hangt echter wel wat tegen gewicht aan de andere trussligger dmv wat 1-2 Kw'rs? Dat de outtriggers ingeklapt zijn is duidelijk... Maar aan de houten plankjes her en der op de grond te zien lijkt het wel of het de bedoeling was dat ze wel degelijk uitgeklapt zouden moeten worden, of waren. Verder lijkt het erop dat bij het linker statief er ook nog enkele onderdelen liggen van het statief op de blauwe mat. Dit lijkt mij inderdaad gebeurt te zijn VOOR de uitvoering, gezien de flightcases, maar ook de losse kabels en de haspel midden op de vloer. Feit blijft dat het erg triest is voor getroffen personen. Zowel slachtoffers als ook de mensen die dit hebben neergezet. (je wilt zoiets niet meemaken) | |
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes... | |
LJ DaAnStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-3-2003 Laatste: 16-9-2020 Berichten: 627 | 15-3-2010 17:53 |
Doet mij denken aan een verhaal, over een klein showtje voor een middelbare school in een sporthal in de buurt. De school had speciaal hiervoor plankjes laten maken om de vloer te beschermen, bleek dat de congierge vond dat er 1 outrigger in de weg stond, en deze er zomaar uittrok. Zeker is dat hij niet wist waar 'ie mee bezig was. 'T is raar dat er mensen dingen doen waar ze niks vanaf weten, echt onwetendheid zonder goed verstand! Misschien dat dit incident ervoor zorgt dat er richtlijnen of iets dergelijks worden opgezet. | |
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer. | |
SpeakerfreakStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-10-2002 Laatste: 1-12-2017 Berichten: 1913 | 15-3-2010 17:56 |
LJ DaAn schreef: Doet mij denken aan een verhaal, over een klein showtje voor een middelbare school in een sporthal in de buurt.De school had speciaal hiervoor plankjes laten maken om de vloer te beschermen, bleek dat de congierge vond dat er 1 outrigger in de weg stond, en deze er zomaar uittrok. Zeker is dat hij niet wist waar 'ie mee bezig was. 'T is raar dat er mensen dingen doen waar ze niks vanaf weten, echt onwetendheid zonder goed verstand! Misschien dat dit incident ervoor zorgt dat er richtlijnen of iets dergelijks worden opgezet. | |
Dj-bartStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-7-2006 Laatste: 12-11-2021 Berichten: 582 | 15-3-2010 18:47 |
Dit incident zal geen verandering brengen in de richlijnen, daar is het niet ernstig genoeg voor. | |