Forum > Newbie Forum

Beginnende DJ zoekt hulp bij aanschaf eerste apparatuur!

(34 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
SlootStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2003
Laatste: 18-2-2004
14-8-2003 00:10
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 14-8-2003 10:32

Alex schreef:

Als je wel het gevoel van een dateq wilt, maar niet het budget hebt kun je op zoek gan een magnedine mag 10 of een akiyama dj-60/65..
www.new-line.nl/v/7520
Akiyama DJ-60

www.new-line.nl/v/67
Magnedine MAG 10
Edit Mod: Je kunt in de webshop ook zoeken op producten die niet meer leverbaar zijn (gewoon het vakje "niet meer leverbaar" aanvinken).

Misschien een rare vraag maar zijn deze van een betere kwaliteit dan de bovenstaande mixers? De Gemini UMX-7, Gemini PS-626 i, Gemini PS-676 i.

Alex]Dré probeert ze nog nieuw te krijgen, maar het is niet duidelijk hoe lang dat nog gaat duren.

Nog nieuws Dré :)
Edit Mod: url's graag, no pictures
MaxStandaard Lid
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 20-11-2024
14-8-2003 00:12
Jammer dat die Mixers van Akiyama niet meer verkrijgbaar zijn sad :(
Lijken me wel wat, Hoe komt het Dré, dat ze niet mee rleverbaar zijn ...
ReindStandaard Lid
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
14-8-2003 01:14
Ze worden niet meer gemaakt.

Akiama/Magenedine dachten zelf wel een mixer te kunnen maken die qua uiterlijk wel wat van een Xone weg had maar helaas zaten deze m ixers zwaar naatje in elkaar en volgens mij heeft Dre ze ook nooit verkocht.

Jammer dat ze met de Mag10 gestopt zijn. Het was volgens mij de enige budget mixer met 100mm faders die ook nog van een goede kwaliteit zijn (alá Dateq XTC faders). Verder zat het mixertje erg goed in elkaar en had ie wel wat weg van de dateq mixers. (als je er op draaide -> binnenin was het nogal proppen)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
14-8-2003 10:34
De DJ-60, DJ-65 en Mag-10 zaten erg netjes in elkaar (zeker gezien hun budget). Modulaire opbouw, zelfde faders als in de XTC EN 100mm lang dus! Zijn ze kwalitatief beter dan de UMX-7? Nee, dat niet. Ze zijn WEL service vriendelijker maar ze hadden geen VCA's achter de fader (was vanwege de goede faders ook niet echt nodig) en de koptelefoonuitgang was relatief zwak.

De DJ-60, DJ-65 en Mag-10 (allemaal uit dezelfde fabriek) worden helaas NIET meer gemaakt. Ik heb via via uit alle macht geprobeerd een re-run voor elkaar te krijgen maar ook dat is niet gelukt. Mooi klote maar het is niet anders.

Momenteel is de UMX-7 een absolute aanrader in het sub 300 euro segment. Jammer genoeg heeft die echter wel maar 2 kanalen EN korte faders (zelf ben ik nu eenmaal een 100mm fader fan ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SlootStandaard Lid
14-8-2003 22:06
Nu mijn volgende vraag, de elementjes. Ook een hele hoop soorten.

Op dit forum stond al een topic en daar heb ik een reply van Dré gequote:

Dré schreef:

Prive_backup schreef:

Welke elementjes voor draaitafels vinden jullie eigenlijk de fijnste?
Hangt van de toepassing af.

Begin je net OF verhuur je ze ook aan anderen: Stanton 500ALMKII. Onverwoestbaar werkpaard dat, mits goed afgesteld, prima klinkt (heeft een beetje een eigen klank MAAR da's toch juist lekker? ;-).

Wil je als een gek aan het scratchen slaan EN heb je daarin al flink wat ervaring: Shure M44-7. Koop dit element NIET als je net begint (je hebt het stuk voordat je er erg in hebt) EN hou je echt aan de aanbevolen naalddruk (veel lager dan bij andere DJ elementen).

Ben je een DJ die houdt van een goed stuk geluid, nooit je spulletjes door anderen laat "behandelen" EN je platen eigenlijk alleen maar op je eigen draaitafels draait: Ortofon Nightclub OM-E. OM versie omdat deze betrouwbaarder is dan de "bananen" uitvoering EN omdat hij ook nog eens een stuk goedkoper is (je betaalt dus echt een bak extra voor een raar uitziend element dat ook nog eens onbetrouwbaar is). De E versie omdat een ellips een lagere plaatslijtage tot gevolg heeft EN (in het algemeen) een betere geluidskwaliteit heeft.

Wil je er ook licht mee gaan scratchen (niet zwaar scratchwerk want daar is de M44-7 voor) dan kun je beter kiezen voor de S versie. Ellipsen hebben namelijk weliswaar een lagere slijtage van platen tot gevolg MAAR de wrijving tussen plaat en naald is hoger dan bij een Spherisch element (aanzienlijk groter contact oppervlak tussen plaat en naald). Scratchen met een ellips is dus NIET aan te raden.

Tja, en dan zijn er nog een hele waslijst van andere elementen, de ene met een nog mooiere naam dan de ander (en ook nog mooiere kleuren...). Tja, marketing is een wonder ;-)
Dan heb ik nog iets gevonden, ook een antwoord van (wie anders) Dré :)

Mixen en af en toe scratchen en toch goede geluidskwaliteit willen? Ik denk dat de Ortofon (Concorde/OM) DJ S voor jou de beste optie is. Als je nou NIET zou scratchen dan was het helemaal makkelijk: De Ortofon (Concorde/OM) Night Club E (maar dan moet je wel een goede draaitafel hebben zoals de SL-1200, de PDT-6000 of de OEM super bak).

Ortofon Concorde DJ S
www.idp.nl/x/audio/ortofon_concorde_dj_s.jpg
Ortofon OM DJ S
www.idp.nl/x/audio/ortofon_om_dj_s.jpg
Ortofon Concorde Night Club E
www.idp.nl/x/audio/ortofon_concorde_nightclub_s.jpg
Ortofon OM Night Club E
www.idp.nl/x/audio/ortofon_om_nightclub_s.jpg

Waar het mij omgaat is het volgende. Deze post zijn van 2001 en 2002. Zijn er andere, misschien betere elementen verkrijbaar. Misschien dat er nieuwe producten op de markt zijn gekomen?
ReindStandaard Lid
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
15-8-2003 00:05
Antwoord is simpel -> Nee :)

De nightclub E is nog steeds de best klinkende naald.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
15-8-2003 17:09

Sloot schreef:

Waar het mij omgaat is het volgende. Deze post zijn van 2001 en 2002. Zijn er andere, misschien betere elementen verkrijbaar. Misschien dat er nieuwe producten op de markt zijn gekomen?
Nee niet echt (meer een herverpakking van bestaande producten EN hier en daar een probleem met de kwaliteit... Gelukkig doet Ortofon NIET mee aan die herverpakkingsflauwekul (alle producten zijn nog net zo als zo'n 10 jaar geleden).

Wat het OM/Concorde verhaal betreft: Dit probleem blijkt in de praktijk VEEL lager te zijn dan ik verwacht had MITS de gebruiker op de hoogte is van het potentiële probleem (zo zie je maar weer dat er met foutjes te leven is ALS je ze maar weet!!!). Als je de contactjes eens per jaar schoonmaakt dan zul je NOOIT wegvallende kanalen hebben. Ook heb ik wel eens de indruk dat de Concorde net wat stabieler reageert dan z'n OM broertje (die dus verder 100% identiek is). Wellicht dat de behuizing dus TOCH wat invloed heeft op de stabiliteit van de naald. Het probleem treedt overigens alleen op bij SL-1200's (de kopieën hebben er vreemd genoeg geen last van) MAAR, zoals reeds gezegd, eens per jaar schoonmaken van de contacten is voldoende.

Voor mij persoonlijk mag de Stanton 500ALMKII definitief van de lijst gegooid worden.

- All-round: Ortofon Pro (de zilveren).
- Stapje hoger all-round eigen gebruik: Ortofon DJ (S voor scratchen en matig vinyl, E voor niet scratchen en goed vinyl).
- Optimale geluidskwaliteit: Ortofon Night Club E (en dus NIET scratchen en WEL zorgen voor goed vinyl).
- Scratchen: Ortofon Scratch OF een Shure M44-7 als deze goed werkt in combinatie met je draaitafel (SL-1200, PDT-6000, Nieuwe Super OEM bak).
SlootStandaard Lid
15-8-2003 20:03

Dré schreef:

- All-round: Ortofon Pro (de zilveren).
- Stapje hoger all-round eigen gebruik: Ortofon DJ (S voor scratchen en matig vinyl, E voor niet scratchen en goed vinyl).
- Optimale geluidskwaliteit: Ortofon Night Club E (en dus NIET scratchen en WEL zorgen voor goed vinyl).
- Scratchen: Ortofon Scratch OF een Shure M44-7 als deze goed werkt in combinatie met je draaitafel (SL-1200, PDT-6000, Nieuwe Super OEM bak).
Oké duidelijk! Alleen heb ik nog een vraag, wat bedoel je met matig en goed vinyl? Misschien een stomme vraag maar ik ben hier om wijzer te worden!
TochnicsStandaard Lid
Sinds: 5-3-2003
Laatste: 8-9-2010
18-8-2003 22:50
k moet eerlijk zeggen dat k geen verschil hoor tussen de concorde en de night club e naald
qua prijs voel ik t wel wink ;)
maar de night club doet inderdaad t best bij goede platen, platen met ondiepe basgroeven die pakt ie niet of schuift in 1 x van de plaat af
nee de afstelling is t niet, de concorde pakt ALLES netjes met de zelfde tafel
ts maar dat u t weet, lees ook mijn concorde pro verslag als je hier meer over wilt weten

www.new-line.nl/webshop/reviews/read.asp?i=3503
mn S**ndcraps waren dodelijk! Maar waarom lukte het nooit daarmee??
DréAdministrator
19-8-2003 17:33

Tochnics schreef:

k moet eerlijk zeggen dat k geen verschil hoor tussen de concorde en de night club e naald
qua prijs voel ik t wel wink ;)
Moet je ook niet dat k#tvinyl van tegenwoordig pakken. Neem maar eens een mooie plaat (bijvoorbeeld uit de kast van PA) en zet een goede koptelefoon op je hoofd. Als je het dan nog niet hoort weet ik het ook niet meer ;-)

Ik gebruik zelf altijd een speciale (grove) persing van Grace Jones - Slave to the Rhythm (12"). Daar hoor je de verschilllen tussen de 500AL, de Ortofon Pro en de Ortofon Night Club E overduidelijk. In het laatste geval is al het "plastic" verdwenen, in het eerste geval is nagenoeg alle muziek verdwenen.
maar de night club doet inderdaad t best bij goede platen, platen met ondiepe basgroeven die pakt ie niet of schuift in 1 x van de plaat af
Dan moet het vinyl wel helemaal TOTAAL ruk zijn (en dat is het tegenwoordig vaak ook; de kennis van vroeger is allemaal VERDWENEN. Wat overblijft zijn fabriekjes die een paar duizend platen uit een master willen halen met als resultaat dat plaat 1-100 gewoon goed is, 101-999 redelijk en de rest redelijk ruk. Koop je vinyl dus zo vroeg mogelijk ;-)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)