Forum > Licht

Fresnells vervangen voor LED-verlichting

(26 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
18-11-2009 21:14

JeroenVDV schreef:

Kunnen nu wel alle bestaande LED-armaturen afgaan maar die China-prut haalt het gewoon NIET bij echte (homogene) LEDbronnen.
Nou... Ik zou niet alles afdoen als "China prut". In de Briteq producten die ik onlangs heb gezien zaten keurig Luxeon leds. We hebben zo'n Briteq LED Mini Par (18x1W) naast een ShowTec LED Par-64 (24x1W) gehangen en hij veegde er toch fiks de vloer mee aan (ondanks het behoorlijk lagere aantal 1W leds dat gebruikt werd).

Was nog een lief ding om te zien ook nog ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
18-11-2009 22:37
Lichtopbrengst wordt absoluut beter en beter vanuit het Oosten. Maar we hadden het hier over kleurschaduwen, wel of geen homogene lichtbronnen, dat soort "problemen" bij simpelere armaturen.
Light Image
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
18-11-2009 22:58
Alleen de LEDs zijn niet Chinees, de rest blijft Chinese prut. Als er een Chinees morgen bedenkt dat die ene weerstand 2 cent goedkoper kan ondanks dat de kwaliteit nog slechter is zal die dat niet nalaten. Het zal ook niet de eerste keer zijn dat een Chinees het DMX principe niet snapt en het adresseren niet verder laat gaan dan 255.

Ik durf met een gerust hart een BB1 naast zowel de Briteq als de Showtec te houden met (in de volksmond) maar 1 LED tegen die 15 of die 24.
Kwantiteit zegt niets. Of het Luxeon is zegt ook niets.
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 26-6-2024
Berichten: 349
18-11-2009 23:46
Jullie gaan lekker kort door de bocht met het hele China-verhaal! Vrijwel elke fabrikant haalt zijn producten uit China, en al worden ze daar niet in elkaar gezet, je kunt wel raden waar de losse onderdelen vandaan komen... Maar goed, dat is niet een discussie die ik wil voeren, ik wil de topicstarter helpen.

Mijn tip: wacht zo lang mogelijk met kopen. De ontwikkelingen rond LED gaan razendsnel, ook bij Highlite. Wat je nu koopt, is tegen de tijd dat je het nodig hebt óf enorm in prijs gezakt, óf al achterhaald (tja, dat is het nadeel van snelle ontwikkelingen he wink ;) )
Ook hier kan úw reclame staan!
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
19-11-2009 07:59
Het is ook niet erg dat een fabrikant een component uit China haalt, maar het hangt er vanaf wat hij er vandaan haalt en hoe hij de QC doet.
Een groot deel haalt een compleet product en als je bij de fabriek dan geen eigen QC hebt kun je nog wel een voor verrassingen komen te staan.

Dat de ontwikkelingen op LED gebied snel gaan klopt helemaal. Maar dat iets wat nieuw is in dezelfde snelheid als een paar jaar geleden bij PC's verouderd zou zijn ben ik niet met je eens.
Er zijn merken die in 2002 al met LED voor entertainment op de markt kwamen die nog steeds en werken en veel gebruikt worden. Nu 7 jaar later was dat dus een goede investering ook al waren die producten niet goedkoop.
En dan zou ik toch liever vertrouwen op een Europees of Amerikaans product dan een Chinees product, van die laatste weet je bijna zeker dat die 7 jaar intensief gebruik niet volhouden.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
19-11-2009 09:33

djtim schreef:

Mijn tip: wacht zo lang mogelijk met kopen.
Of wees een ondernemer en investeer NU in (slimme, goedkope) LED-oplossingen. Voor veel toepassingen zal het de opdrachtgever een worst zijn of het homogeen licht is, of het kleurschaduwen oplevert of dat het een krentensoep is. Dan zit iedereen te wachten tot de "fantastische" LED-producten er zijn en heb jij alvast een "tussen" oplossing die iedere opdrachtgever dus bij JOU vandaan trekt.
Light Image
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
19-11-2009 12:46
Da's inderdaad de grap. Voor 20% van de led toepassingen (wandjes, trusspaaltjes etc uilichten) voldoen de cheap ass showtecparretjes prima. Voor deze doeleinden loont het dus prima om ze aan te schaffen (ze kosten immers ook haast niets). Het gaat fout wanneer je deze in wilt zetten voor "serieuze" LED toepassingen. Zelfde met de pixeltracks oid. Van dichtbij ok kleurensoep, maar van veraf komt er best een aardige bak licht af en is de kleurensoep moeilijk te onderscheiden.
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)