Forum > Licht

PCDJ DMX

(23 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
1-10-2007 14:57

fracktone schreef:

JeroenVDV schreef:

De video en effecten worden afgespeeld door de mediaserver. De DMX-in doet niets meer dan het triggeren van video-playback, effecten en dergelijken. Triggeren dus. Mag jij me vertellen hoe je met een te lage refreshrate een storing in het beeld weet te krijgen.
Als je van het ene beeld naar het andere beeld fade (zeg in 1 of 2 seconden) dan zal met een lagere snelheid het geheel als schokkerig overkomen. Bij 30 beeld wisselingen per seconde is dit voor het oog niet meer waarneembaar en zal de fade als vloeiend gezien worden.
Dit gaat natuurlijk niet op als je een op de server geprogrammeerde fade triggerd.
De meeste fatsoenlijke mediaservers zijn hier (net zoals sommige LED-armaturen) toch echt voor uitgerust met een "smartfade"-achtige technologie.
Dit gaat tevens ook op voor movingheads, als een head 30 nieuwe posities per seconde krijgt zal deze veel vloeiender bewegen als wanneer hij 15 stappen per seconde neemt.
Zeker als het gaat om grote bewegingen.
Ik denk dat je dat zeker bij movingheads echt niet gaat merken. Die passen al helemaal smooth bewegings technieken toe (is nog in te stellen bij de meeste koppen ook via menu-settings).
Light Image
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
1-10-2007 14:58

JeroenVDV schreef:

De video en effecten worden afgespeeld door de mediaserver. De DMX-in doet niets meer dan het triggeren van video-playback, effecten en dergelijken. Triggeren dus. Mag jij me vertellen hoe je met een te lage refreshrate een storing in het beeld weet te krijgen.
Als je van het ene beeld naar het andere beeld fade (zeg in 1 of 2 seconden) dan zal met een lagere snelheid het geheel als schokkerig overkomen. Bij 30 beeld wisselingen per seconde is dit voor het oog niet meer waarneembaar en zal de fade als vloeiend gezien worden.
Dit gaat natuurlijk niet op als je een op de server geprogrammeerde fade(time) triggerd. Want dan zal de server zelf de benodigde beelden genereren.

JeroenVDV schreef:

Als je nou het (realistische) voorbeeld van het aansturen van grote aantallen LED-fixtures had genoemd, had ik er nog in kunnen komen (want dat is waar enkele DMX-sturingen echt de fout in gaan; je gaat geen vloeiende fades en verschil tussen fixtures bemerken).
Is ook een goed punt.

Dit gaat tevens ook op voor movingheads, als een head 30 nieuwe posities per seconde krijgt zal deze veel vloeiender bewegen als wanneer hij 15 stappen per seconde neemt.
Zeker als het gaat om grote bewegingen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
1-10-2007 15:02

fracktone schreef:

De refresh rate van Blue-Lite is 30Hz, sneller dan de meeste top-end desks.
Tja. Als een tafel maar 12 kanalen uitstuurt dan kan het gebeuren dat de tafel een "refesh rate" heeft die ver boven de 100 ligt. Of het nodig is, is een tweede.

Reden waarom ik het vroeg is namelijk dat de DMX spec GELUKKIG behoorlijk vast in steen ligt EN elke sturing zich daar dus aan MOET houden. En dan ontkom je niet aan het feit dat een complete DMX universe (512 kanalen, allen uitgestuurd) ervoor zorgen dat de informatie maximaal zo'n 44Hz zal bedragen (kan dus hoger zijn als de sturing minder kanalen uitstuurt maar NIET als alle 512 kanalen uitgestuurd worden; ongeacht het merk op de behuizing van het apparaat).

Problemen met apparaten kan ook komen door de manier waarop apparaten omgaan met het RS-485 signaal. Zie ook eerdere topics over 5Volt vs. 3Volt hardware.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
1-10-2007 17:48

Dré schreef:

Problemen met apparaten kan ook komen door de manier waarop apparaten omgaan met het RS-485 signaal.
Ik vermoed dat daarin het probleem zit. Volgens de klant ziet hij soms een 1 voor een 0 aan, op lagere snelheid (bij Enttec is dat software matig in te stellen) zou hij wel goed werken bij 15Hz.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)