Forum > Geluid

Clippen, het hoe en waarom

(46 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
29-11-2005 21:34
als jij je speaker laat clippen.
versterker bedoel je denk ik...

Dat is inderdaad geen goed idee, houdt die clip lampjes uit!!! Ze zitten er niet voor niks op, vaak zat vermeld waar ze voor zijn...
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
29-11-2005 21:50

DJ Delay schreef:

Inmiddels uitgevonden dat ik zelf stom bezig was, aangezien er 2 mogelijkheden van afstellen zijn: (probleem is echtter nog niet opgelost! Alleen verplaatst na meer zoekwerk))

1: Kanaal op 0dB - Versterker vol open - Master zo afstellen dat de versterker niet clipt.
(door mij gebruik, omdat ik dan niet iedere keer naar de versterker moet, maar alleen onder bijvoorbeeld de 7 op het mengpaneel moet blijven)

2: Kanaal op 0dB - Master op 0dB - Versterker zo ver open dat hij net niet clipt
(gisteren uitgeprobeerd, oren bijna kwijt))
Manier 2 is goed, tenminste als je met "0 dB" bedoelt de indicatie op je meter en niet de stand van de fader/gain pot.

De reden dat je vervorming hoort met manier 1 is hoogstwaarschijnlijk omdat je je mixerkanalen (voor een deel) afregelt met de upfader in plaats van de gain. Daardoor wordt de ingang van je mixer te zwaar aangestuurd en gaat deze vervormen. Dat verhelp je niet door later in de keten de master terug te draaien. Alles begint bij de gain regelaars!

Dus: meters van je mixers in de kanaalstand schakelen, upfader op 0 dB-positie (=helemaal omhoog of vlak daaronder) en gains zo ver opendraaien dat de meters 0 dB aangeven, en niet meer.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
29-11-2005 22:00
Snap hem nog niet helemaal, upfader en kanaalstand ken ik niet,

maar als ik het goed begrijp, vind er vervorming plaats in het stukje tussen de ingang van het kanaal en de weg daar uit, naar de rest van het mengpaneel? Zeg ik het zo goed?

Maar dan snap ik het niet, omdat ik de gain altijd op 0dB afregel, met behulp van de LED'tjes die op ieder kanaal zitten (Gaat om de VMX-1000 btw), dus waar komt de vervorming dan vandaan? De versterker staat vol open, en hij vervormt alleen zodra de master zo ver open staat, dat de versterker net onder de clip zit (manier 1).

Maar als de master en het kanaal netjes (via de LED'tjes) op 0dB staat, en ik het volume met de gain van de versterker aan pas (ook tot net onder de clip), hoor ik geen vervorming, maar heb ik wel het idee dat mijn speakers niet genoeg vermogen krijgen, omdat de gain niet vol open staat.

(btw, ik heb het altijd zo staan, dat er echt NIKS in het rood staat, geen clip, geen kanaal, geen master die rood brand!)
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
29-11-2005 22:44

DJ Delay schreef:

Snap hem nog niet helemaal, upfader en kanaalstand ken ik niet,
Upfader is een naam voor de kanaalfaders. De schuiven van ieder kanaal.

Met "meters in de kanaalstand zetten" bedoel ik dat ze het niveau van de losse kanalen aangeven in plaats van de totale output. Sommige mixers (bijvoorbeeld Pioneer 500/600, Denon X1500 maar ook jouw VMX-1000 etc.) hebben een vu-meter naast ieder kanaal zitten. Dan gebruik je die meters en hoef je dus geen knopjes in te drukken. Andere mixers (mijn Dateq LPM 7.3 bijvoorbeeld) hebben een knopje om de vu-meters om te schakelen van totaal naar de kanalen.
maar als ik het goed begrijp, vind er vervorming plaats in het stukje tussen de ingang van het kanaal en de weg daar uit, naar de rest van het mengpaneel? Zeg ik het zo goed?
Komt in de buurt. Als het signaal te hard binnenkomt kan de electronica in je mixer er niet goed mee omgaan en begint het te vervormen. Het dichtdraaien van de master helpt daar niet tegen, omdat de ellende al is veroorzaakt. Het dichtdraaien van de gainregelaar van de kanalen die te hard staan helpt wel: het signaal komt dan zwakker je mixer in.
Maar als de master en het kanaal netjes (via de LED'tjes) op 0dB staat, en ik het volume met de gain van de versterker aan pas (ook tot net onder de clip), hoor ik geen vervorming, maar heb ik wel het idee dat mijn speakers niet genoeg vermogen krijgen, omdat de gain niet vol open staat.
Dat idee is onterecht (en een wijdverspreid misverstand). Met de gains een stuk teruggedraaid kan de versterker nog steeds zijn volle vermogen leveren, en als hij net onder zijn clipniveau zit doet hij dat ook. Het enige wat de gains op je versterker regelen is de ingangsspanning waarbij dat vermogen wordt geleverd. De gains zijn *geen* vermogensregelaars!

Dus: regel het af op manier 2. Geen vervorming, en de versterker levert nog steeds het volle vermogen. Hooguit lijkt het zachter omdat onvervormd geluid vaak zachter lijkt dan vervormd geluid.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
29-11-2005 23:07
Wordt me ineens VEEL duidelijker.
Ik ga dan ook voortaal de veel betere manier 2 gebruiken. Meestal begin ik op het begin van de avond zachtjes, en voor het totaalvolume gebruik ik altijd de master (op het mangpaneel). Als ik het goed begrijp, kan ik gewoon tijdens de avond de master fader probleemloos gebruiken, en moet ik verder van de versterker afblijven, na die goed ingesteld te hebben?

En ik maar denken dat ik het 100% snapte...

Dan nog even:
maar als ik het goed begrijp, vind er vervorming plaats in het stukje tussen de ingang van het kanaal en de weg daar uit, naar de rest van het mengpaneel? Zeg ik het zo goed?
Komt in de buurt. Als het signaal te hard binnenkomt kan de electronica in je mixer er niet goed mee omgaan en begint het te vervormen. Het dichtdraaien van de master helpt daar niet tegen, omdat de ellende al is veroorzaakt. Het dichtdraaien van de gainregelaar van de kanalen die te hard staan helpt wel: het signaal komt dan zwakker je mixer in.
Ik kan de gain wel verder dicht draaien, maar de LED'tjes staan nu netjes op (meer onder) de 0dB. Regel ik met de gain (kanaal) dan niet de ingangsspanning, en wordt die niet aangegeven met de LED? Dus de LED'tjes liegen over de ingangsspanning, en laten zie hoe je het signaal naar de kanaalfader stuurt, en niet hoe het binnen komt?

Als ik de master dichtdraai, verdwijnt het vervormde geluid wel, en wordt het weer mooi helder, dat vind ik juist zo raar. De gain van het kanaal blijft namelijk gewoon op 0dB of lager staan, dus lijkt het of hij vervormt op de master zelf. Zou kunnen, heeft de Pioneer DJM600 ook last van. Alleen toch is het niet zo, omdat als ik alles volgens manier 2 afregel, ik geen vervormd geluid heb, terwijl de master dan veel hoger uitstuurd.

Bij manier 1 wordt het vermogen gekort bij de master, zodat het zwakker de versterker in komt, en bij manier 2 wordt het signaal sterker verstuurd, en pas ingekort bij de gain van de versterker. Misschien dat dit met de kwaliteit van de kabels mengpaneel-versterker te maken heeft, omdat Aart me daar ook al op wees, in het topic waar ik last heb van klikjes/knallen/plofjes/enz. Ik heb inmiddels 2 kortere kabels besteld, van een ander merk (geen HQ power, maar DAP). Zodra ik flightcases heb, en alles gabedraden, ga ik zelf kabels precies op maat maken, met goede Neutrix connencors, want die DAP connectortjes zijn nog erger dan die van HQ-Power. Ik ben benieuwd of dat het probleem oplost... En of het eigenlijk allemaal klopt wat ik hier DENK.

Leer in ieder geval wel meer... ik vind dat iedere DJ wel iets meer verstand van zijn apparatuur mag hebben! ( Les 1, leer dat die rode lichtjes fout zijn!!!angry)
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
29-11-2005 23:26
Oke, lesje gain op je mixer:
Bij de gainknop staat meestal ook een schaalverdeling. Vergeet deze maar gelijk!
Draai de gain net zover dicht (of open) totdat je signaal OP DE VU METER (ledjes) piekt op de 0 dB!

Ik zeg dit omdat mijn vermoeden is dat je de gain op nul draait, maar dan wel de 0 die bij de gainknop staat. Dit is niet juist, daardoor ga je oversturen in je mixer en dit compenseer je dat weer met je masterfader. Zo is het geluid na je mixer niet meer te hard, maar nog wel totaal verkloot doordat je het intern in je mixer al hebt verkloot.
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
30-11-2005 18:39
Oke, lesje gain op je mixer:
Bij de gainknop staat meestal ook een schaalverdeling. Vergeet deze maar gelijk!
Draai de gain net zover dicht (of open) totdat je signaal OP DE VU METER (ledjes) piekt op de 0 dB!

Ik zeg dit omdat mijn vermoeden is dat je de gain op nul draait, maar dan wel de 0 die bij de gainknop staat. Dit is niet juist, daardoor ga je oversturen in je mixer en dit compenseer je dat weer met je masterfader. Zo is het geluid na je mixer niet meer te hard, maar nog wel totaal verkloot doordat je het intern in je mixer al hebt verkloot.
Sorry, ik heb het verkeerd uit gelegd, ken namelijk die les heel goedsneaky :V.

Ik bedoel inderdaad de gain (zit nog geeneens schaalverdeling op!) helemaal naar beneden, dan naar de LED'tjes kijken, en de gain (met EQ aardig eind open, zodat ik niet alsnog in het rood stuur) omhoog draaien, tot de 0dB LED brand, en de rode 100% uit blijft. Vervolgens de EQ weer netjes recht zetten (0dB knippert, daar piekt hij nu in), en dan de rest instellen.

Voor zover ik dat weet, is dat de perfecte manier!
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
30-11-2005 19:27
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 30-11-2005 19:34
Versterker heb ik altijd voluit, kanaal 0db en de master als het moet ook op 0db. (en anders lager)(werkt probleemloos.)

Het is echter wel zo dat ik dit geintje niet met een Behringer mengtafel uit kan halen. (die vervormt al in de doos wink ;) )
Vele Behringer produkten zijn leuk voor het geld maar verwacht er geen wonderen van.
(met EQ aardig eind open, zodat ik niet alsnog in het rood stuur)
Om daarna de EQ terug te draaien?
Een "krommere" afstelling als dit kan ik niet bedenken.
Het geluid stel je volledig af, eq en gain.

Martin.
kvm entertainment
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
30-11-2005 19:33
1 x bewerkt. Laatst door DJ Delay op 30-11-2005 19:58
Leuk voor het geld ja, dat was een van mijn eerste spulletjes, dat voelde al stoer omdat ik niet bij de Kijkshop kochtrazz :p. Heb alleen nu nog geen geld voor een betere.

Maar KVM, je werkt dus op mijn "oude" manier...
Ligt dus aan het mangpaneel.

Een vriend van mij heeft al 2 XLR kabels met zijn cases hier meebesteld, dus ik krijg ze binnenkort van hem. Ben benieuwd of mijn theorie klopt, en het probleem in de kabels mengpaneel==>>versterkr zit.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
30-11-2005 19:41
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 30-11-2005 19:52
Maar KVM, je weerkt dus op mijn oude manier...
Ligt dus aan het mengpaneel.
Ja, mijn ervaring is dat een mengpaneel een "zwakke" schakel kan zijn. (of is)
Ik dacht dat Victor zijn versterkers ook voluit heeft staan. Let maar eens op bij PA verhuurbedrijven zelf ben ik er nog niet 1 tegengekomen die de eindtrappen niet voluit heeft staan.

De Behringer waar ik het over heb is ook een totaal ander mengpaneel. Maar het (bijna) eindpunt is naar mijn idee meer dan het eindpunt.

Als je een beetje zoekt in diverse topics is redelijk wat te vinden.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)