Forum > Algemeen Forum

Wanneer KVK en BTW

(273 reacties. Pagina 3 van 28)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 5308
5-6-2007 23:09
Als je je inkomsten en kosten bijhoudt (die laatste met bewaring van je bonnetjes) en onder de streep staat steeds een negatief bedrag dan is er niets aan het handje en zal de fiscus je echt niet lastigvallen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
6-6-2007 07:43
Dus als ik het goed heb, is het toch nuttig om een boekhouding bij te houden? Moet daar dan telkens een geschreven contract met de 'klant' bijzitten (als het zuiver hobby-matig is)? Of volstaat het gewoon dat jijzelf noteert wanneer je wat hebt verdiend en dat je je aankoopfacturen bijhoudt?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Dj-tqStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 21-12-2012
Berichten: 78
6-6-2007 07:51
altijdeen factuur maken voor wat dan ook, verhuur voor 3 parren(oid) of voor een complete show. En idd altijd je aankoopfacturen of -bonnen bewaren. dit alles in een mooie multomap en je hebt een eigen boekhouding. Maar als je je inschrijft bij de KvK komt er ook nog bij dat je een boekhouder moet aannemen zodat hij jou boekhouding kan controleren.
ADD SUV
Sonic boomStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-11-2006
Laatste: 6-2-2010
Berichten: 221
6-6-2007 08:05

Victor schreef:

Als je je inkomsten en kosten bijhoudt (die laatste met bewaring van je bonnetjes) en onder de streep staat steeds een negatief bedrag dan is er niets aan het handje en zal de fiscus je echt niet lastigvallen.
Let er wel op dat de fiscus je gewoon monitor't. Je word wel degelijk in de gaten gehouden.
De belastingdienst heeft een aantal vereisten aan een startende onderneming (zijn gewoon bij belastingdienst en KvK op de sites terug te vinden en er zijn ook nog wel een aantal forum's over te vinden).
Je dient bij het starten van je bedrijfje aan te geven wat de winstverwachting is voor het komende jaar, Verder word er gekeken naar het aantal uur dat je in je bedrijf steekt, Even uit mijn hoofd moet je 1500 uur per jaar met je bedrijf bezig zijn om het officieel een bedrijf te mogen noemen. Ze kunnen je opdoeken als je niet aan de voorwaarden voldoet. Niet te makkelijk over denken dus.
Op dit moment is mijn boekhouder bezig om de resultatenrekening en de belastingzaken rond te maken voor 2006. De belastingdienst heeft gewoon gevraagd in hoeverre ons bedrijf draagkracht heeft, en hoe de winstverwachting ligt voor het lopende boekjaar.Én of we wel voldoende uren in ons bedrijf steken. Géén draagkracht is in Nederland géén bedrijf. Het is dus niet zo dat je je effe snel kan aanmelden bij de KvK, de belastingdienst de officiele melding doet en dan vervolgens maar lekker BTW kan gaan terug vragen. Wij (dj marco en ik) draaien nu 1,5 jaar aangemeldt en in het eerste half jaar (toen we fors aan het investeren en erg weinig betaald aan het draaien waren) werd er wel degelijk op gelet of er wel geld binnen kwam. Als je namelijk gewoon lekker spullen aan het kopen bent en er zijn geen of te weinig inkomsten word je later gewoon alsnog aangeslagen voor de uitbetaalde BTW, en dat wil niemand als het om duizenden euro's gaat die je in 1 keer op moet hoesten.
Uiteindelijk is het gewoon de bedoeling dat je BTW die je terug krijgt lager is als de BTW die je afdraagt. De belastingdienst blijft een overheidsinstantie en die moeten nu eenmaal geld binnenhalen voor de overheid (het heet niet voor niets BELASTING Toegevoegde Waarde).

En denk er aan wink ;) : je zult eerst geld moeten uitgeven, vóór je BTW kan terugvragen, BTW is nooit winst i.i.g. sneaky :V
Neemt niet weg dat als je het bedrijfsmatig uitgeeft, je het natuurlijk wel moet terughalen als je verstandig bent. Tenslotte moet je het BTW deel van de factuur naar je klanten ook afdragen.

Als je het hele verhaal wilt hebben, neem dan eens contact op met een boekhouder in je buurt, krijg je meteen te horen wat rendabel is of niet.

PS: de fiscus valt iedereen altijd lastig, bij alles wat je doet. Als je dus je boekhouding niet op orde hebt of er is twijfel over de realiteit van je boekhouding, word je doorgelicht (meestal over een periode van 5 jaar), kan een duur geintje worden. Dus zowieso de boekhouding die van vorige jaren is opgemaakt, gewoon bewaren!!!! wink ;)
T is warm werk maar zeker de moeite waard ;-)
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 5308
6-6-2007 11:45

sonic boom schreef:

Let er wel op dat de fiscus je gewoon monitor't. Je word wel degelijk in de gaten gehouden.
De fiscus controleert zo af en toe een onderneming. Maar ik heb ook klanten die al 25 jaar niemand meer hebben gezien...
Je dient bij het starten van je bedrijfje aan te geven wat de winstverwachting is voor het komende jaar,
Nihil voor 99% van alle startende drive-in shows en 97% van alle gevorderde drive-in shows?
Verder word er gekeken naar het aantal uur dat je in je bedrijf steekt, Even uit mijn hoofd moet je 1500 uur per jaar met je bedrijf bezig zijn om het officieel een bedrijf te mogen noemen.
Nee. Je moet 1.225 uur per jaar aan je onderneming besteden als je recht wilt hebben op zelfstandigenaftrek. Voor de vraag of je ondernemer bent bestaat geen minimum aantal uren.
Ze kunnen je opdoeken als je niet aan de voorwaarden voldoet. Niet te makkelijk over denken dus.
De belastingdienst kan niet zomaar een onderneming opdoeken. Dat zou lekker worden. Ze kunnen van mening zijn dat jouw hobby een hobby is en geen onderneming. Ze kunnen vinden dat je boekhouding niet in orde is en je winst corrigeren. Ze kunnen beslag leggen en je failliet laten verklaren als je je belastingschulden niet betaalt. Maar opdoeken als je niet aan de (welke?) regeltjes voldoet kan de belastingdienst (gelukkig) niet.
Op dit moment is mijn boekhouder bezig om de resultatenrekening en de belastingzaken rond te maken voor 2006. De belastingdienst heeft gewoon gevraagd in hoeverre ons bedrijf draagkracht heeft, en hoe de winstverwachting ligt voor het lopende boekjaar.Én of we wel voldoende uren in ons bedrijf steken. Géén draagkracht is in Nederland géén bedrijf. Het is dus niet zo dat je je effe snel kan aanmelden bij de KvK, de belastingdienst de officiele melding doet en dan vervolgens maar lekker BTW kan gaan terug vragen.
Je haalt een paar dingen door elkaar. Zoals ik al eerder heb gezegd moet een onderneming voor de inkomstenbelasting (in de toekomst) redelijkerwijs winst kunnen verwachten. Daarmee blijven alle verliesgevende hobby-projecten buiten de belastingheffing. Is er geen winst te verwachten dan ben je dus geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Voor de omzetbelasting (BTW) geldt deze eis niet. Ondanks doorlopende verliezen kan je dus wél ondernemer zijn voor de omzetbelasting, een BTW-nummer hebben etc.

De KvK staat hier helemaal buiten. Die heeft helemaal geen inzicht in je winst of verlies, en dat hoef je ook niet te deponeren. Ook inschrijving bij de KvK is dus gewoon mogelijk, ondanks doorlopende verliezen.
Uiteindelijk is het gewoon de bedoeling dat je BTW die je terug krijgt lager is als de BTW die je afdraagt. De belastingdienst blijft een overheidsinstantie en die moeten nu eenmaal geld binnenhalen voor de overheid (het heet niet voor niets BELASTING Toegevoegde Waarde).
Dat is lang niet altijd zo. Er zijn zat ondernemers die altijd BTW terugkrijgen en nooit iets zullen afdragen. Nogmaals: voor de inkomstenbelasting geldt een winsteis, voor de omzetbelasting niet. Er moet wel sprake zijn van het zelfstandig uitoefenen van een bedrijf of beroep. Draai je iedere dag op je kamer en 2x per jaar op het verjaardagsfeestje van je opa dan voldoe je niet en ben je geen BTW-ondernemer.
PS: de fiscus valt iedereen altijd lastig, bij alles wat je doet.
Nou, zo erg is hetlukkig ook weer niet... laugh :D
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
7-6-2007 00:45
Jammer dat Sonic Boom zijn beweringen niet even heeft gecheckt, zo ontstaat natuurlijk een hoop onduidelijkheid. Gelukkig hebben we Victor nog razz :p . Nog even wat aanvullingen op Victor's post:

Er is een verschil tussen ondernemer zijn voor de BTW en voor de inkomstenbelasting. Voordat je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting moet je voldoen aan deze voorwaarden. Ondernemer voor de BTW ben je heel wat makkelijker, maar ook dan moet je voldoen aan een paar voorwaarden..

BTW kan overigens wel degelijk winst zijn, namelijk via de kleine ondernemersregeling. In het kort houdt deze regeling het volgende in:
Als de te betalen BTW over je omzet - de terug te vorderen BTW over je inkopen en investeringen minder is dan een bepaald bedrag hoef je geen BTW te betalen.
Als je dus eigenlijk € 1000,00 BTW zou moeten betalen zit je onder die grens. Je hoeft die € 1000,00 dan niet te betalen en je hebt dus € 1000,00 extra winst.

Ten slotte ben je bij mijn weten niet verplicht een boekhouder in te schakelen (als je een eenmanszaak heb tenminste). Het is alleen wel zeer aan te raden, een goede boekhouder verdient zichzelf dubbel en dwars terug!
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
7-6-2007 00:51
Mijn ervaring strookt eerder met hetgeen Victor zegt.

Het erge is wel de administratiezooi die je je op de hals haalt zodra je ondernemer wordt. Plus eventueel het bezwaar indienen tegen de (in mijn geval regelmatig voorkomende) "oepsjes" van de belastingdienst middels onjuiste aanslagen, zoals aanslag Ziekenfondswet a pakweg 1200 euro, terwijl je ook in loondienst werkt en je werkgever ZFW premie keurig afdraagt. Plus het kwijtraken van bezwaarschriften en bewijsstukken ter onderbouwing bij de belastingdienst, en het daarna weerleggen van een uiteindelijk dwangbevel in naam der koningin...

Die BTW aangiften zijn verder een makkie, maar de jaarlijkse winst- en verliesrekening, afschrijvingen, ondernemingsvermogen, balans, zakelijk gebruik privé auto, als ook telefoon plus internet etc. da's even klooien als je er geen ervaring mee hebt. Vorig jaar (na mijn eerste jaar als ondernemer) met behulp van een gewaardeerd mede-forumlid gedaan, heb mij er echter ook dit jaar weer scheel op gekeken. En dat terwijl ik best handig ben met cijfers en vrij goed veel zelf uit weet te zoeken. (Een professionele boekhouder, dus niet de buurman met een cursus, levert voor mijn iniemienie-ondernemerschapje niks op, behalve meer verlies *s.)

Natuurlijk bepaalt de belastingdienst of je ondernemer bent of niet, maar mocht je op papier hobby-ist zijn en ondernemerschap overwegen, besef dan dat je er een hoop werk aan gaat hebben qua administratie.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
7-6-2007 01:03
1 x bewerkt. Laatst door YourLiVe op 7-6-2007 01:06
Klopt, ik ben zelf ook een volledige dag per week bezig met administratie. Ik lever alles netjes gesorteerd aan de boekhouder aan en hij regelt alle belastingzaken, aftrekposten afschrijvingen, bijtellingen etcetera. Ik ben namelijk helemaal niet handig met cijfers...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
7-6-2007 01:05
Die aftrekposten google ik vooralsnog zelf bij elkaar. Kan me nauwelijks voorstellen dat ik iets mis, aangezien ik naast de afschriften van mijn zakelijke rekening ook met grote regelmaat afschrijving na afschrijving door mijn andere (privé-)rekeningen fiets.
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
25-9-2007 19:12
Als je een bedrijf wilt starten en je laat je inschrijven bij de KvK dan moet je toch ook aangeven wat voor ondernemingsvorm je kiest ????. Meestal zal het bij kleine bedrijven een Eenmanszaak zijn of een V.o.f. En wat betreft winst maken of verlies ik zou zeggen maak een ondernemingsplan. Ik ben momenteel ook bezig met het schrijven van een ondernemingsplan ( project voor school ) daarin staat precies wat het doel is van jou onderneming, financieringsplan ect. Misschien klinkt het overdreven maja denk er maar eens over na. Je kunt altijd de website van de kvk bezoeken om te kijken wat de voor en nadelen van een eenmanszaak is. Het is in ieder geval makkelijk om op te richten en je bent zelfstandig ( geen aandelen ect )
Shake It!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)