Forum > Geluid

stageline speakers

(22 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
19-6-2006 14:37

KVM schreef:

sntho0 schreef:

Waarom filter je de Piëzo wel? Is toch niet nodig? Of klinken ze dan beter?
Ik filter ze uitsluitend met een bi-polaire elco.(35VAC 2,2uF)
Geen idee of dit de sound verbetert. (nooit zonder geprobeert) Naar mijn idee voegt de volume regeling wel wat toe. (schreeuwen doen ze bij mij in elk geval niet)

Martin.
Piezo drivers hebben meestal een capaciteit van 0,1 µF tot 0,2 µF. Een condensator van 0,22 µF werkt dan als een (imaginaire) spanningsdeler. Een mogelijkheid is om een weerstand van 33 Ohm 17 Watt parallel aan de piezo te schakelen en om die 33 Ohm een 12 dB/oct filter berekeken. (Ik heb het in de praktijk nooit geprobeerd omdat ik een piëzo hater ben).

Die serieweerstand van 10 Ohm van Dré is trouwens ook uiterst verstandig, maar ik heb er in de praktijk nooit problemen mee gehad met versterkers bij direct koppelen. Sommige versterkers test ik wel eens met een condensator van 4,7 µF aan de uitgang.

TCMC
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
19-6-2006 15:52

TCMC schreef:

(Ik heb het in de praktijk nooit geprobeerd omdat ik een piëzo hater ben).
TCMC
Het was ook maar een nood oplossing, ze liggen nu al weer 1 jaar te verstoffen.

De periode dat ik er veel mee draaide is ook al zeker weer 25/30jaar geleden. (setje met slantplates om de piëzo "look" te verdoezelen.)

Een mooiere website naam kan je overigens niet bedenken als je dergelijke piëzo's verkoopt. Grappig is dat het niet eens om een nederlands bedrijf gaat.

Martin.
kvm entertainment
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
19-6-2006 16:58

KVM schreef:

De periode dat ik er veel mee draaide is ook al zeker weer 25/30jaar geleden. Een mooiere website naam kan je overigens niet bedenken als je dergelijke piëzo's verkoopt. Grappig is dat het niet eens om een nederlands bedrijf gaat.

Martin.
Ouwe pik, jij ook al :)
Overigens waren de Motorola's nog enigszins te pruimen, maar die plastik achtige sound vergeet ik dus nooit meer.

Overigens is mijn PA hobby de laatste 3 jaar in een enorme stroomversnelling geraakt mede door het aanbod van redelijk goedkope PA apparatuur. In mijn geval de wel wat duurdere DAP apparatuur die ik ondertussen gemodificeerd heb.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)