Forum > PC related Forum

pc-onderdelen los in flightcase bouwen

(32 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
30-5-2006 21:38

Geit schreef:

* heeft een magneet uit een hdd in zn hand *
En gelukkig beweegt die magneet niet (veel te zwaar, veel te traag). Gelukkig zorgt een electromagneet voor de beweging.
en geloof me, qua pc's weet ik waar ik het over heb
Gaat er bij mij erg moeilijk in (mening gebaseerd op wat ik van je gelezen heb...). Ik geloof echter wel dat je denkt dat je weet waar je het over hebt (maar volgens mij is dat toch wat anders).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
30-5-2006 21:40
dan verschillen we daarin van mening, ik zal binnenkort de proef met het opspinnen van de harde schijf, waarbij de arm loslaat van de magneet wel eens herhalen, filmen en op internet zetten, kun je het zienhappy :)
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
31-5-2006 09:08
Zou trouwens ook niet best wezen een magneet in een hdd..Naar mijn weten bestaat de laag die geschreven wordt uit magnetische deeltjes, die behoorlijk flippen door een magneet.. ( in flodder hebben ze met een joekel van een magneet zo eens de hdd van het gemeente huis gewist, en waren al sjonnies boetes weg )
Hier moet ik toch even vol tegenin... er zit wel degelijk een magneet in een hdd... en niet zo'n zwakke ook... Ik heb er diverse aan mijn prikbord hangen (leuk om je sleutels tegenaan te gooien als je thuis komt wink ;).. ik zal vanmiddag als ik thuis ben ff foto's schieten (en desnoods een filmpje maken)

[edit] hier alvast wat ik bedoel: https://www.pcguide.com/ref/hdd/op/z_000874voicecoil.jpg dat metaal links is aan de binnekant voorzien van 2 sterke magneten. (werkt een beetje met het principe van een speaker. Door de veranderingen in het magnetisch veld van de spoel kan de kop heen en weer bewegen in horizontale, maar NIET in verticale richting (zou niet best wezen!))

en om even aan te geven hoe sterk die magneet wel niet is: klik
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
31-5-2006 10:07

Geit schreef:

dan verschillen we daarin van mening,
Verschillen wij van mening over het feit dat de magneet in een harddisk gefixeerd is en niet beweegt?

Vreemd aangezien de IBM drive die ik naast me heb liggen (opengesloopt is zo ongeveer het enige waar deze onbetrouwbare drive goed voor is) het NIET met je eens is.

Verschillen wij van mening over het feit dat in de parkeerstand de koppen NIET op de schijven rusten?

Vreemd aangezien de IBM drive ...

Een klein magneetje houdt de koppen geparkeerd. Ook DAT magneetje is echter gefixeerd. Een grote (wederom gefixeerde) magneet zorgt, samen met een spoeltje, voor de beweging.

Je schreef eerder het volgende:
ik heb het over een 3.5" en als tie op een hoek valt, dan schieten de koppen los van de magneet, dat vind het kwetsbare laagje op de schijf niet zo leuk.
Ik begin te snappen wat je bedoelt. Je bedoelt NIET dat de koppen los schieten van de magneeet (want de koppen zitten zo'n 7cm verwijderd van de magneeet in kwestie) maar je bedoelt waarschijnlijk dat de lock van de arm(en) losschiet(en) van de kleine lock magneet. Het zou kunnen dat dit gebeurt MAAR alleen als hij op een hele speciale manier valt (de armen zijn namelijk statisch gebalanceerd zodat de massa aan beide kanten van de "arm" gelijk is).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AjetajeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-7-2003
Laatste: 9-5-2012
Berichten: 20
31-5-2006 22:31
@Geit

Ik heb vandaag een laptop HDD van IBM opengemaakt, en er zo hard mee op de tafel geslagen dat ik een deuk kreeg in de behuizing. maar tot mijn spijt ging de arm niet van zijn plaats.

eventueel is een demo mogelijk.
ok
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
31-5-2006 22:51

ajetaje schreef:

@Geit
eventueel is een demo mogelijk.
laugh :D Op locatie? laugh :D
Light Image
AjetajeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-7-2003
Laatste: 9-5-2012
Berichten: 20
31-5-2006 23:57

JeroenVDV schreef:

ajetaje schreef:

@Geit
eventueel is een demo mogelijk.
laugh :D Op locatie? laugh :D
zeker weten :),
lelystad, of bij dré op bezoek.(mits daar tijd voor is ;) )
ok
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
1-6-2006 08:58
de opbouw van een laptop hardeschijf is dusdanig anders als die van een personal computer harde schijf dat je deze niet kunt vergelijken mbt impactresistentie.

een laptop HDD is gemaakt om te vallen(klinkt gek) Maar ik verwacvht het filmpje volgende week te hebben. een laptop hardeschijf met deze uit je pc vergelijken is de bekende appels met peren vergelijking.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
1-6-2006 10:21

Geit schreef:

de opbouw van een laptop hardeschijf is dusdanig anders als die van een personal computer harde schijf dat je deze niet kunt vergelijken mbt impactresistentie.

een laptop HDD is gemaakt om te vallen(klinkt gek) Maar ik verwacvht het filmpje volgende week te hebben. een laptop hardeschijf met deze uit je pc vergelijken is de bekende appels met peren vergelijking.
Dan hier nog een peer/banaan/appel vergelijking... Een IBM Deskstar 61.5GB (een gewone 3,5" harddrive dus).

Op alle hoeken laten stuiteren op straat (en op alle kanten). Uiteindelijk spatte 1 kop zelfs los van z'n arm MAAR de armpjes bleven keurig op hun plaats staan. Demo mogelijk (alleen dan wel met één kopje minder aangezien die er nu los bij hangt). Steen voor de deur heeft duidelijk te leiden gehad onder deze test (en het aluminium van de drive is ook niet meer wat het geweest is).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
1-6-2006 12:03
Gaat heel Nederland nu opeens HDD's tegen de muur of op de grond smijten? laugh :D

Volgende aflevering: Impactresistentie van een CD-brandertje razz :p

Terug naar forum Reageer (zonder quote)